اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

به منظور آسیب‌شناسی سیل اخیر صورت گرفت

بررسی مشکلات خرم‌رود در کمیسیون عمران شورای شهر/ صحبت‌های مشاور پل‌های در حال ساخت قانع کننده نبود

جلسه بررسی مشکلات خرم‌رود در کمیسیون عمران شورای شهر در حالی برگزار شد که صحبت‌های مشاور و کارفرمای پل‌های در حال ساخت برو روی این رود برخی کارشناسان را قانع نکرد.

بررسی مشکلات خرم‌رود در کمیسیون عمران شورای شهر/ صحبت‌های مشاور پل‌های در حال ساخت قانع کننده نبود

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، در پی بارش‌های کم سابقه اخیر در شهر خرم‌آباد که موجب بروز سیل و طغیان رودخانه خرم‌رود شد بسیاری از منازل مناطق مرکزی و حاشیه‌نشین خسارت دیدند و در پی آن نقدهای بسیاری بر جانمایی پل‌های موقت موجود بر بستر این شهر وارد شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند آنچه در طغیان خرم‌رود و سرازیر شدن آب به منازل مسکونی تأثیر فراوانی داشته است جانمایی نامناسب، طراحی نادرست، دهنه کوچک پل‌های موقت و پل‌های در حال احداث بوده است.

منتقدین معتقدند در جریان سیل اخیر اگر پل‌های موقت از قبل تخریب‌شده بود و جلوی دهنه پل‌های در حال ساخت نیز به‌وسیله خاکریزی مسدود نمی‌شد هرگز شاهد سرریز شدن آب رودخانه به منازل مسکونی و معابر سطح شهر نبودیم.

در همین راستا مسوولان شهری و استانی در اظهار نظرهای مختلف گفته‌اند این پل‌ها خیلی بر بروز این مشکلات تأثیرگذار نبوده و در حقیقت بی‌سابقه بودن بارش‌ها موجب بروز حوادث اخیر شده است.

در همین راستا عصر امروز کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با حضور جمعی از مهندسین و کارشناسان عمران به ریاست سجاد بابایی تشکیل جلسه داد تا ابعاد مختلف موضوع مورد بررسی قرار بگیرد؛ بلکه در برنامه‌ریزی‌های پیش روی شهری مورد استفاده قرار گیرد.

در ابتدای این جلسه تعدادی از کارشناسان به بیان دیدگاه‌های خود از در مورد جانمایی پل‌های موقت و دلایل بروزی سیل پرداختند.

کرمرضاپور مسوول بسیج مهندسی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان در ارتباط با دلایل وقوع سیل اخیر در خرم‌آباد اظهار کرد: در اینکه جانمایی پل‌های موقت اشتباه بوده و دهنه این پل‌ها کم است شکی نیست اما مسائل دیگری نیز بر وقوع سیل تأثیرگذار است.

وی افزود: یکی از مسائل خیلی مهمی که در وقوع سیل مهم و تأثیرگذار است این بوده که طرح‌های آبخیزداری به‌درستی اجرا نشده است.

کرمرضاپور گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد احداث سد در بالا دست خرم‌آباد و نزدیک تنگ شبیخون است که آب منطقه‌ای باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: با توجه به پیش‌بینی بروز مشکلات در پی پایین بودن ارتفاع پل‌های در حال ساخت بر خرم‌رود در جلسه‌ای که چند ماه قبل با حضور کارشناسان و متخصصان فنی با معاون عمرانی استاندار جلسه‌ای گذاشتیم که آقای مرادپور اعلام کرد ارتفاع پل را تا 2 متر بالا می‌آوریم.

در ادامه چند کارشناس دیگر در ارتباط با وقوع سیل اخیر اظهارنظر کرده و همچنین نسبت به مشکلات ترافیکی خرم‌آباد نیز مباحثی را مطرح کرده و خواستار توجه به ترافیک مرکز شهر خرم‌آباد از سوی متولیان امر شدند.

کشاورز دبیر شورای ترافیک لرستان گفت: بیشترین مشکلات ترافیکی شهر خرم‌آباد مربوط به مرکز شهر است که به دلیل نوع بافت شهر شاهد آن هستیم.

کشاورز یادآور شد: برای رفع ترافیک برای رفع مشکل شهر خرم‌آباد تهیه طرح جامعی را در دستور کار قرار دادیم.

دبیر شورای ترافیک استان لرستان گفت: متأسفانه در حوزه حمل‌ونقل عمومی در مرکز شهر خرم‌آباد دارای ضعف و مشکل هستیم.

وی در ارتباط با جانمایی پل‌های در حال ساخت بر روی خرم‌رود، عنوان کرد: برای جانمایی این پل‌ها بررسی لازم صورت گفته و یکی از دلایل جانمایی فعلی این است که به‌زودی پل صفوی فقط به‌عنوان پل عابر پیاده مورد استفاده قرار گرفته و تردد خودرو از آن ممنوع می‌شود.

وی یک‌طرفه کردن خیابان‌های ساحلی را از برنامه‌های مدنظر پس از افتتاح پل‌های در حال ساخت عنوان کرد.

در ادامه یونسی مشاور طرح پل‌های در حال احداث بر روی رودخانه خرم‌آباد نیز به دفاع از طراحی این پل‌ها پرداخت و ضمن ارائه گزارشی در ارتباط با وضعیت خرم‌رود، عنوان کرد: در بررسی شرایط احداث این دو پل کلیه اطلاعات و شرایط مربوط به رودخانه خرم‌آباد در نظر گرفته‌شده است.

 وی افزود: طراحی این پل‌ها با دقت بسیار بالایی انجام شده و در این زمینه تمام مسائل در ارتباط با وضعیت رودخانه در نظر گرفته‌شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی معتقد بود بی‌سابقه بودن و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن حجم بالای بارش‌ها موجب بروز حادثه اخیر شد.

در انتقاد به این صحبت‌ها رشنو یکی از پیمانکاران لرستان اظهار کرد: اینکه بگوییم مشکلات سیل اخیر به خاطر بارش‌های بی‌سابقه بوده است درست نیست چراکه در طول 3 دهه گذشته چند بار شاهد چنین بارش‌هایی بودیم.

در همین راستا سجاد بابایی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سی و ششمین جلسه کمیسیون عمران شورای شهر با دستور کار بررسی مشکلات به‌وجود آمده در سیل اخیر و مشکلاتی که رودخانه خرم‌آباد دارد، برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه تخصصی، تمام جوانب سیل اخیر با نگاه کارشناسی و به‌طور جامع بررسی شد.

رئیس کمیسیون شورای شهر خرم‌آباد معتقد بود این شهر از لحاظ فنی و تخصصی پیش از این دارای برنامه خاصی نبوده و امروز به‌واسطه بی‌برنامگی در مرحله انفجار است.

وی خاطرنشان کرد: کارهایی که در سطح رودخانه خرم‌آباد صورت گرفته کارشناسی نبود است.

بابایی بیان داشت: پس از بررسی‌های دقیق به برنامه‌ای برای آینده بهتر و رفع مشکلات موجود آماده خواهد شد تا دیگر شاهد بروز مشکلات اخیر نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول