اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

در دومین نشست هم اندیشی ملی توافقنامه پاریس عنوان شد

اگر به توافقنامه پاریس نپیوندیم در آینده محبور می شویم با شرایط سخت تری ملحق شویم

مدیرکل امور بین المللی محیط زیست توسعه پایدار وزارت امور خارجه گفت: اگر به توافقنامه پاریس هم نپیوندیم شاید در آینده مجبور شویم با شرایط سخت‌تری عضو آن شده چرا که ما هفتمین کشور آلوده کننده جهان و و منتشر کننده گازهای گلخانه ای هستیم.

اگر به توافقنامه پاریس نپیوندیم در آینده محبور می شویم با شرایط سخت تری ملحق شویم

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست خبرگزاری فارس سید علی محمد موسوی مدیر کل امور بین المللی محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه در دومین نشست هم اندیشی ملی توافقنامه پاریس که به ابعاد حقوقی این توافقنامه می‌پرداخت با اشاره به این که۱۸۹ کشور به توافق نامه پاریس پیوسته و حالا در مجلس تصویب کردند گفت: نمی‌توانیم عقل جمعی و مطالعات ۳۰ ساله دانشمندان جهان را به سخره بگیریم و بگوییم همه این صحبت ها توطئه است.

وی ادامه داد: اگر ما به این توافقنامه نپیوندیم حداقل خسارت ما خارج شدن از پروسه تصمیمات در این توافقنامه است.

موسوی گفت: اگر توهم توطئه داشته باشیم در جوامع بین المللی جو بدی علیه ما شکل می گیرد.

مدیرکل امور بین الملل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه با بیان اینکه در سی سال گذشته دچار دچار همین توهم بوده ایم و باعث شد نتوانیم عضو wto شویم گفت: چون سی سال پیش عضو این معاهده نشدیم نه تنها به وضعیت اقتصادی ما کمکی نشد که در حال حاضر به عنوان شرط ضمن مذاکرات برجام تبدیل شد.

موسوی ادامه داد: اگر به توافقنامه پاریس هم نپیوندیم شاید در آینده مجبور شویم با شرایط سخت‌تری عضو آن شده چرا که ما هفتمین کشور آلوده کننده جهان و و منتشر کننده گازهای گلخانه ای هستیم.

وی خطاب حقوقدان عضو شورای نگهبان که در این جلسه حضور داشت گفت: کاش این سوالاتی که مطرح کردید را کتباً از ما بپرسید.

موسوی ادامه داد: این کمیته هایی که از آنها سخن گفته می شود و حقوقدانان حاضر معتقدند ممکن است برای کشور دردسرهایی را به همراه داشته هنوز شکل گرفته و اگر به این موافقتنامه نپیوندیم ممکن است نتوانیم در تصمیمات این کمیته‌ها تاثیرگذار باشیم.

مدیرکل امور بین‌المللی محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه ابراز بسیاری از سوالات مطرح شده به وضعیت کلیه کمیسیون های بین المللی باز می گردد اما باید تأکید کنم این تعهدات الزام آور نیست.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاستهای محیط زیستی گفت: ایشان در خصوص شدت مصرف انرژی خواستار کاهش ۴۰ درصدی شده‌اند و اگر بخواهیم این کاهش مصرف را با تعهداتمان مقایسه کنیم حتی کمتر از نیمی از آن است.

موسوی ادامه داد: شدت مصرف انرژی ایران ۸ برابر ژاپن است نمیدانم چرا وقتی در تهران شاهد آلودگی هوا هستیم باز هم چشم خود را بر روی واقعیت ها می بندیم.

مدیرکل امور بین الملل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه خطاب به امین زاده عنوان کرد: ما هنوز سند الحاق مان را ارائه نداده ایم و صحبت است تعهد ۱۲ درصدی نشده است. 

وی افزود: سند تعهدات ایران هنوز ارائه نشده و  پس از پیوستن ما باید به کاهش انتشار فکر کنیم.

موسوی در خصوص مباحثی که درباره شفافیت و ارائه اطلاعات داخلی کشور در جریان پیوستن به این توافقنامه مطرح شده است نیز گفت: واقعیت این است که در حال حاضر با ماهواره ها و ابزارآلات موجود  به راحتی می توان اطلاعات مورد نظر را دریافت کرد حتی اگر ما اعلام نکنیم آنها می‌دانند که ما هفتمین کشور آلاینده هستیم.

وی در خصوص هزینه ۵۰ میلیون دلاری تعهدات ایران نیز گفت: صحبت از ۱۷ میلیون دلار است و این رقم نیست به هنگام تدوین سند تعهدات دسته بالا گرفته شده تا بتوانیم از کمک های بین المللی بیشتری استفاده کنیم.

موسوی تاکید کرد: موافقتنامه پاریس هیچ ضمینه ندارد و در بند بیست و سوم آن عنوان شده که ضمیمه نخواهد داشت.

به عقیده وی اگر به لحاظ سیاسی قرار است عضو این توافقنامه نشویم باید این را در نظر بگیریم که این عدم پیوست انزوای سیاسی را به دنبال دارد و ممکن است در سالهای آینده تاثیر خود را نشان دهد.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول