اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

فصل چهلم؛

چی بودیم! چی شدیم؟

فارس به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از مسوولان و دستاوردهای 40 ساله انقلاب در آذربایجان‌شرقی گزارش می‌دهد.

چی بودیم! چی شدیم؟

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شمارش معکوس برای ۱۳۵۷ به اضافه ۴۰ به صدا در آمده است،انقلابی که در روزهای آینده شمع کیک ۴۰ سالگی‌اش را فوت خواهد کرد. روزی که در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه در آورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد.

اکنون پس از گذشت چهار دهه از عمر گرانمایه‌ این شجره پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود. این انقلاب عظیم، دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال‌ها طول می‌کشد تا همه آثار و نتایج این پدیده الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد.

در این گزارش گوشه‌ای از ابعاد وسیع آن در استان‌ آذربایجان‌شرقی از زبان مسوولان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 

آل‌هاشم: افزایش روحیه معنوی از دستاوردهای مهم انقلاب در ۴۰ سالگی است

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی‌ آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در رابطه با دستاوردهای انقلاب در حیطه فعالیتی خود می‌گوید: انقلاب اسلامی دستاوردهای بی‌شماری در همه بخش‌ها دارد ولی از جمله آنها افزایش روحیه معنوی و دین‌باوری در بین مردم ایران اسلامی است که  این معنویت فعلی مردم قابل مقایسه با گذشته نیست.

او ادامه می‌دهد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گسترش روزافزون تحریم‌ها علیه کشور، متخصصان بومی را واداشت تا  به خودکفایی و خوداتکایی سوق بیاورند و با بالا بردن همت کشور را بی‌نیاز از قدرت‌های جهان سازند.

امام جمعه تبریز توضیح داد: پیشرفت در زمینه دفاعی، علمی، ورزشی، پیشرفت بانوان، عمران و آبادانی و غیره از دیگر مواردی است که طی 40 سال به برکت انقلاب اسلامی در کشور اتفاق افتاده است.

او با اشاره به افزایش امید به زندگی مردم ایران، می‌گوید: میزان امید به زندگی قبل از انقلاب ۵۴ سال بود در حالی که الان امید  به زندگی به ۷۵ سال رسیده است.

آل‌هاشم آزادی از سلطه ابرقدرت و شکستن حریم دروغین ابرقدرت‌ها، احیای کرامت زن از جمله دستاوردهای انقلاب، دانست.

 ادامه می‌دهد: پافشاری روی اصول دینی و معنوی انقلاب و عمل به منویات رهبری و حفظ ارتباط با خدا برای تداوم و حفظ انقلاب وحدت و انسجام ملی حول محور ولایت، بالابردن بصیرت دشمن‌شناسی و تداوم  آن، حفظ آمادگی دفاعی از جمله شاخصه‌هایی است که باید، داشته باشیم.

 

پزشکیان: مجلس بعد انقلاب اختیارات زیادی دارد
 

 

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: باید دستاوردهایی که در انقلاب داشته‌ایم را مطابق با واقعیت ببینیم.

او می‌گوید: مدام در حال انتقاد و بررسی مشکلات هستیم ولی آنچه مهم است، این است که باید اشکالات را برطرف کنیم و بر اساس اهداف انقلاب حرکت کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین برگزاری برنامه‌های مرتبط با دهه فجر را با رنگ و بوی مردمی را لازم دانست و در این باره گفت: اعتقاد و باور پول نمی‌خواهد، عمل می‌خواهد و اگر به این انقلاب باور داریم و می‌خواهیم این راه را برویم به پول نیاز نداریم، از این‌رو خود را درگیر تامین پول برای برپایی جشن‌ها نکنیم، بلکه سعی بر مردمی کردن آن داشته باشیم.

او ادامه داد: قدرت مجالس بعد از انقلاب به سمت بلوغ فکری حرکت کرده است به طوریکه مجالس پس از پیروزی انقلاب اسلامی قوی‌تر شده است.

پزشکیان معتقد است: اختیارات مجلس اختیارات بالایی است و نمایندگان باید از این اختیارات استفاده کنند اما به صورت شایسته از آن استفاده نمی‌کنیم.

 

فرهنگی: ایران در ۴۰ سال هیچ توقفی نداشته است
 

 

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب را همه جانبه و در فرآیندهای مختلف دانسته و افزود: به برکت انقلاب اسلامی در حوزه فناوری، هسته‌ای، نظامی، توسعه صنعتی، توسعه کشاورزی، توزیع عادلانه خدمات در سطح کشور به ویژه مناطق محروم، روستایی و کمتر توسعه یافته پیشرفت‌های بسیاری داشتیم.

او گفت: الحمدالله بعد از انقلاب در هیچ حوزه‌ای توقف نداشتیم بلکه همیشه در حال توسعه بودیم.

فرهنگی، تغییرات شرایط آموزشی کشور بعد از انقلاب، افزایش فضای رسانه‌ای، افزایش شبکه‌های تلویزیونی ایرانی را از دیگر دستاوردهای چله انقلاب برشمرد.

 

توحیدی: ارتقای آمار تحت پوشش گاز در روستاها از زیر ۱۰ درصد به ۸۰ درصد
 


سید رضا توحیدی، مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی، درباره دستاوردهای انقلاب در زمینه گاز در استان آذربایجان‌شرقی، گفت: استان آذربایجان‌شرقی قبل از انقلاب اسلامی از نعمت گاز بهره‌مند نبود به طوریکه در کل کشور فقط هشت شهر و یک روستا از این نعمت بهره‌مند بودند که آنها نیز در مسیر صادرات گاز به شوروی سابق قرار گرفته بودند.

او می‌گوید: بیشترین ذخایر گازی در جهان متعلق به ایران است، از این‌رو استراتژی بعد از انقلاب بر پایه این بود که گاز در همه کشور جاری شود به طوریکه بهره‌مندی همه مردم از نعمت گاز جزو نعمات انقلاب اسلامی است و در همین زمینه هزار و ۱۰۰ شهر و ۲۷ هزار و ۴۰۰ روستا از این نعمت بهره‌مند شده‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز  استان، میزان تحت پوشش شهر و روستا در آذربایجان‌شرقی را ۶۲ شهر و یک هزار ۹۶۶ روستا که شامل ۹۴/۵ خانوار روستا می‌شود، اعلام کرد.

او ادامه داد: میزان بهره‌مندی در کل کشور ۹۷ درصد شهرها و ۷۷ درصد روستاها است.
 

باباپور: قبل از انقلاب نهادی به عنوان بنیاد مسکن نبود
 


حافظ باباپور، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی، دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در حیطه کاری خود را چنین معرفی کرد: ۴۰ سال پیش اصلا نهادی به عنوان بنیاد مسکن وجود نداشت و عملا در این بخش عملکرد صفر وجود داشت.

او ادامه داد: امروز در بیش از ۲ هزار روستای آذربایجان‌شرقی مشغول عملیات عمرانی و آبادانی هستیم.

باباپور، شروع آسفالت معابر روستایی از چهار سال پیش را اقدام موثر دانست و گفت: از چهار سال گذشته، بالغ بر ۳ میلیون مترمربع آسفالت معابر روستایی انجام گرفته است.


او می‌گوید: راه، آب، برق، گاز، معابر و غیره روستاها در ۴۰ سال پیش فراموش شده بود ولی به برکت انقلاب اسلامی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار از نعمات آب، برق، گاز، بهسازی معابر برخوردار است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: آذربایجان‌شرقی از لحاظ جذب آسفالت به علت عملکرد خوبی که داشته و از این رو در سال‌جاری سهمیه استان دو برابر خواهد شد.

 

سردار خرم: سپاه اوایل انقلاب یک نهال کوچک بود ولی امروز به چندین درخت تنومند تبدیل شده است
 

 

سردار زین‌العابدین خرم، فرمانده سپاه عاشورا، بزرگترین دستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در کنار دستاوردهای بی‌شمار را افزایش روحیه معنوی و دین‌باوری مردم ایران اسلامی دانست و گفت: در حال حاضر معنویت فعلی مردم قابل مقایسه با گذشته نیست.

او ادامه می‌دهد: ۴۰ سال پیش سپاه نهال کوچک و تازه کاری بود ولی امروز سپاه پاسداران تبدیل به قوی‌ترین و مستحکم‌ترین نیروی نظامی مردمی و بسیج انقلابی تبدیل شده است.

فرمانده سپاه عاشورا، سپاه پاسداران را الگویی برای کشورهای اسلامی برشمرده و ادامه می‌دهد: در حال حاضر هسته‌های مقاومت با الگو گرفتن از سپاه در مقابله با تهدیدات دشمنان از جمله استکبار و صهیونیست‌ها ایستاده‌اند.

او می‌گوید: حال سپاهی که یک نهال کوچک بود به چندین درخت تنومند تبدیل شده است.
 

کاظمی:روستای بدون برق نداریم
 


عادل کاظمی، مدیرعامل شرکت برق تبریز، نیز با یادآوری اینکه صنعت برق در اوایل انقلاب مشابه امروز نبود و  تولید و توزیع دست یک تشکل یکسان بود، گفت: در رژیم شاه فقط برخی استان‌ها دارای برق منطقه بودند.

او می‌گوید: 336 هزار و 229 مشترک شهری و روستایی در سال ۷۵ بود که الان به  980 هزار و 32 مشترک رسیده است.

کاظمی گفت: سرانه مصرف در سال ۷۵ حدود  ۵۰۰ کیلو وات ساعت برای هر مشترک خانگی بود که الان در حدود یک‌هزار و ۹۰۷ کیلو وات ساعت سرانه مصرف است که نشانگر افزایش سطح رفاه خانوارها و استفاده بیشتر آنها از لوازم‌ مصرفی برقی است.

او در ارائه شاخص‌های عملکردی شرکت توزیع برق تبریز از سال ۷۵ تا سال‌جاری، می‌گوید: در سال ۷۵، تعداد خدمات غیرحضوری یک درصد بود که  در حال حاضر این میزان به ۱۰۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز ادامه می‌دهد: در سال ۷۵ میزان روستاهای دارای برق ۸۶ روستا بود که در حال حاضر ۱۴۶ روستای دارای برق‌ داریم و در حقیقت می‌توان گفت، روستای بدون برق در حوزه عملیاتی ما وجود ندارد.
 

مجیدی: رشد مقالات علمی از ۳ عدد در سال قبل از انقلاب به ۱۸۰۰ مقاله در سال ۹۷
 


میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز، نیز معتقد است که قبلا تعداد مقالات علمی تولید شده در دانشگاه تبریز بیشتر از سه مورد در سال نبود ولی سال گذشته نزدیک به یک‌هزار و ۸۰۰ مقاله علمی در دانشگاه تبریز تولید شده است.

او می‌گوید: دانشگاه تبریز جزو ۱۳ دانشگاه برتر کشور است و در تلاش برای ورود به ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان هستیم که البته این دانشگاه در برخی رشته‌ها جزو دانشگاه‌های برتر بین‌‌المللی است.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه می‌دهد: دانشگاه‌های ملی، منطقه‌ای و محلی از جمله دانشگاه‌های فعالی هستند که بعد از انقلاب تشکیل یافته‌اند.

مجیدی اهداف اصلی دانشگاه تبریز را حرکت به سمت  قرار گرفتن در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر بین‌المللی و دیگری حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم دانست.
 

کلامی: هدف انقلاب اسلامی ایران مبارزه با فقر است
 


محمد کلامی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، نیز تغییر نگاه حاکمیت به فقر را مثال زد و گفت: در رژیم طاغوت ۷۰ درصد مردم روستایی بودند که همه آنها در فقر مطلق به سر می‌بردند.

او می‌گوید: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در ۱۹ اسفند، اولین نهادی که به دستور امام خمینی(ره) تاسیس شد همین کمیته امداد بود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تئوریسین و اندیشه فکری امام راحل نسبت به فقرا را بسیار بالا برشمرد و می‌گوید: نگاه ایشان نسبت به فقرا همانند عیال‌الله است، از این‌رو ایشان از ابتدا برای ریشه‌کنی فقر مبارزه جدی کرد به طوریکه انقلاب به وجود آمد تا فقر از بین رود.

او همچنین به تاکیدات امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه من یک تار موی کوخ‌نشین را با صد کاخ‌نشین عوض نمی‌کنم، ادامه می‌دهد: اعتلای جایگاه فقرا یکی از دستاوردهای انقلاب و یادگار امام راحل است که به تبع آن، کمیته امداد به نام ایشان مزین بوده و در خدمت مستضعفان است.

گفت‌وگو از کتایون حمیدی

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول