اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

فارس گزارش می‌دهد

دیگر مهندس شدن آرزو نیست! / وجود 17 هزار عضو در نظام‌مهندسی آذربایجان‌غربی

اینکه آرزوی هر پدر و مادری در سال های کودکی فرزندانشان، مهندس یا دکتر شدن دختران یا پسرانشان باشد، دیگر آرزویی دور و و دراز نیست و این روزها جامعه دانشگاهی ایران، انواع و اقسام مهندسین را پذیرایی می کند و رشته های مهندسی در کشورمان در هر زمینه و شاخه ای به وفور یافت می شود.

دیگر مهندس شدن آرزو نیست! / وجود 17 هزار عضو در نظام‌مهندسی آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس در ارومیه، پنجم اسفند هر سال در تقویم شمسی ایرانی به ‌نام «روز مهندس» معرفی شده ‌است و این روز که به‌منظور گرامیداشت یاد «خواجه‌نصیرالدین طوسی» با این نام شناخته می‌شود، پس از ۱۶ آذر محبوب‌ترین روز در جامعه‌ی دانشگاهی ایران است و انبوهی از پیام‌های تبریک در آن رد‌ و‌ بدل می‌شود.

اینکه آرزوی هر پدر و مادری در سال های کودکی فرزندانشان، مهندس یا دکتر شدن دختران یا پسرانشان باشد، دیگر آرزویی دور و و دراز نیست و این روزها جامعه دانشگاهی ایران، انواع و اقسام مهندسین را پذیرایی می کند و رشته های مهندسی در کشورمان در هر زمینه و شاخه ای به وفور یافت می شود.

شاید در زمان های دور، مهندس شدن و مخاطب قرار دادنمان به نام مهندس، آرزویی محال و دست نیافتنی بود، اما اکنون این آرزو نمی تواند رویایی ناممکن باشد، کافی است در کنکور شرکت کنید یا با مطالعه و هوش بروید سر کلاس‌های مهندسی بنشینید و یا اینکه دست در جیب والدین بکنید و راهی دانشگاهی با شهریه شوید تا پس از ۴ سال، به شما بگویند: "مهندس"!

تحقیقات نشان می‌دهد ایران در تولید مهندس رتبه سوم جهان را دارد و با توجه به اینکه کار درست و حسابی هم برای رشته‌های مهندسی پیدا نمی‌شود، این مسئله باعث شده تا بسیاری از فارغ التحصیلان رشته مهندسی در کارهای غیرمرتبط فعالیت کنند و این در حالی است که آمار در کشورهای دیگر وضعیت دیگری را نشان می‌دهد.

در آلمان که کشوری صنعتی محسوب می‌شود میزان علاقه به ورود در رشته‌های علوم انسانی بسیار بیشتر از رشته‌های فنی و مهندسی و پزشکی است و آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران را با ۲۳۳ هزار نفر از نظر تعداد فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی به عنوان سومین کشور در تولید مهندس شناخت.

در این رتبه بندی روسیه با ۴۵۴ هزار نفر و ایالات متحده آمریکا با ۲۳۸ هزار نفر به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را داشتند و با این حساب ایران فقط در زمینه تولید مهندس چنین مقام بالایی دارد و در زمینه رشد اقتصادی و صنعتی هیچگاه چنین جایگاهی نداشته است.

سری به سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی در ارومیه می زنیم، اینجا منبع مهندسین شهرمان است! هر کسی با انبوهی از نقشه‌های ساختمانی، کیف‌های مهندسی و با عینک‌هایی که بیشترشان به چشم دارند، در راهروها این طرف و آن طرف می روند.

در این دوره زمانه همه مهندس شده اند!

با چند تن از مهندسین با سن بالا که موی سپید کرده اند، هم صحبت می شویم، یکی از آنها از نبود امنیت شغلی می گوید و ادامه می‌دهد: زمان ما تعداد فارغ التحصیلان در رشته مهندسی عمران بسیار کم بود و به مهندسین بیشتر بها داده می‌شد، اما با نظام آموزشی جدید، دیگر مهندس شدن آرزو نیست، همه می توانند به نوعی مهندسی شوند.

سازمان نظام مهندسی هیچ تسهیلاتی برای اعضای خود ندارد

یکی از دیگر از مهندسین شهرمان، در گفتگو با ما، اظهار می کند: سازمان نظام مهندسی هر سال که می گذرد به تعداد اعضایش می‌افزاید، هم اکنون تعداد مهندسین عضو نظام مهندسی بسیار زیاد است، هر سال از تمامی مهندسین، حتی آنهایی که کار هم ندارند و به نوعی بیکار هستند، حق عضویت دریافت می کند و این گرفتن حق عضویت به نوعی تبدیل به یکی از منابع درآمد این سازمان شده، در صورتی که هیچ تسهیلاتی نیز برای مهندسین ندارد.

آزمون های پروانه گرفتن خیلی سخت شده است / بیکاری امانمان را بریده

به سراغ جوانی می روم که راه پله‌های سازمان نظام مهندسی را بالا و پایین می کند، وی در گفتگو با ما با انتقاد از سیاست‌های آموزشی در کشور، می گوید: چرا باید هیچ هماهنگی بین سیستم آموزشی و جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: تا کی باید هر سال هزاران نفر از رشته مهندسی فارغ التحصیل شوند ولی کاری نداشته باشند و تنها یدک کش عنوان مهندسی شان باشند، تازه باید هر سال هزینه ای هم به حساب نظام مهندسی پرداخت کنند تا کماکان عضو نظام مهندسی بمانند.

وی با انتقاد از آزمون‌های سختی که برای دوره نظارت مهندسین گذاشته می شود، می گوید: این آزمون‌ها واقعا سخت هستند و هر سال تعداد کمی از مهندسین می توانند از آن قبول شوند، این در حالی است که هر سال باید برای شرکت در این آزمون‌ها هزینه پرداخت شود، آیا بهتر این نیست که قبل از سرازیر شدن مهندسین به جامعه سختی‌ها را بیشتر کنند تا به این مرحله نرسیم؟!

میانگین درآمد مهندسان در حال کاهش است/۱۷ هزار نفر عضو نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی با دفاع از عملکرد مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی در روند اعمال نظارت بر ساخت و سازها از رشد روز افزون مهندسان فارغ التحصیل دانشگاهی در استان‌های حاشیه دریاچه ارومیه انتقاد کرد و گفت: این افزایش با نیاز جامعه انطباق ندارد و در شرایطی که در سال 97، 2 میلیون مترمربع ساختمان ساخته شده است، میانگین درآمد مهندسان در حال کاهش است.

رحیم نجاتی اسلاملو با بیان اینکه نظام مهندسی ساختمان مدافع حقوق شهروندان ،حاکمیت و اعضای خود است تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ هزار نفر عضو نظام مهندسی ساختمان استان هستند که نسبت به سال ۸۸ تعداد اعضا ۴ برابر رشد داشته است‌.

وی با اشاره به تاسیس سازمان نظام مهندسی در کشور خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی از سال 74 بعد زلزله رودبار به منظور بهبود وضعیت ساختمان کشور ایجاد شده است که مهندسان نقش بسزایی در بهبود وضعیت عمرانی کشور ایفا کردند.

نجاتی با انتقاد از افزایش 20 درصدی جمعیت فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در سال گفت: متاسفانه تنها 2 درصد از مهندسان فارغ التحصیل می توانند از آزمون های وزارت راه و شهرسازی نمره قبولی بگیرند و با تخصص وارد حرفه مهندسی شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه رکود اقتصادی کشور طی چند سال گذشته سبب شده است تا اقتصاد صنعت ساختمان، دچار رخوت شود، گفت: متاسفانه طی سالیان گذشته رشد قارچ گونه و نامتعارف فارغ التحصیلان رشته های مهندسی ساختمان نیز به وخیم شدن وضعیت ساخت و ساز دامن زده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان حق عضویت دریافت می کند و این گرفتن حق عضویت به نوعی تبدیل به یکی از منابع درآمد این سازمان شده، در صورتی که هیچ تسهیلاتی نیز برای مهندسین ندارد، افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان سالانه 70 هزار تومان حق عضویت از مهندسان عضو سازمان دریافت می‌کند که از این مبلغ 30هزار تومان به عنوان سرانه مهندسی به سازمان در تهران واریز و با 40 هزار تومان باقی مانده در طول سال با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، رفاهی و آموزشی به مهندسان عضو خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش فارس، مهندس کسی است که با به کار بردن دانش، علوم و به ویژه ریاضی و سرانجام خلاقیت خود راه‌حل‌هایی برای حل مسایل فنی ارائه می‌دهد و این تعریف آخر شاید مربوط به قرن‌ها پیش می‌شد که فقط حل یک مسئله مهم بود. اما در حال حاضر، «مهندسی» مرزهایی فراتر از «حل مسئله فنی» را در پیش روی مهندسان قرار داده است.

نمی‌توان مهندس بود و اقتصاد را در نظر نگرفت و نمی‌توان مهندس بود و محیط زیست را موضوعی دست دوم که ما را از پیشرفت باز می‌دارد، پنداشت.

نمی‌توان مهندس بود و مسایل اجتماعی و سیاسی را در خلاقیت و طرح خود نیاورد و نمی‌توان مهندس بود و بر هنر پا گذاشت. نمی‌توان مهندس بود و بهداشت و ایمنی را پیش رو نداشت و چگونه می‌توان یک مهندس بود و مدیریت را به همراه نداشت؟‌ کدام آراینده، آفریننده و سازنده است که «اخلاق» را فدای «خلاقیت» کند؟

 بهادری‌نژاد استاد دانشگاه شریف در کتاب خود می‌نویسند «مقررات و فعالیت‌های مجاز و غیرمجاز مهندسی را باید در دانشگاه‌ها به دانشجویان آموخت و جرایم مربوط به تخلفات را از طریق قوانین کشور مشخص کرد اما از همه مهم‌تر این است که باید در دانشجویان مهندسی و مهندسان کشور، ارزش‌های انسانی پرورش داده شود.

برخورداری از این ارزش‌ها است که می‌تواند نه تنها به آسایش و رفاه مادی، بلکه از آن مهم‌تر، به آرامش خاطر و رضایت باطن و خلاصه به نشاط و خوشنودی واقعی درازمدت مهندسان بیانجامد».

مهندس نباید فراموش کند که «برای شاد زیستن زاده شده است» و «زنده است تا شاد باشد و این حق اوست» اما باید بداند که «بخشی از عوامل دستیابی به شادی، عشق ورزیدن و احترام گذاردن به همه انسان‌ها، طبیعت و محیط زیست و نیز ارج نهادن به همه موجودات است» و مگر غیر از این است که پیامبر(ص) هم فرمودند که «من برای تکمیل مکارم اخلاقی مبعوث شده‌ام»؟

گزارش: حمید یوسف زاده

انتهای پیام/1054/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول