اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز در گفت‌وگو با فارس:

علت صف‌های طولانی در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز/ خدمات به 17 هزار مراجعه کننده با 4 هزار درمانی

رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز گفت: ۴ هزار کادر درمانی که دارای بیش از ۴۰۰ رزیدنت و دستیار تخصصی و فوق تخصصی و 400 نفر استاد دانشگاه در سه شیفت به‌صورت ۲۴ ساعته ارائه خدمت می‌دهد و در طول شبانه روز بیش از 17 هزار مراجعه به این مرکز انجام می‌گیرد.

علت صف‌های طولانی در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز/ خدمات به 17 هزار مراجعه کننده با 4 هزار درمانی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، طرح تحول نظام سلامت در کشور برخی از مشکلات درمانی هموطنان و به خصوص قشر کم درآمد و آسیب‌پذیر را مرتفع کرده و در گام‌های بعدی به دنبال رفع کامل مشکلات فراروی مراجعان به مراکز درمانی دولتی برنامه‌ریزی کرده است اما در بررسی این طرح  برخی کاستی‌های ناشی از نبود زیرساخت‌های مناسب  و عدم هماهنگی بین بخشی همچنان  به قوت خود باقی است.

 مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع)  تبریز یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود از این رو همواره مورد توجه رسانه‌ها و جراید میباشد البته انتقادهایی هم به به عملکرد سیستم درمانی در و برخورد کارکنان کادر درمانی در این بیمارستان وارد می‌باشد برای پیگیری موضوع و شفاف‌سازی هرچه بیشتر  مصاحبه‌ای داشته‌ایم با محمد علیزاده رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز که ماحصل آن به شرح زیر است.

ارائه خدمت به 17 هزار بیمار با 4 هزار کادر درمانی و ۴۰۰ رزیدنت و دستیار تخصصی و فوق تخصصی و 400 نفر استاد دانشگاه

به عنوان اولین سوال لطفاً به صورت اجمالی به مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع)تبریز را معرفی کنید؟

مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز بزرگ‌ترین مرکز آموزشی و درمانی تبریز و شمال‌غرب کشور کشور می‌باشد که اکثر خدمات درمانی در این مرکز ارائه می‌گردد از اعم از تخصصی و فوق تخصصی، این  بیمارستان ادامه بیمارستان امام خمینی رحمة الله علیه سابق می‌باشد که از سال ۱۳۸۴ با انتقال کامل به محل جدید خود با نام امام رضا (ع) تبریز فعالیت خود را ادامه داد.

این مرکز در آموزشی و درمانی با بیش از ۳۶ بخش تخصصی و فوق تخصصی و دارا بودن گروه‌های مختلف جراحی، جراحی‌های داخلی، مغز، اورولوژی، ارتوپدی و تصویربرداری جامع و کلی اعم از سی تی اسکن، ام آر آی، رادیولوژی، سونوگرافی و پت اسکن  و سایر تصویربرداری‌ها مجهز می‌باشد و آزمایشگاه مجهز این مرکز دارای قابلیت انجام تمام آزمایش‌های تخصصی و فوق تخصصی را دارد علاوه بر این امکانات در  این مرکز خدمات درمانی همچون پیوند مغز استخوان، پیوند کبد، پیوند کلیه انجام می‌گیرد این مرکز با بیش از ۴ هزار کادر درمانی  که دارای بیش از ۴۰۰ رزیدنت و دستیار تخصصی و فوق تخصصی و 400 نفر استاد دانشگاه در سه شیفت به‌صورت ۲۴ ساعته ارائه خدمت می‌دهد و در طول شبانه روز بیش از 17 هزار مراجعه به این مرکز انجام می‌گیرد.

این مرکز علاوه استان آذربایجان‌شرقی به استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل،کردستان و در مواردی استان زنجان نیز ارائه خدمت می‌کند.

انبوه مراجعه‌کنندگان و بیش از ظرفیت

مشکلاتی  که در حال حاضر سیستم درمانی و طبیعتا مرکز آموزشی و درمانی امام رضا (ع) را به خود درگیر کرده عموما چه مشکلاتی هستند؟

مشکلاتی که این مرکز را درگیر خود کرده جدای از سیستم درمانی و نظام سلامت نیست و یکی از اصلی‌ترین مشکل این مرکز انبوه مراجعه کنندگان است و به دلیل اینکه ظرفیت پذیرش این مرکز نیز همانند سایر مراکز درمانی محدود بوده و از طرفی مقتضیات درمانی به ما اجازه نمی‌دهد بیماران را به سایر مراکز درمانی هدایت کنیم و اهتمام ما بر این است که تا بیش از ظرفیت نیز پذیرش کرده تا خللی در روند طول درمان بیماران و مراجعه کنندگان وارد نیاید.

از طرفی تمام ارجاعات از شهرستان‌ها و سایر مراکز به دلیل اینکه این مرکز مرجع می‌باشد با این مرکز داده می‌شود و بنده به عنوان یک خادم بخش درمان از تمام مراجعه کنندگان تقاضا دارم تا با کمی مطالعه و بررسی از امکاناتی که در سایر مراکز درمانی و حتی در مراکز درمانی شهرستانی نیز در حال حاضر بسیاری از خدمات تخصصی و حتی فوق تخصصی نیز ارائه می‌شود شناخت پیدا کرده و بعد اقدام به مراجعه کنند و از سوی دیگر از تمام همکاران پزشک نیر تقاضا داریم تا ترجیحا ارجاع بیمار به این مرکز نکنند.

البته نکته حائز اهمیت این است که بعد از اجرای طرح تحول سلامت اهتمام دولت بر این بود که سیستم توزیع امکانات درمانی در شهرستان‌ها نیز به نسبت جمعیت و موقعیت راه‌اندازی و برقرار شود که در حال حاضر اکثر شهرستان‌های استان ما نیز برخی خدمات تخصصی و گاها فوق تخصصی درمانی را ارائه می‌دهند، برای مثال در خود شهر تبریز مراکز درمانی تخصصی وجود دارد که مراجعه‌کنندگان با کمی بررسی می‌توانند به آن مراکز درمانی مراجعه و خدمات‌گیری کنند. مثلا فردی که دچار سوختگی شدید شده اگر هم به این مرکز مراجعه کرده باشد نهایتا به مرکز آموزشی درمانی سینا ارجاع داده خواهد شد به لحاظ اینکه بیمارستان سینا تختص سوختگی و بیماری‌های عفونی و مسمومیت‌های غذایی و دارویی است.

البته ارجاعات بی‌مورد سبب اختلاف بروز اختلالاتی در روند درمان بیمار نیز می‌شود به طوری که در مراحل اولیه بیماری زمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است که با رعایت اینگونه موارد شاید نیازی به اعمال جراحی نبوده و روند بهبودی و درمان بیمار بهتر و زودتر انجام خواهد یافت.

 آیا انتظار یا تقاضایی از رسانه‌ها دارید؟  

همواره بر تعامل سازنده با رسانه‌ها تاکید داشته و معتقدم اگر انتقادی از سوی رسانه‌ای هم باشد قطعا از دلسوزی و حس وطن دوستی هست و کمتر رسانه‌ای پیدا می‌شود که از روی غرض‌ورزی اقدام به انتشار مطالب کند، البته در این موضوع رسانه‌ها می‌توانند نقش به‌سزایی داشته باشند می‌توانند با معرفی نوع خدمات و تخصصی بودن هر یک از مراکز درمانی به مراجعه کردن بیماران برای دریافت خدمات درمانی کمک کرده و در نهایت این کار می‌تواند منجر به کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان به این مرکز بیانجامد.

بنده از طریق این رسانه اعلام می‌دارم که در هر ساعت از شبانه روز آماده دریافت انتقادات و شکایات از سوی مراجعان هستیم و از هرگونه گفتگو و تعامل با رسانه‌ها برای شفاف‌سازی هر چه بیشتر و بهتر استقبال می‌کنیم.

 اکثر شکایت‌ها از صف‌های طولانی در درمانگاه و عدم رسیدگی مسئولان در این مرکز است، در این خصوص توضیح دهید؟

در حال حاضر دهها جراح و متخصص مغز و اعصاب و سایر تخصص‌ها در سطح شهر تبریز مشغول ارائه خدمت می‌باشند ولی اکثر مراجعه‌کنندگان بدون توجه به این به مرکز امام رضا(ع) مراجعه می‌کنند در حالی که همان متخصص‌ها و پزشک‌ها در کلینیک شیخ الرئیس و سایر کلینیک‌های اقماری دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارائه خدمت می‌کنند، اخیراً در از یکی از مراکز درمانی تبریز بیماری را جهت انجام سونوگرافی به این مرکز انتقال داده بودند که خود آن مرکز نیز همان خدمت را ارائه می‌دهد و این باعث اختلال در عملکرد مرکز می‌شود من از طریق این رسانه از تمام همکاران و حتی رسانه‌ها خواهش می‌کنم تا با استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی ما را در ارائه خدمات هر چه بهتر و سریع‌تر یاری کنند.

 

در بحث نوبت دهی ام آر آی ، تمام بیماران بستری، اورژانس، بیماران خاص و سرطانی و بیماران روستایی در اولویت قرار دارند

برخی شهروندان از سیستم نوبت دهی اینترنتی شکایت داشته و می گویند هر موقع زنگ می‌زنیم برای دریافت نوبت یا خط اشغال بوده و سیستم تلفن گویا خبر از اتمام نوبت پزشک مورد نظر می‌دهد چه توضیحی برای این سوال دارید؟

شکایات برخی از مراجعه کنندگان را بنده صحیح و وارد می‌دانم که البته در بحث شلوغ بودن و اشغالی خطوط تلفن انبوه مراجعه کنندگان در این خصوص مزید بر علت می‌باشد اما در برنامه‌ریزی سیستم نوبت دهی تمام موارد برای رفاه حال هموطنان و شهروندان لحاظ شده، در حال حاضر به دور صورت اینترنتی و مراجعه حضوری نوبت دهی انجام می‌گیرد و حدود 20 درصد از نوبت دهی‌ها به صورت حضوری در مرکز انجام می‌گیرد.

این نوع نوبت دهی همگام با اکثر کشورها در ایران نیز راه‌اندازی شده و معایب و مزیت‌هایی نیز دارد که البته مزیت‌های آن بیشتر از معایب آن است یکی از مزیت‌های خوب این سیستم عدم حضور فیزیکی در مرکز بوده برای مثال اگر شخصی از شهر مراغه بخواهد در این مرکز از یک متخصص وقت ویزیت دریافت کند قبل از راه‌اندازی این سیستم باید به تبریز آمده و تعیین وقت حضور می‌کرد ولی در حال حاضر با راه‌اندازی این سیستم هم در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

برخی از همشهری‌ها بر این باور هستند که چون این مرکز دولتی است می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز برای دریافت خدمات به درمانگاه‌های این مرکز مراجعه کنند و هر تعداد پذیرش را می‌توانیم انجام دهیم که این صحیح نیست شما می‌توانید با مراجعه به سیستم‌های درمانی سایر کشورها اطلاع پیدا کنید برای مثال می توانید از طریق اینترنت سرچ نمائید در کشور انگلیس و امریکا مدت زمان پذیرش و انجام ام آر آی  در این کشورها در مراکز دولتی چقدر بوده و در ایران چقدر است؟

اما در بحث نوبت دهی ام آر آی ، تمام بیماران بستری، اورژانس، بیماران خاص و سرطانی و بیماران روستایی در اولویت قرار دارند.

البته ناگفته نماند که یکی از دلایل مهمی که موجب افزایش مراجعات به این مرکز می‌شود تفاوت قیمت خدمات در این مرکز است از این رو از مراجعینی که از پوشش  بیمه‌های تکمیلی برخوردار هستند می‌خواهیم تا با مراجعه به سایر مراکز زمینه را برای خدمات‌گیری افرادی که به هر دلیلی از پوشش خدمات درمانی بیمه‌های تکمیلی و درمانی برخوردار نیستند فراهم کنند و در این صورت زمان خدمات دهی و نیز کیفیت خدمات در این مرکز نیز افزایش خواهد یافت.

راه‌اندازی دستگاه رادیوتراپی  برای بیماران سرطانی/ ایجاد بخش آنژیوگرافی عروق /برای اولین بار با مشارکت بخش خصوصی بخش پت اسکن 

مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری مرکز آموزشی و درمانی امام رضا ( ع) را توضیح دهید؟

این مشکلات بر چند بخش تقسیم می‌شود در بخش دستگاه‌ها و تجهیزات قسمتی از آن در حال اجرا و مرتفع‌سازی است و بخش‌های دیگر برای اقدام در دستور کار قرار گرفته، یکی از مهم‌ترین آنها بخش رادیوتراپی است که به حد کافی توسعه نیافته برای همین منظور دستگاه رادیوتراپی خریداری شده و در اوایل سال 98 راه اندازی خواهد شد که برای درمان بیماران سرطانی ضروری بوده و به زودی این مشکل مرتفع خواهد شد.

در تجهیز سخت افزاری این مرکز نقش افراد خیر را نباید کم رنگ دید که در سال‌های گذشته و همچنین امسال نیز در ساخت و خرید تجهیزات کمک‌های مالی قابل توجهی به بخش درمان داشته‌اند که واقعا قابل تقدیر است.

یکی دیگر از مشکلات سخت افزاری نبود بخش آنژیوگرافی عروق محیطی است که دستگاه آن خردیداری شده و این بخش قبل از پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.

همچنین برای اولین بار با مشارکت بخش خصوصی بخش پت اسکن راه اندازی شده و پس از رفع اشکالات باقی مانده به زودی ارائه خدمت خواهیم داشت.

اما به لحاظ نرم افزاری، سیستم برخط پذیرش و ترخیص را راه‌اندازی خواهیم کرد که زیرساخت‌های آن تامین و حتی بانک عامل نیز تعیین شده و امیدواریم با راه‌اندازی این سیستم بتوانیم در صرفه‌جویی در وقت مراجعان یاری رسان بوده و همچنین به کاهش بروکراسی اداری کمک کنیم.

در خصوص کمبود نیروی انسانی در حد ایده‌آل نبوده و نسبت به متوسط کشوری به ازای هر تخت بالاتر هستیم لذا به لحاظ اینکه خدمات‌دهی در این مرکز به صورت تخصصی انجام می‌گیرد و بیماران نیاز به رسیدگی بیشتر و بهتر دارند از این رو در تلاش هستیم تا کمبودهای نیروی انسانی را مرتفع کنیم و افزون بر آن آموزش‌های ضمن خدمت و برنامه‌های بازآموزی پرسنل را در دستور کار داریم.
و در این فرصت باید اعلام کنم که یکی از دستاوردهای نظام جمهموری اسلامی و انقلاب پیشرفت‌های قابل توجهی است که در علم پزشکی و خدمات درمانی صورت گرفته و کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی بیشتر از استاندارد جهانی اگر هم نباشد کمتر نیست.

سخن آخر؟

بنده با استفاده از این تریبون از رسانه‌ها و جراید کمال تشکر را داشته و خواهشمندم قبل از انتشار هرگونه اخبار  در خصوص مرکز آموزشی درمانی امام (ع) از صحت و سقم اخبار منتشره اطلاع یافته و بعد اقدام به انتشار کنند و بنده و همکاران واحد روابط عمومی آماده ارائه اطلاعات دقیق و صحیح به اصحاب رسانه هستیم.

گفت‌وگو از صادق رنجبری

انتهای پیام/60002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول