اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

مدیر سابق شرکت مهندسی ساختمان نفت اعلام کرد

زنگ خطر توقف صادرات نفت کوره به صدا درآمده است

مدیر سابق شرکت مهندسی و ساختمان نفت گفت: در آینده بنابر اتفاقاتی که در دنیا می افتد، در رابطه با تولید نفت کوره دچار مشکل خواهیم شد و صادرات قفل خواهد شد، بنابراین عاقلانه است که توسعه پتروپالایشگاه ها را در دستور کار قرار دهیم.

زنگ خطر توقف صادرات نفت کوره به صدا درآمده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در نشست «ضرورت و الگوی توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور» که عصر امروز در پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شد، محمد خانی، معاون سابق زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با توسعه ظرفیت پتروپالایشگاه ها گفت: از محصولاتی مانند پلی کربنات استفاده فراوانی می‌شود و بازار بزرگی در منطقه برای آن وجود دارد، با این حال راهکار تولید آن ایجاد پتروپالایشگاه ها است که توسعه‌ای در این زمینه نداده‌ایم.

محمدخانی گفت: مصرف سوخت فسیلی در دنیا رو به کاهش است و کشورها به سمت استفاده از انرژی‌های نو حرکت می‌کنند، با این حال نیاز به محصولات پتروشیمی رو به افزایش است.

وی افزود: کره جنوبی سالانه ۳.۵ میلیارد دلار نفت وارد می‌کند، منتهی حدود ۳۱ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی دارد، لذا باید گفت که نیاز است ایران نیز پتروشیمی و پالایشگاه ها را به یکدیگر وصل کند.

محمدخانی در پایان گفت: هرچند منابع زیادی برای توسعه پتروپالایشگاه ها احتیاج است، با این حال باید توجه داشت خوشبختانه بیشتر از این میزان سرمایه مورد نیاز آماده جذب در دست مردم وجود دارد.

*تامین نیاز بازار عراق با توسعه پتروپالایشگاه ها

در ادامه این نشست شکرخواب، مدیر عامل سابق شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: با قطعیت می توان بیان کرد که ایجاد پتروپالایشگاه ها سودده خواهد بود، منتهی نیاز به اقدام جدی در این زمینه داریم.

شکرخواب گفت: نیاز به اصلاح سیاست‌های بخش انرژی و هماهنگی فرابخشی در این زمینه داریم، چراکه ظرفیت های جدیدی از قبیل نیاز کشورهای اطراف به بنزین شکل گرفته است که باید بر روی آن‌ها متمرکز شویم.

وی افزود: به عنوان مثال ایران می‌تواند با حداقل هزینه نیاز بازار عراق را برطرف کند، اما به شرطی که از فرصت توسعه پتروپالایشگاه ها استفاده شود.

*صادرات نفت کوره قفل خواهد شد

در پایان نشست  نیز احمدی، مدیر سابق شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: کشوری مثل ایتالیا نفت ندارد، اما بزرگترین شرکت نفتی را دارد که این اهمیت پتروپالایشگاه ها را برای عموم کشورهای جهان را نشان می‌دهد.

احمدی گفت: مطالعات معتبر بین المللی نشان می‌دهد که پتروپالایشگاه ها استحصال نفت خام را فوق العاده افزایش می‌دهد و در به دنبال آن سود هم به شکل چشم‌گیری زیاد می‌شود.

وی افزود: در آینده بنابر اتفاقاتی که در دنیا می‌افتد، ما در رابطه با تولید نفت کوره دچار مشکل خواهیم شد و صادرات قفل خواهد شد، بنابراین کار عاقلانه این است که توسعه پتروپالایشگاه ها را در دستور کار قرار دهیم.

وی در پایان گفت: همه ظرفیت‌ها از دانش گرفته تا منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه پتروپالایشگاه ها در کشور وجود دارد و فقط نیاز است که ابتکار عمل به خرج دهیم تا از این ظرفیت بالقوه جهت رشد اقتصادمان بهره بگیریم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول