اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

آذری جهرمی در نشست جام:

اقتصاد مقاومتی یک ایدئولوژی اقتصادی است نه یک پروژه/ ایران از توانمندترین کشورها در انقلاب صنعتی چهارم است

وزیر ارتباطات گفت: باید سلاح تکنولوژی اسلام را به خوبی بشناسیم تا بدانیم این مسیر را خوب می‌رویم یا نه.

اقتصاد مقاومتی یک ایدئولوژی اقتصادی است نه یک پروژه/ ایران از توانمندترین کشورها در انقلاب صنعتی چهارم  است

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر امروز (شنبه)‌ در نشست ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه مدتی پیش که خدمت رهبری رسیدم در مورد اثر فناوری در زندگی بشر سخن گفتم، اظهار داشت: ایشان در آن جلسه فرمودند: فناوری در هر جایی ورود کند، فرهنگ‌ها را تغییر می‌دهد و فرمودند من مدتی توصیه می‌کردم در عرصه فناوری باید پیوست فرهنگی داشته باشیم ولی الان متوجهم که اصل موضوع فناوری فرهنگی است.

وی افزود: چند ماه قبل در سفری به کره اثرات فناوری بر زندگی بشر را به چشم دیدم. حال این تغییرات می‌تواند مثبت یا منفی باشد. و این بستگی دارد که فناوری را چطور درک کنیم و چطور با زندگی خود هماهنگ سازیم.

آذری جهرمی ادامه داد: اینجا در جامعه اسلامی مهندسین هستیم. یعنی ما مهندسینی هستیم که بر اساس مبانی اسلامی فعالیت می‌کنیم. امروز باید هم اسلام و هم مهندسی را خوب بشناسیم.

وی با تاکید بر اینکه اقداماتمان اثری وضعی بر سبک و سطح زندگی بشر دارد، گفت: باید سلاح تکنولوژی اسلام را به خوبی بشناسیم تا بدانیم این مسیر را خوب می رویم یا نه.

وی با بیان اینکه در گذشته سلطه گران با حمله به کشورهای دیگر آنها را تحت سلطه خود قرار می‌دادند ولی امروز به دلیل بازخورد بسیار بد در افکار عمومی حالت عمومی و قدیمی آن امکان پذیر نیست ولی البته این سلطه تغییر کرده است تصریح کرد: امروز سلطه‌گری در حوزه اقتصاد وابسته ورود داشته است و شرکت‌هایی مثل اپل در آمریکا و تحت حمایت آنها فعالیت می‌کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در عرصه فناوری اطلاعات، سازمان جهانی مخابرات در ذیل سازمان ملل هست که نظام تصمیم‌گیری جهانی در آن به اجماع می‌رسد گفت: اما در عرصه اینترنت هنوز اجماع حاصل نشده است و مقررات گذاری در این عرصه هنوز هم در اختیار شرکت‌های آمریکایی است.

وی افزود: ۲۶ درصد از کل سرمایه گذاری دانش آی سی تی را امریکا در اختیار دارد. کل حجم سرمایه‌گذاری کشورهای آسیایی ۱۱ درصد است که ۸ درصد از آن سهم چین است. ما در شبکه‌های اجتماعی شاهد بهترین خدمات با بهترین کیفیت هستیم اما قانون حاکم بر آن، قانون ایالات متحده است. در واقع حاکمان فضای مجازی با ایجاد شرکت‌ها در دل دولت‌ها، مدیریت‌ها را در اختیار می‌گیرند.

آذری جهرمی ادامه داد: شاهد هستیم که ایالات متحده در یک حرکت غیر قانونی و بسیار مذموم که البته همواره شأن او بوده است، زیر تعهدات خود زد و از یک توافق بین المللی بیرون آمد. اروپا قصد دارد جلوی آن بایستد اما شرکت‌ها حاضر به همراهی با دولت‌ها نیستند و این رفتار برای کل دولت‌ها معضل هست.

وزیر ارتباطات همچنین افزود: کشورهای مختلف در مقابل رفتار ایالات متحده روش‌های مختلفی را در پیش گرفته‌اند. چین اعتقاد دارد که ایده‌اش همان ایده ایالات متحده است و می‌گوید من هم باید فناوری خود را توسعه دهم و می‌خواهم سلطه‌گری کنم و در این راه در مقابل آمریکا می‌ایستد. در واقع چین به دنبال سهم است و در این راه سرویس‌های بین المللی را در کشور خود محدود می‌کند و شرکت‌های آمریکایی را مجبور به تبعیت از این مقررات می‌کند.

وی افزود: یکی از مزیت‌های چین، جمعیت زیاد آن است. علاوه بر این چین در حوزه تولید دانش و فناوری سرمایه گذاری زیادی کرده و نیاز مردم خود را فراهم کرده است. آنها سرورهای خود را دارند و چالشی که ترامپ با شرکت‌های فناوری چینی دارد و برخی رسانه‌ها می‌گویند که به خاطر فعالیت آن در ایران بوده ولی اینطور نیست. بلکه به علت این است که شرکت‌های چینی به جایی رسیده‌اند که مستقل از فناوری‌های آمریکا عمل می‌کنند.

آذری جهرمی همچنین ضمن اشاره به پیشرفت‌های روسیه افزود: روسیه هم با همان ادبیات تک‌صدایی با خط مشی آمریکا مقابله می‌کند. این کشور در حوزه مکانیک قوی است اما در حوزه فناوری رشد نداشته است. آنها معتقدند که باید در لایه ارائه خدمات محصولات خوب ارائه دهند و شاهد هستیم که در حوزه شبکه های اجتماعی فعال هستند و آنقدر رشد کردند که آمریکایی‌ها می‌گویند روسیه با تغییر افکار عمومی در انتخابات آمریکا دخالت می‌کند.

وی افزود: در واقع روس‌ها در لایه کاربرد و محتوا فضای تهدید را تبدیل به تهدید متقابل کرده‌اند. اروپایی‌ها می‌گویند ما از سلطه جویی آمریکا به تنگ آمده‌ایم و پیش قراول این رویکرد هم مکرون است که بر چند جانبه گرایی تاکید دارد.

وزیر ارتباطات همچنین افزود: در حال حاضر علوم بین بخشی با چسب فناوری اطلاعات به هم متصل می‌شوند و با این فناوری شیوه حکمرانی عوض می‌شود. ما شاهد هستیم که با ظهور تکنولوژی بلاک چین دیگر بانک و ثبت احوال معنای خود را از دست داده است.
آذری جهرمی در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی یک گفتمان و ایدئولوژی اقتصادی است. اقتصاد مقاومتی یک پروژه نیست. برخی با ظلم به این مفهوم یک گاوداری را افتتاح می‌کنند و می‌گویند که پروژه اقتصاد مقاومتی است.

وی همچنین افزود: باید نظامات تولید در عرصه‌های مختلف در چهارچوب اقتصاد مقاومتی متحول شود. در این چهارچوب باید دید که بنگاه‌های مولد و تولید کننده و یا مصرف‌کننده چه نقشی دارند. برخی اعتقاد دارند که ما باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی روی پای خود بایستیم و این امر برداشت عامیانه از موضوع است.

وزیر ارتباطات همچنین خاطر نشان کرد: ما می‌بینیم که یک محصول بی‌کیفیت را ده برابر قیمت به مصرف‌کننده تحویل می‌دهند و بعد هم زبانش دراز است که در چارچوب اقتصاد مقاومتی کار می‌کنند و بیان می‌کنند که باید از من حمایت کنید. این چه مدل اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: ما باید در لایه خدمت کار کنیم. خدمتی که مزیت رقابتی داشته و مبتنی بر خلاقیت‌ها در عرصه فناوری باشد. دشمنان در عرصه تکنولوژی و فناوری اطلاعات ما را تحریم کرده‌اند. یک شرکت آمریکایی از ۸۰ خدمت ۶۹ مورد آن را تحریم کرده چرا که آن ۶۹ مورد توانمند ساز است و آنهایی هم که باز است را هم خودمان می بندیم. نظام حقوقی ما غریب نواز است. به طوری که سیستم داخلی صدهزار مانع دارد اما سیستم بیرونی بی مانع فعالیت می‌کند.

آذری جهرمی افزود: در سال ۱۳۹۲ تعداد کل اپلیکیشن‌های موجود ۴۰۰ عدد بود که این تعداد در دی ماه سال ۹۶ به ۱۳۰ هزار عدد رسید و امروز به ۲۵۰ هزار اپلیکیشن عبور کرده است. علاوه بر این در سال ۱۳۹۲ میزان ترافیک مصرفی کاربران ما ۷۳ گیگ بوده است که این عدد در شهریور ماه سال ۹۶ هزار گیگ شده است. این اتفاقات توسط جوانانی رخ داده که باید با همه دردسرهای تحریم به فعالیت خود ادامه دهند و تلاش کنند تا به جایگاه مطلوب برسند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نخست وزیر هند می‌گوید در سال ۲۰۲۵، ۲۰ درصد از درآمد ناخالص داخلی هند اقتصاد دیجیتال خواهد بود. به طوری که از ۵ تریلیون دلار درآمد ناخالص داخلی یک تریلیون دلار از آن اقتصاد دیجیتال خواهد بود.

وزیر ارتباطات همچنین در پایان افزود: ما همانطور که در عرصه هسته‌ای جزو معدود کشورهایی هستیم که به این دانش رسیده‌ایم و یا به چرخه فضایی دست یافته‌ایم، در عرصه فناوری اطلاعات هم توانمند هستیم. فناوری اطلاعات فقط یک پیام رسان نیست. اعتقاد ما این است که در انقلاب صنعتی چهارم، ایران از توانمندترین کشورها است که می‌تواند منابعی را به خود اختصاص دهد و این حرکت شروع شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول