اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

امروز در کنفرانس ملی انقلاب اسلامی در دانشگاه تبریز ارائه شد

نقش و جایگاه ایران در فرهنگ و هویت تاریخی قفقاز/ امروز نیازمند پیوستگی و احیای فرهنگ و تمدن با حوزه قفقاز هستیم

« نقش و جایگاه ایران در فرهنگ و هویت تاریخی قفقاز» عنوان مقاله‌ای به نویسندگی موسی کاظم‌زاده، خبرنگار فارس، فعال رسانه‌ای آذربایجان‌شرقی و پژوهشگر حوزه فرهنگ، دین و رسانه دانشگاه تبریز است که امروز در اولین کنفرانس ملی انقلاب اسلامی کارآمدی، فرصت‌ها وچالش‌ها در دانشگاه تبریز ارائه شد.

نقش و جایگاه ایران در فرهنگ و هویت تاریخی قفقاز/ امروز نیازمند پیوستگی و احیای فرهنگ و تمدن با حوزه قفقاز هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، موسی کاظم‌زاده در این باره با بیان اینکه به دنبال پایان جنگ سرد، موقعیت ژئوپولتیک جهانی دستخوش تغییرات عمیق شد و متعاقب آن تحولات در خاورمیانه بسیار مهم‌تر از گذشته تلقی گردید، اظهار داشت: منطقه خاورمیانه که از دیرباز دارای موقعیت خاص ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک بوده، در طول تاریخ همواره مورد تعدی و تعرض کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار گرفته است.

پژوهشگر حوزه فرهنگ، دین و رسانه دانشگاه تبریز در ادامه تاکید کرد: در این میان ایرانیان و اقوام ساکن در آسیای مرکزی از دیرباز روابط گسترده‌ای با یکدیگر داشته‌اند. زمینه‌های فرهنگی و هویت تاریخی نیز از سده‌های پیش یکی از دریچه‌های ارتباط این گروه‌ها با یکدیگر بوده است. متاسفانه پس از اشغال شهرهای قفقاز ایران این وابستگی و آمیختگی فرهنگی به دوری انجامید و امروز نیازمند پیوستگی مجدد این فرهنگ و تمدن هستیم.

فعال رسانه‌ای آذربایجان‌شرقی اضافه کرد:کشورمان ایران با توجه به زمینه‌های فرهنگی و هویت تاریخی که از گذشته با کشورهای منطقه و از جمله با منطقه قفقاز از دید نژادی، فرهنگی و تمدنی داشته که می‌تواند، نقش کلیدی در تحولات قفقاز در زمینه‌های فرهنگ و هویت تاریخی در ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک قفقاز داشته باشد.

به گفته وی یکی از راهکارهای موجود برای جلوگیری از نفوذ قدرت‌های بزرگ به منطقه قفقاز به خصوص برای جلوگیری از نفوذ آمریکا و اسرائیل در این منطقه و افشای ماهیت توسعه‌طلبانه این کشورها برای مردمان منطقه قفقاز است.

کاظم‌زاده خاطرنشان کرد: افشای ماهیت دوگانه و غیردوستانه سیاست‌های قدرت‌های بزرگ منطقه در قفقاز از دیگر راهکارهای اساسی برای جلوگیری از تحرکات امنیتی این کشورها از سوی مسوولان کشورمان در قفقاز می‌تواند، باشد.

این محقق تصریح کرد: از این رو هدف از این تحقیق بازشناسی عملکرد ایران در خصوص بحران قره‌‌‌باغ، نقش و عملکرد ایران در منازعه و تاثیر آن بر منافع ملی ایران، شناخت نقش و جایگاه ایران در فرهنگ و هویت تاریخی قفقاز  و به ویژه حوزه قره‌باغ با توجه به جایگاه و اهمیت نژاد و تمدن ایرانی نسبت به سایر کشورها در منطقه قفقاز است. بر این اساس ضمن بررسی تحولات تاریخی منطقه قره‌باغ و قفقاز در سده‌های مختلف به نقش و جایگاه ایران در فرهنگ و هویت تاریخی این منطقه پرداخته شده است.

« نقش و جایگاه ایران در فرهنگ و هویت تاریخی قفقاز » از جمله مقالات پذیرفته شده در قالب پوستر اولین کنفرانس ملی انقلاب اسلامی کارآمدی، فرصت‌ها و چالش‌ها به میزبانی دانشگاه تبریز بوده است.

موسی کاظم‌زاده، نزدیک سه دهه است که در حوزه امور خبرنگاری و روزنامه‌نگاری فعالیت دارد و از سال 85 تا به امروز به عنوان کارشناس روابط عمومی در دانشگاه تبریز مشغول به فعالیت است.

از دیگر دستاوردهای رسانه‌ای، علمی و پژوهشی موسی کاظم‌زاده، پژوهشگر حوزه فرهنگ، دین و رسانه دانشگاه تبریز، می‌توان به کسب نزدیک به 50 عنوان برتر در بخش مقاله‌نویسی در همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، انتشار و چاپ بیش از 20 عنوان مقاله در مجلات علمی و پژوهشی، ترویجی و فضای مجازی و ارائه بیش از 120 مقاله در همایش‌ها، جشنواره‌های منطقه‌ای، ملی، بین‌المللی و کسب چندین عنوان رتبه اول تا سومی در جشنواره‌های مختلف از جمله کسب رتبه دوم و سوم هجدهمین و نوزدهمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اشاره کرد.

انتهای پیام/ 60023 /40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول