اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فارس از 1.5 میلیارد دلار وام اشتغال روستایی خبر می دهد

استقبال مردم از وام روستایی برای کارآفرینی/ فارغ‌التحصیلانی که تولید را به کارمندی ترجیح دادند

یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها در حال برداشت است؛ براساس مشاهدات خبرنگار فارس از پروژه‌هایی که این تسهیلات را در قزوین دریافت کردند مشارکت بین دولت و مردم برای کارآفرینی در روستاها در جریان است.

استقبال مردم از وام روستایی برای کارآفرینی/ فارغ‌التحصیلانی که تولید را به کارمندی ترجیح دادند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با ابلاغ قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در تابستان 96، مقرر شد معادل ریالی یک‌ میلیارد و ‌پانصد‌ میلیون دلار از منابع این صندوق صرف ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود. 

این مبلغ به ‌صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری شده تا با کارگزاری این بانک‌ها و صندوق‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی تسهیلات پرداخت شود.

با برگزاری نخستین سفر رسانه‌ای درباره طرح های اشتغالزایی روستایی توسط معاونت توسعه روستایی و امور مناطق کشور، خبرنگاران از 10 طرح صنعتی، گردشگری، کشاورزی و تولیدی ایجاد شده با این تسهیلات در روستاهای استان قزوین بازدید کردند و در جریان نحوه انتخاب طرح‌ها، تخصیص اعتبار و پیشرفت پروژه ‌ها قرار گرفتند.

*ایجاد 4 هزار شغل با 184 میلیارد تومان تسهیلات روستایی در قزوین  

به گفته عبدالمحمد زاهدی «اگرچه سهم تسهیلات استان قزوین از محل این اعتبار 93 میلیارد تومان بود اما به دلیل تعدد طرح‌های مناسب، تاکنون 184 میلیارد تومان تسهیلات کارآفرینی از محل این اعتبار پرداخت شده و از این رو استان قزوین از نظر جذب و پرداخت اعتبار اشتغالزایی جزء چهار استان برتر کشور است و در نهایت نیز ایجاد 4 هزار شغل در روستاهای این استان پیش بینی می شود.»

وی می‌گوید: «به دلیل برداشت بی‌رویه تمامی آب‌های لازم از منابع زیرزمینی، قزوین دچار بی‌آبی است و از این اولویت بر طرح‌هایی است که مصرف آب را مدیریت می‌کنند.»

از آنجا که اختصاص تسهیلات به چه افراد و چه طرح‌هایی همواره یکی از مناقشات تخصیص اعتبارات این چنینی بوده، خبرنگار فارس درباره راهکار مدیریتی استان برای جلوگیری از هدر رفت منابع سوال کرد که زاهدی توضیح داد: «در گذشته تسهیلات روستایی و شهری به طرح های خود اشتغالی و زودبازده پرداخت می‌شد که چون رقم تسهیلات از یک تا ١٠ میلیون و کم بود نظارت خیلی ضعیف بود. اکنون از ابتدای ثبت درخواست، دفتر امور روستایی استانداری به دقت برطرح نظارت دارد و سپس بانک عامل متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح، تسهیلات را بخش بندی کرده و پرداخت می‌کند، این روش پرداخت بهترین نظارت است زیرا ارقام بزرگ یکباره پرداخت نمی شود.»

اکرم نجفی، مدیرکل روستایی و امور شوراهای استانداری قزوین با ارایه جزییاتی از تخصیص اعتبار در 6 شهرستان استان، توضیح داد: «صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی بیشترین تسهیلات را پرداخت کرده‌اند و شهرستان آبیک بیشترین تسهیلات را دریافت کرده است. علاوه بر بانک‌های طرح تفاهم به عنوان کارگزار، بانک سینا مبلغ 38 میلیارد تومان از منابع مالی بانک برای اشتغالزایی روستایی تسهیلات پرداخت کرده است.حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و گردشگری به ترتیب بیشترین تسهیلات را جذب کرده‌اند و سازمان های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ترتیب بیشترین فعالیت را در تخصیص تسهیلات داشته‌اند.»

اگرچه آوازه برنج طارم بلند است، اما اهالی این منطقه معتقدند، حق مطلب درباره زیتون طارم نیز آنچنان که باید ادا نشده است و حتی می‌گویند: «بهترین عسل استان در طارم تولید می شود.»

*زیتون و عسل طارم مثل برنج طارم، پرآوازه می‌شود

پس از آنکه نورمحمد چابک مدیرعامل تعاونی دهیاران بخش طارم سفلی، زمینی به مساحت 3 هزار متر مربع را برای احداث کارگاه تولیدی اهدا کرد، 600 میلیون تومان تسهیلات دریافت شد کارگاه روغن کشی زیتون راه اندازی شد. اکنون 25 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این کارگاه مشغول‌اند و برای خانم‌های بد سرپرست و آسیب‌پذیر روستا در این کارگاه شغل ایجاد شده است. 

این کارگاه با 50 تن زیتون آغاز به کار کرده و اکنون سالانه 200 تن زیتون را بسته بندی و روغن‌کشی می‌کند؛ در آینده خط تولید و بسته بندی فرآورده های  عسل و ترشیجات نیز به این کارگاه اضافه می‌‌شود.

علاوه براین، در حاشیه این واحد تولیدی، صنعت تبدیلی کارگاه تولید بلوک‌های بتنی وجود دارد که منطقه را از خرید بلوک‌های بتنی مورد نیاز به قیمت 2 برابر از مناطق دور بی‌نیاز کرده است.

* سرانجام حل مشکل نبود جایگاه سوخت در آزاد راه قزوین به رشت

یکی از این پروژه‌‌ها قرار است مشکل نبود جایگاه سوخت در آزاد راه قزوین به رشت را در حد فاصل لوشان تا رشت حل کند که تمامی جایگاه‌های سوخت آن تا تابستان 98 راه‌اندازی می‌شود.

به دلیل قرار گرفتن این مجتمع قبل از گردنه اغلب مه گرفته «کوهین»، در معطلی مواقع بسته بودن گردنه محلی برای استراحت مسافران خواهد بود و فرصت 2 چندانی برای رونق خواهد داشت. مجتمع اقامتی با حدود 21 اتاق، رستوران سنتی، بین المللی و فستفود و 40 فروشگاه عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی از دیگر امکانات این طرح است.

به گفته رسول گودرزی مالک طرح، سرمایه گذاری این مجتمع بین‌راهی تا پایان طرح 20 میلیارد تومان برآورده شده که تا 3 میلیارد تومان توسط پست‌بانک تامین اعتبار خواهد شد و در نهایت 250 شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد. 

به گفته حسنی بخشدار طارم سلفی، این مجتمع در فضایی به مساحت 60 هزار متر مربع با 10 هزار متر مربع زیربنا ساخته شده و در محل اولیه آن کوهی وجود داشته که برای ساخت مجتمع برداشته شده است.

نماینده پست بانک در پاسخ به سوال فارس درباره نحوه تخصیص منابع و اینکه سرمایه‌گذاری که 20 میلیارد آورده دارد آیا گزینه مناسبی برای دریافت 3 میلیارد تسهیلات است؟ گفت: در حالت کلی نرخ سود این تسهیلات بسته به میزان برخورداری منطقه از 4 تا 8 درصد متغیر است و مبلغ حدودی تسهیلات نیز یک پنجم مجموع سرمایه‌گذاری پروژه است.

این پروژه در ابتدا برآورد 10 میلیاردی با تخصیص اعتبار 3 میلیاردی داشت که سپس در پی افزایش قیمت‌ها برآورد پروژه برای اتمام کار به 20 میلیارد تومان افزایش یافت.

در ویدئوی زیر نمایی از پیشرفت این پروژه که کمک با اعتبار روستایی در حال ساخت است را می‌بینید.

*رویای دریایی یک کشاورز از صید تا طبخ ماهی 

صفر علی شیرمحمدی کشاورزی است که ایده پرورش تا پخت ماهی در سر دارد و «پارک ماهی و طبخ آبزیان» را در روستای نجف آباد به راه‌انداخته است تا مشتری‌هایی که ماهی تازه می‌خرند بتوانند همان جا ماهی را طبخ کنند.

شیرمحمدی در گذشته یک استخر ذخیره آب داشته که برای آبیاری زمین کشاورزی و گلخانه خود از آن استفاده می کرد، کمی بعد در استخر ماهی پرورش می‌دهد و وقتی اهالی منطقه از عرضه تازه ماهی استقبال می‌‌کنند، ایده عرضه تا طبخ ماهی تازه را شکل می‌دهد؛ به این ترتیب زمین و استخر کشاورزی خود را به یک مجتمع چند منظوره تبدیل می‌کند.

وی برای این طرح 500 میلیون تومان تسهیلات دریافت و برای 25 نفر شغل ایجاد کرده اما می‌گوید: «750 میلیون تومان تا اتمام کار پیش‌بینی کرده‌ بودیم اما هزینه‌ها 3 برابر شده است.»

*احیای هنر و کسب‌وکار پدری در زادگاه

حمید رضا احمدی، نجار جوان با دریافت 20 میلیون تومان تسهیلات کسب‌وکار خانوادگی خود را دوباره سرو پا کرده است.

بدهی‌های نجاری پدری را پرداخته و تولیدات خود را با نیاز رستوران‌های همسایه‌ای که یکی پس از دیگری در جاده‌شان به سمت الموت ایجاد می‌شوند متناسب کرده و برای آنها میز و صندلی تولید می‌‌کند. هنر نجاری و خراطی کسب‌وکار پدری آنها است و حتی دختر خانواده نیز در این کارگاه مشغول است. در این کارگاه برای 8 نفر اشتغال ایجاد شده است.

احمدی پدر به مدیران استانی پیشنهاد می‌کند که برنامه آموزش‌های فنی بگذارند، او می‌گوید: «هر متر مکعب چوب 2 برابر شده است اما دست‌مزد ثابت است، با این حال جوان‌ها اگر با آموزش پولدار نشوند اما می‌توانند حداقل خرج خود را در بیاورند و بیکار نشینند».

*شرح حال یک کارآفرین، الگوی کارآفرین دیگری شد

یک برنامه تلویزیونی که شرح حال یک کارآفرین بود مسیر زندگی یک جوان را تغییر داده و زمانی که همه به دنبال ساخت بلند مرتبه سازی و ساخت هتل‌های چندین طبقه‌اند حسین نادعلی، اقامتگاهی محوطه‌دار را کلید زده است.

او فارغ‌التحصیل مهندسی عمران است و پیش‌تر در کار نظارت ساختمان فعالیت داشته است و در زمینه ساخت‌وساز تجربه دارد.

کار ساخت این مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در جاده الموت از 6 ماه با یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مالک پیش آغاز شد و اگرچه به دلیل افزایش قیمت مصالح در نیمه امسال متوقف شده بود اما قرار است با دریافت یک میلیارد تومان تسهیلات تا پاییز سال 98 تکمیل شود. این مجتمع اقامتی و پذیرایی دارای 14 اتاق اقامتی، فروشگاه و رستوران است و پس از بهره‌برداری 14 شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد.

*رونق کسب‌وکارهای صنعت گردشگری در استان قزوین

اگرچه قزوین تاکنون بیش از اینکه مقصد گردشگری باشد مسیر عبوری یازده استان به ویژه استان‌های شمالی بوده، اما تمرکز بر جاذبه‌های گردشگری استان در سال های اخیر باعث ورود سرمایه گذاران و رونق گردشگری قزوین شده است.

از این رو شاهد رونق گرفتن بیشتر صنعت گردشگری در مسیرهای گردشگرپذیر استان هستیم. بانک سینا که از منابع داخلی بانک از محل اعتبار بنیاد علوی به اشتغال‌روستایی تسهیلات می‌دهد، بیشتر بر پروژه‌هایی با دورنمای مشخص و قابل تکمیل تمرکز دارد و در این راستا در توسعه اقامتگاه‌های پذیرایی مشارکت کرده است.

پرداخت تسهیلات 200 میلیون تومانی برای توسعه یک مجموعه رستوران سنتی با 50 سال سابقه فعالیت و ارایه تسهیلات 350 میلیون تومانی برای ایجاد یک مجموعه رستوران در کیلومتر 18 جاده الموت و مسیر قلعه حسن صباح از جمله مشارکت‌های این بانک است.

محمد‌زاده مالک یکی از این مجموعه‌ها فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد است و پس از 15 سال زندگی در خارج کشور به زادگاه بازگشته و کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده که 40 نفر در آن مشغول شده‌اند و به گفته خود تا 1200 نفر را در ایام تعطیل میزبانی می‌کند. 

مشکل برق و نبود برق 3 فاز برای این کسب‌وکارهای مناطق روستایی معضلی است که صاحبان این کسب‌وکارها خواستار انعکاس آن و چاره‌اندیشی توسط مسئولان هستند.

*بومی‌سازی بلندترین سازه گلخانه‌ای وارداتی کشور 

علیرضا بابایی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، کارآفرینی است که نتیجه تحصیل در رشته مهندسی کشاورزی در دانشگاه‌های داخلی و فرصت مطالعاتی در هلند را گلخانه‌ای دانش‌بنیان در منطقه «تازه آباد» واقع در کیلومتر 14 جاده قدیم آبیک قزوین پیاده‌سازی کرده است.

در این واحد دانش‌بنیان، با حذف سم در مدیریت آفات، بهینه‌سازی مصرف آب، حفظ انرژی، بهینه سازی سیستم تغذیه، گل‌هایی با قابلیت صادرات به کشورهای همسایه و بازار روسیه تولید شده است. گل‌هایی که حتی برای بیماران نیز قابل استفاده‌اند.

در فاز دوم این‌ گلخانه که با دریافت 3 میلیارد تومان تسهیلات کلید خورده، طراحی، تولید و بومی سازی سازه گلخانه وارداتی در دستور کار است که به این منظور مرتفع ترین سازه گلخانه ای در کشور از بزرگترین شرکت گلخانه ساز فرانسوی جهان به ایران وارد شده است؛ به طوری که در حالی که عریض ترین سازه موجود در کشور 9.6 متر است ارتفاع این سازه 10 متر و عرض دهانه آن 12.8 متر است.

در فاز نخست این گلخانه 30 شغل مستقیم غیرمستقیم ایجاد شده و در فاز دوم نیز 50 شغل ایجاد خواهد شد.

* صادرات بتون‌های سبک دانش‌بنیان 

برای اولین بار در کشور مدل سبک‌تری از بتون پیش ساخته در کارخانه‌ای در منطقه «حصار خروان» ساخته می‌شود که در ساختمان‌های با دهانه‌های بزرگ و بیش از 6 متر و سازه‌های پل کاربرد دارد. این محصول بتونی دانش‌بنیان دارای دانسیته (چگالی) کمتر، مقاومت بیشتر و مطابق استاندارد جهانی هستند.

قبادی رئیس هیات مدیره این شرکت می گوید: «مصالح اولیه از داخل تامین می‌‌شود و محصولات را به آستارا، تهران و حتی چابهار ارسال می‌کنیم؛ حتی به عراق نیز صادرات داریم.»

4 میلیارد تومان تسهیلات برای این واحد مصوب شده و 33 نفر به طور مستقیم و 33 نفر به طور غیرمستقیم در این واحد مشغول‌اند.

*مهندس کارآفرینی که نساجی را از ریسندگی تا دوخت، آموخت و یاد داد

غلامرضا صفرزاده دانش‌آموخته مهندسی نساجی است که از پشت نیکمت‌های دبستان به تبعیت از شغل پدر، رویای این حرفه را داشته است.

او کار خود را از کارخانه‌های ریسندگی آغاز می‌کند و اکنون کارگاه خود را دارد؛ با این تفاوت که از صفر تا 100 حرفه‌های مورد نیاز این صنعت را فراگرفته، به همکارانش آموزش داده و در کارگاه اجرا می‌کنند. آنها از ریسندگی پارچه، برش، چاپ و دوخت را در همین کارگاه انجام می‌دهند و قیمت تمام شده کالا را تا حد ممکن کاهش داده‌اند.

او از تجربه‌هایی که باعث قوی شدنش شده تعریف می‌کند و می‌گوید: «یک مهندس ایتالیایی برای تعمیر دستگاه آمده بود و ماموریت داشتم که همیشه با او باشم، اما یک هفته تمام فقط به دستگاه زل زد هیچ کاری نکرد و در آخر بلند شد و یک پیچ را شل کرد و دستگاه درست شد. آن روز متوجه شدم همه چیز در کاتالوگ دستگاه نیست.»

او از این تجربه درس می‌گیرد و به گفته خودش، پس از آن روز وقتی که یک دستگاه خراب نساجی را که حتی مهندسان به نام کشور موفق به تعمیر آن نشده‌ بودند و قرار بود 20 میلیون تومان فروخته شود تعمیر می‌کند و آن را 120 میلیون تومان می‌فروشند متوجه می‌شود که علاقمند به کارهای بزرگ‌تر است.

570 میلیون تومان تسهیلات برای راه‌اندازی این کارگاه کمک شده و در حال حاضر 17 نفر در این واحد تولیدی مشغول هستند؛ البته آمار بیمه شدگان کمتر از این تعداد است که صفرزاده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره آمار لیست بیمه، می‌گوید: «علاوه بر دوره آزمایشی، بیمه کردن افراد تا 5 نفر دارای تسهیلات دولتی و پس از ان بیمه کردن تمامی کارکنان فشار مالی زیادی برای کارگاه دارد.»

*به امید رونق بیشتر روستاها و زندگی بهتر برای روستانشین‌های کشور

آنچه که دیده و بازگو شد تنها روایتی گزیده از تخصیص بخشی از اعتبار یک‌ میلیارد و ‌پانصد‌ میلیون دلاری منابع صندوق توسعه ملی برای ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در استان قزوین است.

شناسایی طرح‌های اشتغالزایی در استان‌ها و دریافت اعتبار برای آنها از محل این صندوق به پیگیری و تلاش هر یک از استانداری‌ها بستگی دارد و در نهایت امید است که ماحصل تمام این هزینه‌کردها رونق بیشتر روستاها و زندگی بهتر برای روستانشین‌های کشور باشد.

 گزارش از: فاطمه سامعی

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول