اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مدیرکل اوقاف گلستان خبر داد

ثبت بیش از 4200 موقوفه پس از انقلاب اسلامی در گلستان/ 29 درصد از اماکن مذهبی گلستان بعد از انقلاب ایجاد شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان گفت: از مجموع 5 هزار و 500 موقوفه ثبت شده در سامانه اوقاف گلستان 4 هزار و 267 موقوفه معادل 75 درصد مربوط به پس از انقلاب است.

ثبت بیش از 4200 موقوفه پس از انقلاب اسلامی در گلستان/ 29 درصد از اماکن مذهبی گلستان بعد از انقلاب ایجاد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجت‎الاسلام روح‎الله سلیمانی‎فرد شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان که با موضوع تشریح ویژه‎برنامه سوگواره یاس نبوی و عملکرد اداره‎کل اوقاف و امور خیریه در چله انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: 58 نفر از مبلغان بومی و غیربومی در امامزادگان و بقاع متبرکه گلستان دستاوردهای انقلاب اسلامی و ایام فاطمیه را به‎عنوان فجر فاطمی بیان می‎کنند.

وی با بیان اینکه در 38 بقعه متبرکه استان گلستان مراسم‎های شاخص گرامیداشت دهه فجر فاطمی برگزار می‎شود، یادآور شد: در سوگواره شهادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت دهه فجر میزبان هیئت‎های مختلف مذهبی هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در همه عرصه‎ها دستاوردهای بسیاری به همراه داشته است، افزود: استقلال، خودباوری ملت به‎ویژه نسل جوان و نخبگان علمی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است.

سلیمانی‎فرد با بیان اینکه بدون انقلاب اسلامی به این درجه از رشد و شکوفایی علمی در عرصه‎های گوناگون دست نمی‎یافتیم، افزود: امروز به آینده امیدوار هستیم و امید است نسل جوان بتواند این راه را با صلابت بیشتری ادامه دهد.

وی سه رکن رهبری و ولایت فقیه، وحدت، معنویت و اتکای به خداوند متعال را از ارکان اساسی پیروزی انقلاب اسلامی خواند و یادآور شد: در طلیعه چهلمین بهار انقلاب اسلامی این سه رکن عامل بقای انقلاب است و امروز نیز برای فتح قله‎های پیشرفت باید به سه عنصر مهم ولایت، وحدت و معنویت و اتکای به خداوند ویژه توجه شود.

*وقف به برکت انقلاب اسلامی احیاء شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان با بیان اینکه امروز همه در مقابل دشمن ایستاده‎ایم و از تحریم‎ها نمی‎ترسیم، یادآور شد: تعامل و همدلی بین مسؤولان گره‎گشای مشکلات اقتصادی خواهد بود و امروز نیز به عینه مشاهده می‎کنیم که وحدت ایمانی اقوام، مسؤولان و امت کارگشا خواهد بود.

سلیمانی‎فرد با بیان اینکه در دوران پهلوی در دو برهه در پوشش اصلاحات ارضی و به طور عوام‎فریبانه به موقوفات ظلم و خیانت شد، ابراز کرد: متأسفانه در آن دوران تمام موقوفات بین افراد خاص، درباریان و شاهنشاه مصادره شده بود که 70 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل فتوا بازگرداندن موقوفات را صادر کردند.

وی با بیان اینکه با وجود برکات مادی و معنوی موقوفات برای مسلمانان اما در دوران رژیم پهلوی به موقوفات ظلم تاریخی صورت گرفت، گفت: به برکت انقلاب اسلامی و فتوای تاریخی امام راحل وقف احیاء شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان تأکید کرد: کسی نمی‎تواند نقش وقف را در تمدن‎سازی اسلامی انکار کند.

* بیش از 29 درصد از اماکن مذهبی گلستان پس از انقلاب ایجاد شد

سلیمانی‎فرد با بیان اینکه امروز بیش از 67 هزار رقبه وقفی و 5 هزار و 500 موقوفه در سامانه جامع بانک اطلاعات اوقاف و امور خیریه به ثبت رسیده است، تصریح کرد: امروز حدود 3 هزار و 700 مکان مذهبی اعم از امامزاده، بقعه متبرکه، مساجد، حسینیه‎ و امثال آن در گلستان وجود دارد که پس از پیروزی انقلاب بیش از یک هزار و 307 مکان مذهبی به مجموعه اماکن مذهبی استان اضافه شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان اضافه کرد: بیش از 29 درصد از اماکن مذهبی اعم از حسینیه‎ها و مساجد گلستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شدند و مابقی در طول تاریخ اسلامی ایجاد شده است.

سلیمانی‎فرد اذعان کرد: پس از انقلاب اسلامی یک هزار و 37 مسجد، 91 حسینه، 68 فاطمیه، 51 زینبیه، 29 تکیه و 17 دارالقرآن و 11 مدرسه حوزه علمیه در سامانه اوقاف گلستان به ثبت رسیده است که در مجموع یک هزار و 307 مکان مذهبی را شامل می‎شود.

وی اضافه کرد: با بررسی و احصای موقوفات مشخص شد از مجموع 5 هزار و 500 موقوفه ثبت شده در سامانه اوقاف گلستان 4 هزار و 267 موقوفه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس و در سامانه ثبت شدند، در واقع 4 هزار و 267 موقوفه معادل 78 درصد مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

*بیش از 3800 نفر از خدام اماکن مذهبی گلستان بیمه تکمیلی می‎شوند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان گفت: یک هزار و 473 نفر از خدام مساجد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند و امروز هزینه‎های مصرفی در مساجد اعم از برق، گاز، آب و انشعابات آنها رایگان شده است.

سلیمانی‎فرد متذکر شد: براساس تفاهم منعقد شده در استان گلستان برای نخستین بار در کشور خدام مساجد و امامزادگان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند و در دهه فجر امسال بیمه‎نامه بیش از یک هزار نفر از خدام توسط بیمه بنیاد برکت صادر شده و این افراد می‎توانند از خدمات بیمه تکمیلی درمان بهره‎مند شوند.

وی افزود: برنامه‎ریزی شده 3 هزار و 804 نفر از خداوم و هیئت امنای اماکن مذهبی تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند.

انتهای پیام/83018

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول