اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

یادداشت/

وسوسه‌های سبک زندگی مدرن زنان عصر امروز

دختران امروز، مادران فردا هستند، پس چرا برخی خانواده‌ها و والدین کمتر به این مسائل توجه می‌کنند؟ برای تربیت درست با توجه به سبک زندگی ایرانی و اسلامی آنان از کودکی وقت آنچنانی نمی‌گذارند، به طوریکه بعضی وقت‌ها موضوع عفت و حیا به ویژه حجاب و عفاف آنان در کشورمان اسلامی زیرسوال می‌رود.

وسوسه‌های سبک زندگی مدرن زنان عصر امروز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یکی از روزهای هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر به نام زن، معنویت، سیره فاطمی، سبک زندگی ایرانی – اسلامی نامگذاری شده؛ این مسئله را بهانه قرار دادیم در تحلیلی ضمن پرداختن به نقش زن در نظام خانواده و آسیب‌های موجود به سبک زندگی زنان و دختران عصر امروز بپردازیم.

از این رو، این یادداشت در پی پاسخ به نقش و جایگاه الگوهای سبک زندگی اسلامی، در سبک‌های زندگی مدرن جوانان امروزی و به خصوص زنان هستیم؛ در واقع برای رسیدن به پاسخ  پرسش‌های از این جنس که؛ سبک زندگی در جوامع ما تحت چه عواملی قرار دارد؟ چگونه شکل می‌گیرد؟ چه دست‌های هدایتگر پنهانی آن را مدیریت می‌کند؟

در هر حال همگان معتقد هستیم؛ دختران امروز، مادران آینده هستند، پس چرا برخی خانواده‌ها و والدین کمتر به این مسائل توجه می‌کنند و برای تربیت درست با توجه به سبک زندگی ایرانی - اسلامی آنان از کودکی وقت آنچنانی نمی‌گذارند، به طوریکه بعضی وقت‌ها موضوع عفت و حیا به ویژه حجاب و عفاف آنان در کشورمان زیرسوال می‌رود.

نکته قابل تامل در این راستا اینکه، اگر زن مسلمان نقش مادری و تربیتی خود را به خوبی انجام دهد نسل آینده نظام، یک نسل سالم، مؤمن و معتقد خواهد بود که می‌تواند جامعه دینی را از گزند آفت‌ها و تهاجمات فرهنگی بیگانگان پاس دارد و همانطور که امام (ره) فرمودند: «قرآن کریم انسان‌ساز است و زن‌ها نیز انسان‌ساز هستند.»

حال با توجه به این نکات می‌توان گفت، در عصر حاضر زن به عنوان نیمى از بشریت و عضوى جدّى و غیر قابل چشم‌پوشى در کانون بزرگ جامعه انسانى و نیز به عنوان یکى از دو رکن پدیدآورنده بنیان خانواده در طول تاریخ، داورى‌هاى گوناگونى را نسبت به خود دیده است و شرایط بسیار ناهمگون و نامساعدى را پشت سر نهاده است.

خانواده مهم‌ترین نقش را در تربیت فرزندان به عهده دارد و در واقع باورها و اعتقادات دینی و جامعه پذیری ابتدا در خانواده شکل می‌گیرد.

به باور کارشناسان و فعالان این عرصه؛ از اصلی‌ترین و محوری‌ترین ویژگی‌های روحی و اخلاقی زنان رعایت عفت و حجاب اسلامی است که سایر فعالیت‌ها به آن ارزش پیدا می‌کند.

بنابراین بارزترین مشخصه زن مسلمان ایرانی در نظام اسلام، پاکدامنی، عفت، حجاب و رعایت شئونات اسلامی است که کامل‌کننده و متمم نقش‌آفرینی در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و نقش تربیتی آنان در نظام خانواده است.

نظام اسلامی که با دگرگونی معجزه‌آسا در اندیشه عملکرد زنان، جوشش، جنبش، حماسه و ایثار، فداکاری و اخلاص را در کالبد فسرده زن احیا کرد.

 این قشر بزرگ اجتماع در پرتو عنایات الهی به عنصر فعال، شجاع، آگاه و کارآمد تبدیل گشت و این تحول شگرف انسانی و ایمان بانوان باید مایه عبرت سایر کشورهای اسلامی قرار گیرد، تا با الگوپذیری از زن مسلمان ایرانی به آزادی، استقلال و شکوفایی در تمام زمینه‌های علمی، فنی، آموزشی، هنری و تبلیغی و غیره دست یابند.

 از این رو نظام خانواده، دختران و زنان کشور عزیزمان با برنامه‌ریزی باید برای توسعه شکوفایی نظام خانواده در تربیت سالم، باید همراه با توسعه اطلاعات و ارتباطات صورت پذیرد. چرا که در روایت و احادیث داریم که والدین فرزندان خویش را با توجه به عصر مقتضای زمان خویش تربیت کنند. در حقیقت مادر اصل، ریشه و سرچشمه وجود کودک است و کودک انعکاسى از واقعیات جسمى و روحى مادر، میوه‌اى از آن شجره مبارکه است.

خانواده در اسلام به عنوان اساسی‌ترین بنیاد نظام اجتماعی شناخته شده که در این میان نقش زنان بسیار حیاتی و تعیین‌کننده است. فرد در خانواده بسیاری از ارزش‌های نظام اجتماعی را آموخته و آن ارزش‌ها در او نهادینه می‌شود.

بدون تردید با این راهبردهاست که در عصر امروز قشر نوجوانان و جوانان هم برای داشتن زندگی خوب و ایده‌آل همچنین برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی به یک سبک زندگی نیاز دارند که در این میان به یقین سیره معصومین علیهم‌السلام بهترین شیوه و سبک زندگی برای تمامی جوامع بشری به حساب می آید که در این میان سبک زندگی حضرت زهرا (س ) با ویژگی‌های اخلاقی بارز چون «عصمت و طهارت» و طبق آیه‌ تطهیر از هرگونه ناپاکی، منزّه است، باید الگوی سبک زندگی زنان و به ویژه دختران نسل امروز و فردای جهان اسلام قرار گیرد.

با این وصف، به نظر می‌آید در سال‏‌های اخیر، با توجه به پدیده ارتباطات الکترونیک و رسانه‏‌ای، سبک زندگی اکثر نوجوانان، جوانان و به خصوص دختران ایرانی روز به روز به کلی در حال زیر و رو شدن است و بر همین اساس هم هر روز شاهد اعتراض و هشدار خانواده‌ها مراجع و علما به این نوع وضعیت و سبک زندگی آنان روبه‌ رو هستیم.

بنابراین باید توجه داشت، پدیده تقابل سنت و مدرنیته، منحصر به جامعه ایرانی نبوده، بلکه اغلب کشورهای در حال توسعه و پیشرفته هم با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند، به طوریکه در حال حاضر به راحتی می‌توان نمود آن را در بین کلان‌شهرها از جمله تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و ... بیش از سایر شهرهای ایران به راحتی مشاهده کرد.

از سویی با این وضعیت جامعه به نظر می‌آید در سال‌های اخیر گرایش نوجوانان و جوانان ایرانی و به ویژه دختران به سرگرمی‌هایی چون پارتی‌ها، مد و مارک، مدیریت بالای بدن، گوش دادن به موسیقی پاپ خارجی و ایرانی، سفرهای سیاحتی خاص، تلفن همراه، اتومبیل شخصی، غذاهای سریع، شب‏‌نشینی پای ماهواره، وبگردی و ... زیاد شده که این امر نشان‌دهنده سبک زندگی مدرن جامعه ایرانی و به خصوص نوجوانان و جوانان به مدرنیته است.

به هر حال، آنچه در این راستا مهم به نظر می‌رسد، اینکه جامعه شناسان، روانشناسان و کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی بر این باورند، سبک‌های زندگی در دوران مدرن به نوعی شکل‌دهنده هویت شخصی و اجتماعی افراد هستند.با این حال، همین سبک‌ها متاثر از عوامل بسیاری چون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و همین‌طور مذهب‌اند.

از این رو، نیز در جامعه ایرانی مذهب رکن اساسی زندگی فردی و اجتماعی تلقی می‌شود، با توجه به نظرات پیر بوردیو، دین به عنوان یک سرمایه موثر بر سبک‌های زندگی جوانان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

در این میان باید گفت، انسان‌ها برای داشتن یک زندگی سالم و راحت، به سبک و الگوی خاصی از زندگی نیاز دارند که به یقین در دین اسلام بیش از هر آیین دیگر به این مسئله توجه شده است که نمونه‌های بارز آن، زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و در این میان سیره و سبک زندگی حضرت زهرا (س) است که باید عصمت، پاکی، عفاف و حجاب، نکات اخلاقی و تربیتی، بصیرت، ولایت‌پذیری، سعه صدر، صبر و بردباری، مهربانی، متانت، عفّت و پاک دامنی، خویشتن‌داری، حق‌گویی، حفظ اسرار، وفای به عهد و پیمان، صداقت و راست‌گویی، ایثار، قناعت‌پیشه‌گی و ساده‌زیستی، این بانوی بزرگوار  باید الگوی زنان و دختران عالم باشد. 

* نگارنده: موسی‌کاظم زاده

انتهای پیام/ 60023 / 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول