اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

منبعی سرشار از آنتی‌اکسیدان

بانوان باردار همراه غذا نارنج مصرف کنند

میوه نارنج به دلیل غنی بودن از ویتامین C و انواع ویتامین‌های دیگر، یکی از آنتی‌اکسیدان‌ها و یک ماده ضد سرطان طبیعی محسوب می‌شود.

بانوان باردار همراه غذا نارنج مصرف کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یکی از میوه‌هایی که خواص بسیاری برای سلامتی دارد، نارنج است، نارنج یکی از مرکباتی است که در سفره ایرانی و در کنار غذاهای مختلف، طعم و مزه فوق‌العاده‌ای به غذاها می‌دهد و طرفداران بسیاری دارد.

آشنایی مختصر با میوه نارنج

نارنج بومی مناطق استوایی آسیا از جمله هند و چین است و در مناطق گرم و نیمه گرم  به خوبی رشد می‌کند، در ایران نیز در استان‌های گیلان، مازندارن و فارس و برخی شهرستان‌های اصفهان رویش بیشتری دارد، قسمت‌های مورد استفاده درخت نارنج، میوه، گل و برگ آن است که به گل آن بهارنارنج گفته می‌شود، نارنج یکی از اصلی‌ترین مرکبات به حساب می‌آید و طبیعت سرد و خشک دارد، علاوه بر این در آب نارنج یک ماده صمغى و لعابى وجود دارد که آن را بین مرکبات ممتاز کرده و به علت همین مواد است که ترشى آن براى اعصاب ضرر ندارد و براى سرفه و سینه درد نافع است.

نارنج حاوی ویتامین‌هایE ،C ،B6 ،B2 ،B1 ،A، نیاسین، فولات، پانتوتنیک اسید، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، مس و منگنز است که انرژی در دسترس جهت فعالیت بدنی روزانه را افزایش می‌دهد و از این طریق توان و نشاط زیادی را برای انجام امور روزانه تولید می‌کند، همچنین نارنج از جمله میوه‌هایی است که برای اعصاب، دفع سنگ کلیه و مثانه، گلودرد و فشار خون بسیار مفید است.

خواص میوه نارنج  

خواص ضد نفخ، ضد یبوست، ضد تهوع، ضد پیری و نشاط‌‌آور این میوه به اثبات رسیده است؛   کسانی که در هوای آلوده دچار خفقان می‌شوند از نارنج استفاده کنند، همچنین آب نارنج تب را پایین می‌آورد و بری سردردهایی که علامت مشخصی ندارند می‌توان از آب نارنج استفاده کرد.

نارنج سرشار از ویتامین C

تقریباً تمام میوه‌های ترش و به ویژه مرکبات، حاوی ویتامین C هستند، مصرف آب نارنج می تواند ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، از طرفی در صورت ابتلا به سرماخوردگی، روند درمان با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C تسریع می‌شود، آب نارنج برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، گرفتگی بینی و درمان سینوزیت مفید است.

در ضمن نارنج یک ضدعفونی کننده محسوب می شود و مصرف آن هنگام گلودرد اثرات مثبتی را به همراه دارد، و افرادی که دچار تورم گلو می‌شوند، برای بهبود یافتن باید آب نارنج را غرغره و نصف لیوان آب نارنج را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و بعد از غذا میل کنند؛ از آب نارنج در طب سنتی برای خارج کردن خلط‌های غلیظ و زردرنگ سینه نیز استفاده می‌شود.

آنتی اکسیدان قوی

این میوه به دلیل غنی بودن از ویتامین C و انواع ویتامین‌های دیگر، یکی از آنتی‌اکسیدان‌ها و یک ماده ضد سرطان طبیعی محسوب می‌شود، البته باید توجه داشته باشید که آبگیری این میوه و حرارت می‌تواند تا حدودی باعث تخریب ویتامین C موجود در آن شود.

نارنج مقوی کبد و دستگاه گوارش

آب نارنج هم از میوه نارس و هم از میوه رسیده تهیه می‌شود و در برخی خواص درمانی، آب نارنج نارس قوی‌تر و مؤثرتر است، مصرف آب نارنج به دفع سموم بدن کمک می‌کند و باعث دفع صفرا و فعالیت بهتر کبد می‌شود، کمک به تصفیه خون، درمان اختلالات کبدی، کاهش ترشح صفرا و تسکین سردردهایی که حاصل از مشکلات صفراوی است از خواص آب نارنج است.

از آنجایی که مصرف خوراکی‌ها با ترشی طبیعی به هضم بهتر غذا کمک می‌کند، مصرف آب نارنج به عنوان چاشنی سالاد و چاشنی روی غذا مانند اضافه کردن آب نارنج طبیعی به ماهی می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند، برای رفع ترش‌کردن معده غذای خود را همراه نارنج بخورید، همچنین آب نارنج برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و برای درمان خانگی سوء هاضمه، نفخ، افزایش اشتها و درمان حالت تهوع مصرف می‌شود؛ در صورت ابتلا به مشکل یبوست و نداشتن دیابت، کافی است آب نارنج را با یک قاشق چایخوری شکر مخلوط کرده و آن را میل کنید.

نارنج کاهنده فشار خون و دوستدار قلب

مصرف آب نارنج در کاهش کلسترول بالای خون مؤثر است و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، تحریک و تقویت عضلات قلب نقش اساسی داشته و در رفع نارسایی‌ها، ضعف قلب و ترومبوز بسیار مؤثر است، نارنج پایین‌آورنده چربی و فشارخون است، برای درمان فشار‌ خون بایستی نصف لیوان آب نارنج را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و بعد از غذا و برای کاهش کلسترول خون، آب نارنج را همراه شکر میل کنید.

فواید نارنج در درمان کم خونی

مصرف آب نارنج همراه غذاهای گوشتی به دلیل داشتن ویتامین C، جذب آهن موجود در گوشت را افزایش می‌دهد، بنابراین کسانی که کم‌خونی دارند یا در معرض کمبود آهن هستند، بهتر است همراه غذای خود، نارنج مصرف کنند، همچنین به بانوان باردار توصیه می‌شود که در دوران بارداری برای جذب بهتر آهن غذاها و داشتن زایمان آسان از این میوه پرخاصیت استفاده کنند.

فواید مصرف نارنج در دیابت

طبق اصول طب سنتی، ترشی‌ها همه به عصب‌ها ضرر می‌رسانند ولی از بین ترش مزه‌ها، نارنج کمترین ضرر را به عصب‌ها وارد می‌کند و به دلیل اینکه نارنج، خاصیت کاهندگی قند خون دارد و در کاهش قند خون بیماران دیابتی مؤثر است، به این بیماران توصیه می‌شود این چاشنی که همراه سالاد سبزیجات تازه و غذای خود، نارنج میل کنند.

تسریع کاهش وزن با نارنج

نارنج حاوی ماده‌ای است که مانند کافئین باعث کاهش وزن می‌شود، مواد موجود در نارنج باعث افزایش متابولیسم بدن و سوزاندن چربی‌ها می‌شود که در نتیجه به سوختن بیشتر کالری می‌انجامد، درواقع نارنج یک چربی‌سوز قوی و ضداشتها است که در کنار ورزش می‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود، علاوه بر این کمک به درمان یبوست از دیگر خواص آب نارنج است و به این منظور آب نارنج تازه را با مقدار کمی شکر مخلوط و مصرف کنید.

فواید نارنج برای پوست و مو

آب نارنج یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست و دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است، می‌توان آب نارنج تازه را گرفت و معادل یک سوم حجم آن گلاب اضافه کرد و هر روز صورت خود را با آن شست، شستشوی پوست صورت با این ترکیب، پوست را تقویت می‌کند و از بین بردن پف زیر چشم از دیگر خواص آن است، همچنین افرادی که روی صورت خود، جوش دارند،آب نارنج را با کمی عرق آویشن مخلوط نموده و صورت را با آن شستشو دهند.

اگر نارنج به‌صورت کامل همراه با پوست و دانه با حرارت کم همراه با کمی آب پخته شود تا اجزایش از هم جدا شوند و روی پوست و مو مالیده شود، یک نرم‌کننده بسیار مفید برای پوست و مو و از بین برنده خارش و جوش‌هاى پوستی است، همچنین مخلوطی از پوست نارنج و پوست سبز گردو را با آب جوشانده، پس از شستشو سر، موها را ماساژ دهند، این محلول تقویت‌کننده مو است.

خواص پوست نارنج 

پوست این میوه هم سرشار از خاصیت است و طبیعت گرم و خشک دارد، از خلال پوست نارنج هم می‌توان مانند خلال پوست پرتقال مربا و هم با خیساندن آن در سرکه، ترشی تهیه کرد، مربا و ترشی پوست نارنج تقویت‌کننده معده است، پوست نارنج نشاط‌آور و تقویت‌کننده قلب و معده است و اگر مقداری پوست نارنج خشک شده را بکوبید و با آب بخورید، از استفراغ و تهوع جلوگیرى مى‌کند و انگل‌هاى معده و روده را از بین مى‌برد، ضماد پوست نارنج با سرکه روى شقیقه از سردرد جلوگیرى می‌کند.

مضرات نارنج

زیاده‌روی در مصرف نارنج و آب نارنج ممکن است باعث افزایش فشار خون شود که منجر به افزایش ضربان قلب و تپش قلب می‌شود؛ آب نارنج با کافئین واکنش می‌دهد و خطر ابتلا به فشار خون بالا، غش، حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، همچنین استفاده از آب نارنج در برخی افراد باعث تشدید سردردهای میگرنی می‌شود؛ آب نارنج ممکن است باعث تشدید بیماری گلوکوم شود و ممکن است با دارو‌های استاتین تداخل دارویی ایجاد کند.

در کل بیماران قبل از استفاده از این میوه خوشمزه بهتر است با پزشک خود مشورت کنند تا با داروهایشان تداخل نداشته باشد، علاوه بر این فراموش نکنید که آب نارنج را نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری کرد، زیرا به دلیل ترش و اسیدی بودن، باعث خوردگی ظرف و سرطان‌زا شدن آب نارنج می‌شود.

انتهای پیام/63088/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول