اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

تدوین اساسنامه حفاظت از میراث معماری در برابر زلزله

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برآیند کلی «دومین همایش توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله» را تدوین یک بیانیه در خصوص حفاظت از میراث معماری دانست.

تدوین اساسنامه حفاظت از میراث معماری در برابر زلزله

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، علیرضا انیسی عضو هیأت علمی پژوهشگاه و دبیر علمی «دومین همایش توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله» با اعلام این مطلب درخصوص اهداف اصلی همایش گفت: رویکرد اصلی همایش، حفاظت از ابنیه و میراث معماری در برابر زلزله و در دستور کار قرار گرفتن این مهم در سیاستهای پژوهشگاه و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است.

وی افزود: با توجه به میان رشته ای بودن علم حفاظت، مبنای همایش استفاده از تمامی علوم مرتبط مانند مرمت، ژئوتکنیک، سازه و معماری در امر حفاظت و نگهداری ابنیه تاریخی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در خصوص حفاظت از میراث معماری در برابر زلزله و استفاده از علم ژئوتکنیک اظهار کرد: القای ایده های مقاوم سازی در بستر سازه ها هدف اصلی این همایش است و بر این اساس تلاش شده از حضور متخصصان امر ژئوتکنیک بیشترین بهره را ببریم.

دبیر علمی «دومین همایش توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله »با بیان اینکه پدیده علمی و نوین ژئوتکنیک در بیشتر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد تصریح کرد که این پدیده بر استفاده از عناصر نگهدارنده در برابر بستر سازه ها در برابر نیروی افقی زلزله تاکید دارد و از این رو اکثر طرح های حفاظتی مورد نظر در این همایش، استفاده از تکنیک های نوین نگهدارنده سازه های معماری در برابر رفتار زلزله است.

حفاظت در برابر زلزله نسبی است 

انیسی در ادامه امر حفاظت در برابر زلزله را به عنوان یکی از مخرب ترین پدیده های طبیعی تهدید کننده بشر ،نسبی دانست و افزود: لازمه حفاظت، انجام مطالعات واجرای طرح های گسترده و گروهی است که با استفاده از آنها بتوان بیشترین بازده را در برابر زلزله داشت و از خسارت ابنیه تاریخی تا حد ممکن کاست.

وی با اشاره به جنبه های ثانویه حفاظت در برابر زلزله ، شاخصه هایی مانند تزئینات و عناصر با ارزش وابسته به معماری را جزء لاینفک ابنیه تاریخی دانست و گفت: سن بالای ابنیه تاریخی، آسیب پذیری، حساسیت های زیستی عناصر و... عواملی اجتناب ناپذیرند.

دبیر علمی «دومین همایش توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله »با بیان این که در این همایش تلاش شده روش های توانمند سازی در برابر زلزله مورد بررسی و پژوهش قرار گیرند، افزود: علاوه بر نظریه پردازی اساتید، تجارب انجام شده مانند طرح حفاظت از «جمعه مسجد اردبیل» در پنل های همایش مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

عضوهیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، در خصوص خروجی اصلی همایش گفت: «همایش پیش رو در خصوص میراث شهری بافت تاریخی برگزار می شود و برآیند کلی آن تدوین یک بیانیه در خصوص حفاظت از میراث معماری است.»

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک این مهم که دستاورد پژوهشگران حوزه میراث معماری است در دستور کار سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، قرار گیرد.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول