اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان همدان:

امسال 3400 تن سیر از همدان صادر شد

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در سال 95، 3 هزار و 300 تن و سال گذشته 2 هزار و 600 تن سیر صادر شده است گفت: در سال جاری نیز 3 هزار و 400 تن سیر صادر شده است.

امسال 3400 تن سیر از همدان صادر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، هفدهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان همدان امشب با حضور استاندار همدان، رئیس اتاق بازرگانی همدان، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با طرح مصوباتی همچون جبران خسارت سرمازدگی وارده به باغات و زراعات استان، بررسی مسائل مرتبط با تولید، فرآوری و صادرات سیر استان، ارائه گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی، طرح مسائل گازرسانی به واحدهای تولیدی و کشاورزی استان و طرح مسائل و پیشنهادات زنبورداران استان برگزار شد.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان همدان در این جلسه با بیان اینکه این مرکز از سال 48 شروع به کار کرده است، گفت: در حال حاضر در این مرکز 520 هکتار زمین در اختیار داریم که 57 نیرو و محقق در آن فعال هستند.

قاسم اسدیان با بیان اینکه تاکنون 3 هزار طرح تحقیقاتی در این مرکز اجرا شده است افزود: نخستین وظیفه ما کارهای پژوهشی و ذخایر ژنتیک است و در مجموع از 90 درصد ذخایر ژنتیک در کل کشور 2 هزار ذخایر ژنتیک در استان همدان وجود دارد.

وی گفت: در خصوص محصول سیر 30 درصد افت عملکرد در کنترل مزرعه است و چون محصول به شدت اشتغالزاست باید موانع کشت توسعه سیر و صادرات آن برطرف شود.

اسدیان با بیان اینکه در سال 95، 3 هزار و 300 تن و در سال گذشته 2 هزار و 600 تن سیر صادر شده است، بیان کرد: در سال جاری نیز 3 هزار و 400 تن سیر صادر شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان نیز با اشاره به اینکه امسال دو برابر سال گذشته سیر تولید شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته 187 هزار تن سیر تولید کردیم.

منصور رضوانی‌جلال اضافه کرد: هم اکنون 10 هزار تن سیر در 72 واحد از صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در حاشیه شهر همدان همچنان محدودیت در نبود سردخانه سیر داریم.

دبیر کمیته سیر استان همدان نیز با بیان اینکه سیر محصولی است که در 100 کشور جهان کشت می شود بیان کرد: هم اکنون در جهان 26.5 میلیون تن سیر کشت می‌شود که 92 درصد آن در آسیاست.

سعید میرزایی با بیان اینکه متاسفانه سالانه 100 هزار تن تولید سیر در کشور داریم که نسبت به کشت در دنیا بسیار کم است اظهار کرد: در شهرستان‌های تویسرکان، بهار و اسدآباد سیر استان کشت می شود.

وی با اشاره به مشکلاتی همچون نبود انبارهای نگهداری سیر، نبود واحدهای فرآوری سیر، عدم برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی و نبود بازار فروش در داخل و صادرات و... اشاره کرد و گفت: با توجه به کم آب‌بر بودن، کاشت این محصول ظرفیت خوبی برای کشت دارد که وزارتخانه باید برای توسعه این کشت باید جلوی واردات سیر خارجی را بگیرد.

انتهای پیام/89046/ 40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول