اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

فارس از نشست مدیرکل شیلات استان بوشهر با صیادان گزارش می‌دهد

از نبود امکانات کافی برای مقابله با صید ترال تا تخلفاتی که رو به افزایش است

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: امکانات کافی برای مقابله با صید ترال نداریم و تخلفات روز به روز بیشتر می‌شود.

 از نبود امکانات کافی برای مقابله با صید ترال  تا تخلفاتی که رو به افزایش است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیّر، غلام‌عباس زنده بودی ظهر امروز در جمع صیادان بخش بردخون اظهار داشت: ذخیره دریا ­محدود است اما بهره‌برداران تلاش می‌کنند صید بیشتری از آن داشته باشند و برخی می‌خواهند بیش از سهم خود از دریا صید کنند که این باعث کاهش منابع دریایی و انقراض برخی از گونه‌های کمیاب می‌شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه دریا ظرفیت مشخصی دارد، افزود: نباید انتظار داشت شناورهای بدون مجوز در دریا فعالیت کنند که صیادان می‌توانند همه تخلفات از جمله صید ترال توسط قایق‌ها را اطلاع دهند تا منابع دریایی حفظ شود.

 امکانات کافی برای مقابله با صید ترال نداریم / تخلفات رو به افزایش است

وی اضافه کرد: امکانات و تجهیزات کامل و کافی برای مقابله و برخورد با تخلفات به‌ویژه صید ترال نداریم اما کوتاهی نکرده‌ایم و با اینکه تخلفات روز به روز بیشتر می‌شود تمام همت خود را برای مقابله، کاهش و حذف تخلفات به کار می‌بندیم.

زنده بودی ابراز داشت: تاکنون نتوانسته‌ایم مانع تخلفات کامل صیادی شویم اما تلاش می‌کنیم اقدامات عملی صورت گیرد و برای مطاف و خورخان تصمیمات جدید گرفته‌ایم که کمک صیادان بسیار مؤثر است و همراهی و همکاری صیادان و حمایت مالی و انسانی آنان کمک زیادی می‌کند.

مدیرکل شیلات استان با اشاره به اینکه در برخوردها ضعف داریم، گفت: اگر به این نتیجه برسند که متخلفان و صیادان ترال با بنده یا مسؤولان شیلات ارتباط دارند من در پیشگاه همه مردم تسلیم هستم.

وی ادامه داد: هم‌زمان با افزایش تخلفات نیروهای شیلات بازنشست می‌شوند و جایگزینی برای آنان وجود ندارد و تعاونی های صیادی نیز همکاری مناسبی ندارند به همین دلیل قادر نیستیم همه تخلفات را کشف کنیم.

این مقام مسؤول عنوان کرد: از این پس گلف در محدوده دریایی بخش بردخون به گشت‌زنی می پردازد و تعاونی صیادی سوخت آن را تأمین می‌کند و کنترل و نظارت منطقه بر عهده تعاونی است و سایر اسکله‌ها نیز به صورت مستمر کنترل و نظارت می‌شود تا تخلفات کاهش یابد.

اسکله خورخان 50 درصد پیشرفت دارد

زنده بودی با اشاره به پروژه اسکله خورخان بردخون و بیان اینکه از 21 پروژه کشور سه پروژه در استان قرار دارد،  گفت: اسکله خورخان یک پروژه ملی است و با وجود همه مشکلات کل توان خود را در خورخان نهاده‌ایم و این پروژه را تعطیل نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اسکله خورخان 50 درصد پیشرفت دارد، افزود: اعتبارات در اختیار شیلات نیست و نیازمند یاری دولت است که امیدواریم در سفر آینده رییس جمهور اعتبار مناسبی به این پروژه اختصاص یابد و امید داریم در سال آینده این پروژه به صورت کامل، تکمیل و به صیادان تحویل شود.

مدیرکل شیلات گفت: دریا توان افزایش بهره‌برداری را ندارد و اصرار نکنیم که مجوز بیشتری داده شود که می‌توانیم با حمایت از فعالیت‌های آبزی پروری و ایجاد سایت پرورش میگو در بردخون، از منابع دریایی حمایت شود.

زنده بودی با تأکید بر رعایت دریابست اظهار کرد: باید به سمتی برویم که یک فصل دریابست را اجرا کنیم زیرا دریا توان برداشت مستمر را ندارد و به آن فرصت دهیم تا منابع افزایش یابد. به دنبال این هستیم که ترال میگو را حذف کنیم تا منابع دریایی ضربه نبیند که انتظار داریم همه صیادان همراهی و مشارکت کنند.

همکاری نیروی دریایی سپاه برای مقابله با صید ترال موجب دلگرمی ما شده است

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر نیز در این مراسم گفت: صیادان کارت‌ها و گواهی‌هایی دارند که شیلات فقط متولی برگزاری دوره‌ها است و سازمان دریانوردی متولی صدور کارت‌ها است.

عباس آهنگرمقدم با بیان اینکه استان بوشهر در زمینه صیادی سرآمد است، افزود: هیچ مماشاتی در زمینه صید ترال نداریم که در این راه شهید داده‌ایم و پیگیر بوده‌ایم و همکاری نیروی دریایی سپاه موجب دلگرمی ما شده است  و توقع داریم صیادان مشارکت کنند.

شورای تامین استان بوشهر مجازات‌هایی را در خصوص صید ترال در نظر گرفته است

مدیرعامل تعاونی صیادی استان بوشهر نیز گفت: بردخون مهد علم و فرهنگ و اندیشه و علمای برجسته است و دریادلان همواره در صحنه‌های نظام حضور داشته‌اند و همراه و حامی نظام بوده‌اند. صیدگاه و زیستگاه آبزیان مطاف باعث توسعه و پیشرفت منطقه و پشتوانه مرزبانی است و دریا، کوه، دشت و جنگل امانتی در دست ما است و موظف به حفظ و انتقال آن به نسل‌های آینده هستیم اما صید ترال به صورت بی‌هدف و کور و منسوخ جهانی منابع دریایی را نابود می‌کند.

محمد کارگر اضافه کرد: صید ترال ادوات صیادان را نابود می‌کند و باعث نارضایتی صیادان استان و بخش بردخون شده اما پیگیری‌های زیادی انجام گرفته و موضوع ترال در شورای تأمین استان مطرح شده و مجازات‌هایی به آن تعلق گرفته است.

وی ابراز داشت: ضرورت دارد یگان حفاظت منابع و دریابانی با حمایت سپاه فعال شوند تا با صیادنماهای قانون شکن و قانون‌گریز و غارتگر اموال عمومی مبارزه کنند و مجازات های شدیدتری تعیین شود که ابطال مجوز قانون‌شکنان ضروری است.

مدیرعامل تعاونی صیادی استان گفت: محاکم قضایی نقش ویژه‌ای در بازدارندگی چنین صیدی دارد اما برخی با قوانین دریایی آشنا نیستند و اقدام فوری و عملی نمی‌شود که نیاز به بازنگری است.

وی با بیان اینکه قول افتتاح اسکله خورخان در دهه فجر داده شد، اظهار کرد: صیادان نیاز به اسکله و موج‌شکن استاندارد دارد و با توجه به اینکه اشتغال‌زا بوده‌اند به آنان کمک کنیم و این سربازان نظام در دریا را یاری دهیم.

صیادان با اسلحه تهدید شده‌اند

نماینده امام جمعه دیر نیز با بیان اینکه 50 درصد منطقه به صیادی می‌پردازند، گفت: برخی از قانون‌شکنان به دنبال نابودی منابع دریایی هستند و تاکنون 80 درصد منابع دریایی نابود شده است وامام جمعه بردخون بارها این موضوع را هشدار داده‌اند اما مسؤولان استان و شهرستان هیچ اقدام عملی نداشته اند.

علی غلامی افزود: صیادان ترال بارها صیادان منطقه را با اسلحه تهدید کرده‌اند و امنیتی در دریا وجود ندارد که ممکن است شاهد درگیری در دریا باشیم.

وی اضافه کرد: مردم همواره به انقلاب و نظام وفادار بوده‌اند و شایسته نیست صیادان که جزیی از مردم هستند اینگونه با تبعیض و فساد در دریا روبرو باشند پس مسؤولان در مبارزه با صید ترال شدت بیشتری داشته باشند.

غلامی ابراز داشت: صیادان ترال و متخلفان می‌گویند با پشتوانه قوی به میدان آمده‌اند و هیچ کس توان مقابله با آنان را ندارد که از مسؤولان می‌خواهیم مانع صید ترال شوند تا شاهد حوادثی خونین نباشیم.

مسؤولان اگر توانایی برخورد ندارند بین صیادان حاضر نشوند

امام جمعه موقت بردخون نیز گفت: تاکنون بارها موضوع صید ترال در خطبه‌ها بیان شده که انتظار است اگر توان کار دارید اقدام کنید و اگر نمی توانید در بین صیادان حاضر نشوید و اگر این صیادان ترال به جاهایی وصل هستند علنی بیان کنید که قادر به برخورد عملی نیستید.

حجت الاسلام محمدجواد عاشوری افزود: کاش نمایندگانی از قوه قضاییه در این نشست حضور داشتند و تا زمانی که مجرم به تناسب جرم مجازات نشود این مشکلات ادامه خواهد داشت.

صیادان قادر به تامین هزینه و جبران خسارت‌ها نیستند

مدیرعامل تعاونی صیادی بخش بردخون نیز در این مراسم گفت: صید و صیادی یکی از مشاغل مهم در این منطقه است و با وجودی که بیش از یک دهه فریاد می‌زنیم که عده‌ای قانون‌شکن به صید ترال می پردازند و از دو اسکله جفره و جلالی بوشهر در مطاف حضور می‌یابند اما اقدام عملی نشده است.

حسین طاهری پور افزود: منطقه مطاف محل مهمی برای زیست ماهیان و زیستگاه گونه نهای ارزشمند دریایی است اما با صید ترال که در جهان منسوخ است و در هیچ کشوری کاربرد ندارد نسل ماهیان در حال نابودی است. صید ممنوعه ترال زیستگاه ماهیان را نابود می‌کند و ذخایر و جانوران کف‌زی کاهش چشمگیری داشته‌اند و ادوات و وسایل صیادان را از بین می‌برد و صیادان قادر به تأمین هزینه‌ها و جبران خسارات نیستند.

طاهری پور ابراز داشت: لنج‌های متخلف در تمام فصول سال به صید مشغول هستند اما صیادان بردخونی هر روز فقیرتر از قبل می‌شوند پس به خواسته صیادان توجه کنید زیرا جامعه صیادی به شدت مخالف این صید ویرانگر است.

مدیرعامل تعاونی صیادی بردخون خاطرنشان کرد: برای رفاه حال صیادان این منطقه پیشهاداتی داریم که عبارتند از صدور کارت پزشکی در منطقه صورت گیرد، پروژه اسکله سرعت لازم را ندارد، رعایت کد صیدگاه ضروری است، محدوده صیدگاهی خورخان کافی نیست، صیادان خواستار افزایش قدرت موتور و حذف کارت‌های اضافی هستند.دیر بزرگ ترین بندر صیادی کشور است اما هیچ آمبولانس دریایی ندارد و اگر حادثه ای پیش آید شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم بود.

به گزارش فارس، در ادامه تعدادی از صیادان از جمله محمد جمالی فرد، سعید فولادی، مجید دریایی و ماشاالله واعظ پیرامون عدم برخورد قاطع با صید ترال، نشست با صیادان و شنیدن درد دل‌های آنان، کنترل صیدترال، تکمیل اسکله، افزایش مجوز صید، تهدید جانی صیادان و متولیان شیلات، سابقه گمرک بردخون، افزایش جریمه‌ها، کنترل اسکله جفره و جلالی، همکاری سپاه و مرزبانی در مبارزه با صید ترال، همکاری صیادان و همراهی آنان با مسؤولان مطالبی بیان نمودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول