اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

گزارش فارس از نشست خبری سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی؛

از کاهش مرگ مادران باردار تا تشدید نظارت بر تجویز دارو

نشست خبری سرپرست دانشگاه‌ علوم پزشکی شهرکرد به همراه برخی از معاونان این دانشگاه در محل سالن ابن‌سینای این دانشگاه برگزار و در جمع خبرنگاران برخی از دستاوردهای حوزه سلامت در چهارمحال و بختیاری بیان شد.

از کاهش مرگ مادران باردار تا تشدید نظارت بر تجویز دارو

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، پیش از ظهر امروز نشست خبری سرپرست دانشگاه‌ علوم پزشکی شهرکرد به همراه برخی از معاونان این دانشگاه در محل سالن ابن‌سینای این دانشگاه برگزار و در جمع خبرنگاران برخی از دستاوردهای حوزه سلامت در چهارمحال و بختیاری بیان شد.

سیدراشد جزایری در این نشست با تأکید بر اینکه خدمات حوزه بهداشت و درمان در چهارمحال و بختیاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی چشمگیر بوده است، گفت: شاخص‌های سلامت در استان افزایش داشته و میزان امید به زندگی از 55 سال به 75 سال افزایش پیدا کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه مردم در دور‌ترین نقاط استان به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی دارند، اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری هم‌اکنون دارای 9 مرکز بهداشت شهرستان، 62 مرکز خدمات جامع سلامت شهری، 60 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 3 مرکز آموزش بهورزی، 300 خانه بهداشت، 29 پایگاه سلامت شهری و 4 پایگاه سلامت روستایی است.

وی با بیان اینکه میزان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها از 25 درصد به 100 درصد افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: تعداد پزشکان عمومی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری از 15 پزشک به 234 نفر و تعداد بهورزان از 90 نفر به 618 نفر در سال 1396 رسیده است.

 

 کاهش چشمگیر مرگ نوزدان و مادران باردار
جزایری در پایان با تأکید بر اینکه مرگ و میر نوزادان یکی از شاخصه‌های مهم سلامتی در هر کشوری است، تأکید کرد: خوشبختانه با کاهش چشمگیر مرگ نوزادان زیر یکسال و کودکان زیر پنج سال مواجه بودیم و همچنین در سال گذشته تنها یک مورد فوت مادر باردار در چهارمحال و بختیاری گزارش شد.

محمدباقر ملک‌پور در ادامه این نشست با اشاره به اینکه دسترسی مردم به داروهای موردنیاز و بهره‌مندی از موادغذایی بهداشتی و آرایشی از حقوق مسلم شهروندی است، گفت: هم‌اکنون چهارمحال و بختیاری دارای 129 داروساز، 96 داروخانه سرپایی و 10 داروخانه بیمارستانی است و 20 کارشناس کنترل موادغذایی و آرایشی و بهداشتی بر موادغذایی در استان نظارت می‌کنند.

 

کاهش تجویز اقلام دارویی به‌منظور تجویز و مصرف منطقی در دستور کار قرار دارد


معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه کاهش تجویز اقلام دارویی به‌منظور تجویز و مصرف منطقی در دستور کار این معاونت قرار دارد، خاطرنشان کرد: میانگین مصرف اقلام دارویی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تجویز دارو بوده است و سرانه مصرف دارو و مصرف منطقی دارو در پیشگیری از عوارض ناخواسته داروها دارای اهمیت است.


عبدالمجید فدایی در پایان این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت سرانه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی، گفت: سرانه آموزشی به ازای هر دانشجو در ابتدای تأسیس این دانشگاه حدود 0/5 متر مربع بود که امروز این عدد به ازای هر نفر به 8 متر مربع رسیده است.

 

احداث خوابگاه جدید در دانشگاه علوم‌پزشکی
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی از احداث خوابگاه 400 نفر برای دانشجویان این دانشگاه در سال آتی خبر داد و افزود: این خوابگاه با اعتباری بالغ بر 15 میلیاردتومان جهت رفاه دانشجویان احداث می‌شود و هم‌اکنون مساحت تقریبی خوابگاه به ازای هر نفر 7 متر مربع است.


در پایان این نشست از سامانه سیب" سامانه یکپارچه مدیریت بهداشت" در راستای الکترونیکی کردن ارائه خدمات بهداشتی درمانی و تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت رونمایی شد.

انتهای پیام/68026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول