اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت/

دانشمندان ایرانی در قله آسیا

رتبه‌بندی‌های اعلام شده از سوی پایگاه‌های معتبر علمی جهان در هفته‌ گذشته باز هم از درخشش دانشگاه‌ها و محققان ایرانی خبر داد.

دانشمندان ایرانی در قله آسیا

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تازه‌ترین رتبه‌بندی‌های جهان در هفته‌ گذشته باز هم از درخشش دانشگاه‌ها و محققان ایرانی خبر داد.

رتبه‌بندی تایمز در تازه‌ترین بررسی خود برترین دانشگاه‌های جهان در رشته شیمی را معرفی کرد.

این پایگاه یکی از مهمترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کند.

مؤسسه تایمز با جمع‌آوری اطلاعات حاصل از بزرگترین بررسی جهانی بر اساس نقطه‌نظرات اعضای علمی و آکادمیک برجسته در دانشگاه‌ها، فهرست مشهورترین برندهای دانشگاهی جهان را منتشر می‌کند. 

این رتبه‌بندی سالانه از سوی مؤسسه تایمز بر اساس قضاوت و نظرات کارشناسان ارشد، اعضای آکادمیک و افرادی که بیشترین شناخت را از دانشگاه‌های جهان دارند، تنظیم می‌شود. 

بر اساس داده‌های سایت رسمی مؤسسه تایمزهایراجیکیشن، 10 جایگاه نخست از رتبه‌بندی دانشگاه‌های مشهور جهان در سال 2019 مربوط به دانشگاه‌های انگلیس و آمریکا می‌شود. 

دانشگاه آکسفورد از انگلیس و استنفورد از آمریکا برترین دانشگاه‌های جهان در رشته شیمی در سال 2019 هستند. 

دو عضو هیأت علمی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، به‌عنوان پژوهشگر جوان برجسته در سال ۱۳۹۷ از سوی فرهنگستان علوم برگزیده شدند.

در هفتمین دوره تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته مهندسی کشور که ۵ اسفند ۱۳۹۷، از سوی فرهنگستان علوم برگزار می‌شود، از محمد عبدالاحد، عضو هیأت‌علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، به‌عنوان پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی برق و  سارا نظیف، عضو هیأت‌علمی دانشکده مهندسی عمران، به‌عنوان پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی عمران تجلیل خواهد شد.

* تسخیر علم «شیمی تجزیه» غرب آسیا توسط دانشمندان ایرانی

بر اساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال 2017 به مقام نخست تولیدات علمی در رشته شیمی تجزیه در سطح کشورهای آسیای غربی دست یافته است.

کشورهای مصر، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، کشورهای اردن، عراق، امارات متحده عربی، قطر، لبنان، سرزمین‌های اشغالی،‌ عمان، یمن، کویت، سوریه و بحرین در رتبه‌های بعد از ایران و ترکیه قرار دارند. 

از میان 1057 مقاله منتشر شده توسط دانشمندان ایرانی، 1039 مورد آن قابل استناد بوده است؛ در حالی که ترکیه به عنوان دومین کشور تنها 533 مقاله در این رشته منتشر کرده که 527 مورد آن قابل استناد بوده است. 

بحرین نیز به عنوان آخرین کشور در سطح آسیای غربی در سال 2017 تنها یک مقاله در زمینه رشته شیمی تجزیه ارائه کرده است. 

ایران در یک بررسی کلی‌تر میان 155 کشور جهان جایگاه دهم را به خود اختصاص داده است.

* حضور پررنگ دانشگاه‌های ایران در میان برترین دانشگاه‌های جهان در رشته فیزیک و نجوم

رتبه‌بندی تایمز در تازه‌ترین بررسی خود برترین دانشگاه‌های جهان در رشته فیزیک و نجوم را معرفی کرد. این پایگاه یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که دانشگاه‌های جهان را رتبه بندی می‌کند.

 این رتبه‌بندی اولین بار در سال 200 با همکاری تایمز و کیواس منتشر شد؛ این همکاری تا سال 2010 تحت عنوان رتبه‌بندی تایمز کیواس ادامه داشت. در سال 2010 تایمز همکاری خود با کیواس را قطع کرده و قرارداد همکاری را با مؤسسه تامسون رویترز امضاء کرد. 

دانشگاه صنعتی بابل نوشیروانی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت،  دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه تبریز، دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه گیلان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه مازندران از جمله دانشگاه‌های ایران است که در رتبه‌بندی تایمز برای برترین مؤسسه‌های آموزشی رشته فیزیک و نجوم حضور داشته‌اند.

* نمایش دستاوردهای علمی نخبگان بسیجی و رونمایی از چند محصول دانش بنیان

هادی حفیظی معاون علمی، پژوهشی و فناوری سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران از برگزاری نمایشگاه چهل چراغ انقلاب و نمایش محصولات و دستاوردهای علمی و فناوری مخترعین بسیجی استان تهران خبر داد.

وی افزود: این نمایشگاه از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهرری برگزار و همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۶ امکان بازدید عمومی فراهم می‌شود.

حفیظی خاطر نشان کرد: این نمایشگاه ضمن نمایش افتخارات و دستاوردهای با ارزش جوانان نخبه استان تهران در عرصه علم و فناوری قصد دارد زمینه معرفی محصولات و تجاری سازی طرح های برتر را محقق کند.

معاون علمی، پژوهشی و فناوری سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران ادامه داد: در حاشیه این نمایشگاه مرکز حمایت از مخترعین سازمان بسیج علمی مستقر بوده و امکان عضویت دانشجویان و مخترعین در این سازمان فراهم خواهد بود.

حفیظی افزود: در روز پایانی نمایشگاه مراسم اختتامیه با حضور مسئولین کشوری و لشگری و تقدیر از مخترعان برتر برگزار و از چند محصول جدید دانش بنیان رونمایی می‌شود.

* 464 پروژه تحقیقاتی به اتمام رسید

محققان کشور در 9 ماه نخست سال جاری تعداد 3 هزار و 550 پروژه تحقیقاتی را به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ارسال کردند که از این تعداد یک هزار و 179 پروژه برای حمایت مصوب شد.

پس از تصویب این طرح ها و آغاز حمایت های صندوق فعالیت ها برای اجرایی سازی پروژه های تحقیقاتی آغاز شد و تا کنون 464 از این پروژه ها به اتمام رسیده است. 

 انجام این پروژه ها دستاوردهای مختلفی را برای ایران اسلامی به همراه دارد که می توان به چاپ مقالات آی اس آی، ثبت اختراع، ساخت محصول و تالیف کتاب اشاره کرد. هر یک از این اقدامات گامی برای حرکت در مسیر پیشرفت در حوزه های مختلف علم و فناوری است. البته در 9 ماه نخست سال جاری در هر یک از این زمینه ها نیز محققان دستاوردهای چشمگیری را ارائه دادند. به گونه ای که از میان طرح های مصوب صندوق 13 ثبت اختراع، 51 ساخت نمونه اولیه محصول، 16 عنوان کتاب تالیف شده و 28 دانش فنی تولید شده به عنوان دستاورد با انجام پروژه های تحقیقاتی ثبت شد.

البته تمام این اقدامات صندوق  در راستای بهره مندی از ظرفیت های پژوهشگران سراسر کشور است. صندوق با راه اندازی 23 کارگروه در حوزه های مختلف علمی مسیر حمایت را هموار کرده است تا علاوه بر حمایت عادلانه از پژوهش ها شاهد توزیع آن در تمامی حوزه های علمی باشیم.

* استاد دانشگاه شریف عضو خارجی آکادمی ملی مهندسی آمریکا شد

آکادمی ملی مهندسی آمریکا،  سعید سهراب پور، استاد دانشکده  مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف را به عنوان عضو خارجی و به دلیل فعالیت‌های وی در تثبیت دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یک مرکز عالی و پیشرفته مهندسی و علمی در ایران انتخاب کرده است.

سهراب‌پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان است و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۹ رئیس دانشگاه صنعتی شریف بوده ‌است.

وی دارای مدرک دکترا در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه برکلی در کالیفرنیا است. ایشان همچنین عضو پیوسته ی فرهنگستان علوم بوده و منتخب چهارمین همایش چهره های ماندگار سال 1383 نیز است.

* دبیر اجرایی نخستین جشنواره سراسری هنر دیجیتال منصوب شد

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، طی حکمی، بیژن اربابی، معاون فرهنگی دانشگاه هنر تهران را به عنوان دبیر اجرایی نخستین جشنواره سراسری هنر دیجیتال منصوب کرد.

* استفاده از تخفیف ویژه شرکت‌های دانش بنیان در یک رویداد علمی

شرکت‌های دانش بنیانی که توسط ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی به دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی «طب سنتی، طب جایگزین و داروهای گیاهی» (TRAMEDEX) دومین رویداد سلامت پایدار معرفی شوند از تخفیف ویژه برخوردار می‌شوند.

دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی «طب سنتی، طب جایگزین و داروهای گیاهی» رویدادی سلامت‌محور است که در راستای تحقق اهداف سلامت پایدار برگزار می شود.

این نمایشگاه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مهرماه ۱۳۹۸ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول