اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

فارس از نقش حوزه علمیه امام صادق(ع) گرگان در انقلاب گزارش می‌دهد

14 شهید سندی انکارناپذیر از سیاسی‌ترین حوزه علمیه شمال کشور در پیروزی انقلاب

تقدیم 14 شهید و دو آزاده و تعدادی جانباز سند انکارناپذیری از حوزه علمیه امام صادق (ع) به عنوان سیاسی‌ترین حوزه علمیه شمال کشور در پیروزی انقلاب اسلامی است.

14  شهید سندی انکارناپذیر از سیاسی‌ترین حوزه علمیه شمال کشور در پیروزی انقلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بی‌بدیلی داشت و این قشر در دوران دفاع مقدس نسبت به جمعیتی که داشت بیشترین شهید را تقدیم دفاع مقدس کرد.

در نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی همین بس که رهبری مدبر و تربیت یافته از حوزه علمیه، کشتی انقلاب را در سال ۱۳۵۷ به ساحل پیروزی رساند.

در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی طلاب و روحانیت رشادت‌های زیادی داشتند و نقش مدارس علمیه را نمی‌توان در پیروزی انقلاب اسلامی نادیده گرفت.

یکی از مدارس شاخص و تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه شمال کشور را باید مدرسه «محمد تقی‌خان» که امروز  به مدرسه علمیه امام صادق( ع) گرگان تغییر نام یافته دانست لذا در این راستا برای بررسی نقش حوزه علمیه امام صادق(ع) در انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نشست تخصصی برگزار شد.

این مدرسه علمیه که 14 شهید و دو آزاده و تعدادی جانباز تقدیم انقلاب و تداوم نظام مقدس اسلامی کرده در دوران مبارزات مرکز توزیع نشریه پیام مستضعفین از طریق شهید حجت‌الاسلام محمدعلی روحانی‌فرد بود که 6 بار قبل از انقلاب توسط مزدوران رژیم شاهنشاهی و ساواک بازداشت و زندانی شده است و همچنین در این نشریه سردار شهید حجت‌الاسلام محمدطاهر طاهری از طلاب این مدرسه و فرزند مرحوم آیت‌الله طاهری نماینده فقید مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری مطلب می‌نوشت.

حضور مرحوم آیت‌الله طاهری در دفاع مقدس و حضور شخصیت‌های بزرگ کشوری برای ارتباطات و سخنرانی‌ها در این مدرسه در زبان مبارزات و پس از آن زبانزد است‌.

حجت‌الاسلام سیدمحسن طاهری، مسؤول حوزه علمیه امام صادق (ع) گرگان در این نشست اظهار کرد: از زمان تاسیس و تجدید بنایی این مدرسه علمیه که مرحوم آیت‌الله طاهری داشتند، حوزه علمیه امام صادق (ع)  پایگاهی برای انقلاب، حرکت‌های انقلابی و حضور نیروهای انقلابی و مبارز شد.

وی تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله طاهری، فرزندانش و طلاب این مدرسه در دوران پهلوی وارد جریان انقلاب  شدند و مردم انقلابی هم که با تفکر مرحوم آیت الله حبیب‌الله طاهری آشنا می‌شدند در این مسیر قرار می‌گرفتند.

مسؤول حوزه علمیه امام صادق (ع) گرگان ادامه داد: حرکت انقلابی‌گری مدرسه علمیه امام صادق(ع) پس از انقلاب تداوم داشت و  در برخورد با منافقان و دوران دفاع مقدس این حوزه علمیه نقشه پررنگی داشت و تا زمان رحلت مرحوم آیت‌الله طاهری این برنامه تداوم یافت.

طاهری خاطرنشان کرد: برنامه دقیق  و مدونی برای ثبت وقایع مدرسه علیمه امام صادق (ع) و شخص مرحوم آیت‌الله طاهری وجود نداشت ولی همین مقدار خاطرات و اسنادی که از این مدرسه وجود دارد بیانگر این مهم است که تا چه میزان مدرسه علمیه امام صادق (ع) در انقلاب نقش داشته است.

وی گفت: پس از فوت مرحوم  آیت‌الله طاهری تلاش شد که این مسیر تداوم پیدا کند و به همت همه افراد مرتبط با مدرسه و برکت دعاهای مرحوم طاهری و شهدای مدرسه تاکنون توانستیم این مسیر را به شکل احسن ادامه دهیم.

مسؤول حوزه علمیه امام صادق (ع) گرگان افزود: باید فرصت‌هایی پیش بیاید که از دیدگاه‌ها مختلف در مورد نقش این مدرسه استفاده شود و پرداختن به تاریخ  انقلاب از واجبات است.

طاهری متذکر شد: پرداختن به تاریخ انقلاب از جهت اثباتی اگر دشمن هم نداشتیم و تحریف انقلاب نیز وجود نداشت برای انتقال فرهنگ انقلاب به نسل آیندگان واجب بود و در مسیر سلبی با توجه به اینکه شاهد تحریف و دشمنی‌های انقلاب هستیم ضرورت پیدا می‌کند.

* نتوانستیم تاریخ انقلاب را به درستی ثبت و منتقل کنیم

وی تاکید کرد: برخی افراد متاسفانه نتوانستند دستاوردهای انقلاب را به خوبی تبیین کنند و  انقلاب با دوران پهلوی قیاس شد و  این مهم بیانگر آن است که تاریخ انقلاب را نتوانستیم به درستی ثبت و انتقال دهیم.

مسؤول حوزه علمیه امام صادق (ع) گرگان گفت: مدرسه علمیه امام صادق (ع) گرگان  در دوران مبارزات انقلاب و هم پس از انقلاب نقش داشته است و پس از انقلاب بیشترین نقش محوری این مدرسه در دوران دفاع مقدس بود.

طاهری تاکید کرد: طلاب به شکل مختلف در دوران دفاع مقدس حضور می‌یافتند و براساس آن تعداد 14 شهید و تعدادی  جانباز و دو آزاده تقدیم انقلاب و نظام مقدس اسلامی کردیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه دفتر رسمی برای طلبه‌های مدرسه وجود نداشت تا این رشادت‌ها به شکل کامل ثبت شود، عنوان کرد: یکی از شهدای این مدرسه شهید ترور عبدالله کریم و شهید حسینی است که در سال 1360 به شهادت رسید و در جنگ نیز چند بار اعزام و در آن دوران نیز مجروح شدند.

مسؤول حوزه علمیه امام صادق (ع) گرگان به سایر شهدای مدرسه علمیه امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: بیشتر شهدای  این مدرسه علمیه از دوران دفاع مقدس هستند، سرآمد آنها سردار شهید حجت‌الاسلام محمدطاهر طاهری است که از چهره‌های شاخص دفاع مقدس در استان و کشور بود.

طاهری خاطرنشان کرد: شهید محمد قربانی از روستای نصرآباد، سردار محمدعلی ملک فرمانده گردان در دوران دفاع مقدس، شهید سیدرضا بروجردی، علی‌اصغر مردان و شهید حسن یوسفی‌راد، شهید ابراهیم رضوانی از دیگر شهدای طلبه این مدرسه بودند و  شهید زکریا صفرخانی که آشپز مدرسه بود نیز چند بار به جبهه اعزام شدند و پس از شهادت فرزندش به مقام رفیع شهادت نائل شد.

وی گفت: دو نفر از دیگر شهدا که طلبه این مدرسه نبودند ولی ارتباط نزدیکی با مدرسه علمیه امام صادق (ع) داشتند، سردار شهید حجت‌الاسلام محمدعلی روحانی‌فرد که مدتی یکی از حجره‌های مدرسه را در اختیار داشت و نشریه مستضعفین را در گرگان دشت توزیع می‌کرد و چمدانی از آثار این شهید در این مدرسه وجود داشت که تحویل خانواده این شهید شد.

وی افزود: شهید شریعتی‌فر از شهدای ترور در دهه ۶۰  بود که از نجف همراه مرحوم آیت‌الله طاهری بودند و پس از انقلاب اسلامی نیز به شهادت رسیدند.

همچنین غلامرضا خارکوهی، مورخ انقلاب در استان گلستان که آثاری چون خاطرات آیت الله طاهری  را گردآوری و تدوین کرده نیز در این جلسه  تاکید کرد: مرحوم  آیت‌الله طاهری در بین طلاب جوان مدرسه امام صادق (ع)  کمتر شناخته شده است  و مظلوم بود و شناخت طلاب باید نسبت به بنیانگذار مدرسه و تلاش‌هایی که کرده بیشتر باشد.

وی تصریح کرد: وقتی طلاب حوزه علمیه امام صادق (ع) گرگان  آیت الله مرحوم طاهری را نشناسند از مردم چه انتظاری است، توصیه من این است که کتاب خاطرات آیت‌الله حبیب‌الله طاهری را بخوانید و سوابق اخلاقی و معنوی و بنیانگذاری و ساخت و ساز این مدرسه در کتاب‌ها درج شده است.

این نویسنده و تاریخ نگار انقلاب استان گلستان متذکر شد: در گذشته مدرسه علمیه امام صادق (ع) گرگان تحت عنوان «محمدتقی خان» بوده است و با این عنوان قدیمی در این منطقه معروف بود و در سال ۱۲۰۳ توسط فردی به عنوان «محمدتقی خان هزارجریبی» که فرد نیکوکاری بوده و امکانات مالی خوبی داشت با هدف مقدس ترویج فرهنگ‌ شیعه و روحانیت تاسیس شد.

خارکوهی تاکید کرد: زمان تاسیس این مدرسه علمیه مصادف با حکومت قاجار بود و آن زمان این مکان را استرآباد می‌گفتند و جزو  ایالات مطرح کشور بود.

وی گفت: در آن زمان حاکم این ایالات محمد حسن میرزا بود و این افراد بیشتر درگیر سیاست بودند و کاری به ساخت ساز حوزه علمیه نداشتند و  گرچه حاکم نالایقی بودند ولی مانع گسترش تشیع نمی‌شدند و تا جایی که می‌توانستند به علمای شیعه میدان نیز می‌دادند.

این تاریخ‌نگار استان گلستان خاطرنشان کرد: پس از ساخت تا سال ۱۳۱۰  این مدرسه فعالیت داشت و  به دلیل استبداد پهلوی و محدودیت‌های آن زمان این حوزه علمیه تعطیل شد.

خارکوهی افزود: در سال ۱۳۵۲ این مدرسه بازسازی مجدد شد و به دلیل سیاست ضد فرهنگ تشیع، مذهبی و اسلامی رضاخان تقریبا مخروبه بود و چیزی از آن باقی نمانده بود.

وی گفت: رضاخان در دوران خود از پوشش حجاب ممانعت می‌کرد و بسیاری از علما را خلع لباس کرد و از اواسط حکومت رضاخان مدارس علمیه مخروبه و حتی تبدیل به انبار و یا طویله چهار پایانی که باربری می‌کردند، شد و تا این حد مورد هتک حرمت قرار گرفته بود.

تاریخ نگار گلستانی افزود: مرحوم آیت‌الله طاهری در سال ۱۳۵۰ پس از اتمام درس و تحصیل در نجف به  گرگان عزیمت کرد و در این مکان چند کار مهم انجام داد، ابتدا در مسجد رضا (ع) یا آذربایجانی‌ها را که تازه تاسیس شده بود امام جماعت این مسجد شد و این مسجد پایگاه فرهنگی و اجتماعی خوبی برای انقلاب ایجاد کرد.

خارکوهی گفت: دیگر اقدامات وی فعالیت‌های حوزوی و مبارزاتی در داخل مسجد و در بیرون از آن مثل دانشگاه و ایراد سخنرانی‌ها بود و در سال ۱۳۵۲ تولیت مدرسه علمیه امام صادق (ع) را بر عهده گرفتند و آن را بازسازی کردند.

وی افزود: برای عملی شدن این نیت مشقت زیادی مرحوم آیت‌الله طاهری کشیدند و رژیم پهلوی و میراث‌خواران رضا پهلوی تفکر ضد تشیع داشتند و سنگ‌اندازی می‌کردند ولی در این شرایط زمانی این حوزه علمیه بازسازی شد.

این تاریخ نگار انقلاب اسلامی در استان گلستان متذکر شد: دو سال بازسازی  این مدرسه طول کشید و به شکل سنتی خوبی ساخته شد و بخش‌هایی از بافت قدیمی و تاریخی خود را حفظ کرد.

خارکوهی افزود: این مدرسه در آن زمان از روستا و شهرهای اطراف جذب طلبه داشت و حدود ۲۰ طلبه در این مدرسه در سال ۱۳۵۵ تحصیل می‌کردند که مرحوم طاهری و محروم شعبانی در این مدرسه تدریس می‌کردند.

وی با بیان اینکه این مدرسه برخلاف مدارس علمیه کشور به مباحث سیاسی نیز  می‌پرداخت، افزود: کتاب سیاسی و اعلامیه امام (ره) در آن زمان در این مدرسه وجود داشت که در رژیم پهلوی از آن به عنوان کتاب «مضرر» یاد می‌شد لذا این مدرسه زیر نظر ساواک قرار گرفته بود.

این تاریخ نگار گلستانی گفت: ساواک تلفن این مدرسه را تحت کنترل داشت و یادداشت می‌کردند که چه کسی با این مدرسه تماس می‌گیرد و  در آن زمان در درون مدرسه و بیرون آن با عامل نفوذی ساواک نسبت به فعالیت‌های این مدرسه جاسوسی می‌کرد.

خارکوهی افزود: در سال ۱۳۵۵ در یکی از اسناد ساواک بیان شد که در این مدرسه ۲۰ نفر طلبه به طور شبانه‌روزی نگهداری می‌شدند و در اتاق طلاب اعلامیه «مضرر»، عکس و اعلامیه خمینی (ره) وجود دارد و بین طلاب توزیع و حاج آقا طاهری از آن خبر دارد.

وی با بیان اینکه در دوران مبارزات در این منطقه آیت‌الله طاهری  تنها مدرسه سیاسی را داشتند، افزود: در آن زمان در برخی مدارس علمیه صحبت‌های سیایی و فعالیت‌های سیاسی ممنوع بود و برخی افراد که وارد این جریانات می‌شدند از حوزه‌های علمیه اخراج می‌شود.

این تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی تاکید کرد: فعالیت‌های انقلابی مرحوم آیت‌الله طاهری پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تداوم یافت،  این مدرسه  یکی از مدارس برای دفاع از ولایت فقیه بود.

خارکوهی متذکر شد: مرحوم آیت‌الله طاهری نخستین نماینده خبرگان رهبری این منطقه بود وی از اصل ولایت فقیه در خبرگان رهبری و در منطقه با جمع‌آوری امضا و طومار حمایت کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حادثه ترور دهه ۶۰ مرحوم آیت الله طاهری مورد ترور قرار گرفت و بر اثر آن جانباز ۳۵ درصد شد و محافظ وی نیز در این حادثه به شهادت رسید.

*مرحوم آیت‌الله طاهری  با ایمان به مسائل نگاه می‌کرد

حجت‌الاسلام عبدالکریم  مازندرانی، از طلاب قدیمی مدرسه، آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس نیز در این جلسه اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله طاهری  با ایمان به مسائل نگاه می‌کرد و برخورد سیاستمدارانه با موضوع نداشت و صادقانه با طلاب صحبت می‌کرد.

وی تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس و پیش از اسارتم با عمامه در عملیات حضور یافتم  و روحانی تبلیغی بودم و در نفربر  با برخورد آرپی‌چی زخمی شدم و  در ابتدا تصور می‌کردم  به شهادت رسیدم ولی زمانی که هوشیارتر شدم توانستیم از نفربر خارج و به دلیل تاریکی شب و پیدا نکردن مسیر اسیر شدم.

این آزاده دفاع مقدس گفت: در زمان اسارت درگیری نفس‌گیر با دشمن داشتیم اعتقاد داشتم تا آخرین لحظه باید جنگید و این روحیه از انفاس‌قدسی امام(ره) به ما رسیده بود در سنگر تانکی پناه گرفتیم و محاصره شدیم و پس از ۲۰ دقیقه جنگ تن به تن با زخمی‌شدن و شهادت دو نفر از همراهانم اسیر شدم.

مازندرانی گفت: در دوران اسارت و اردوگاه بر اساس اطلاعات و بینش سیاسی که در مدرسه علمیه امام صادق (ع) کسب کرده بودم تحلیل‌گر سیاسی شدم و با این اقدام به اسرای جنگ از مسائل کشور آرامش دهم.

انتهای پیام/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول