اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

یادداشت؛

مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند

در همان سال‌های نخست پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در نظام آموزش و پرورش یک نهاد «امور تربیتی» با هدف گسترش و تعمیق ارزش‌های انقلاب اسلامی شكل گرفت و بر همین اساس، شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در تاریخ هشتم اسفند ماه سال ۱۳۵۹ شمسی اقدام به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس كردند تا دانش آموزان را به ارزش‌های اسلامی ترغیب كنند.

مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مدرسه مهم‌ترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی است و بر همین اساس در دوره نخست وزیری شهید رجایی و در دوران تصدی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش، به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس کشور اقدام کردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش داده و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش‌های اسلامی ترغیب کنند.

پاسداری از ارزش‌های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجه جدی به نقش معلمان در فعالیت‌های تربیتی و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیت‌های تربیتی از جمله اهداف ستادهای امور تربیتی است و به همین دلیل هشتم اسفند ماه روز «امور تربیتی و تربیت اسلامی» در جمهوری اسلامی ایران نام‌گذاری شده است.

مجموعه امور تربیتی در آموزش و پرورش در طی سال‌های شکل‌گیری خود تلاش گسترده‌ای را درجهت رفع کاستی‌ها و پرورش مذهبی و انقلابی دانش آموزان به انجام رسانده است.

ارزیابی فعالیت‌ها نیاز به شناخت اهداف و راهبردهای اجرایی دارد، پس فعالیت‌های امور تربیتی باید همراه و هم‌قدم با نظام پرورشی باشد تا بتواند نسبت به رسالت و نقش خویش و اهداف بنیادی این نهاد جامعه عمل بپوشاند.

قابل ذکر است که طرح امور تربیتی همه ارکان آموزش و پرورش را با محوریت معلمان، کتاب‌های درسی، نظام ارزشیابی، خانواده و دانش آموز در برمی‌گیرد.

نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد آن است که همه انسان‌ها هم قابل تربیت هستند، بعضى ممکن است دیرپذیرتر باشند، بعضى زودپذیرتر؛ بعضى تربیت در آنها ماندگارتر باشد، بعضى کم‌دوام‌تر؛ اما همه انسان‌ها در معرض تغییر و تبدیلى هستند که با تربیت حاصل می‌شود.

در چنین نگاهی، تربیت، از وظایف معلمان خواهد بود. رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان تربیتی اشاره کردند که «شما معلمان از این مسأله غفلت نکنید که تربیت کردن هم جزو کار شماست؛ و چه بهتر که با نفوذ معلمی؛ با تأثیر روحی معلم بر متعلم استفاده کنید و یک نقطه روشن و نورانی‌ای در قلب دانش‌آموز باقی بگذارید. در حقیقت مسأله عمده‌ ما امروز مسأله‌ آموزش و پرورش است؛ مسأله‌ای که برای بنده مهم است. علت هم این است که آموزش و پرورش درواقع آن کانون اساسی برای خلق دنیای آینده است. بالاخره ما فردایی خواهیم داشت، ۲۰ سال دیگر، ۲۵ سال دیگر، نسلی روی کار خواهند آمد که امروز این نسل مشغول تولید شدن است، در حال به‌وجود آمدن است؛ مولد آن هم معلم و آموزش و پرورش است. شما دارید یک نسل را تولید می‌کنید؛ چگونه آن را تولید خواهید کرد؟ این خیلی اهمیت دارد. آینده کشور، آینده دنیای ما به تلاش امروز آموزش و پرورش وابسته است؛ این کم‌ چیزی نیست. ما هیچ دستگاه دیگری را نداریم که این‌قدر حائز اهمیت باشد. بله، در دانشگاه هم درس می‌خوانند، در حوزه‌ علمیه هم درس می‌خوانند، در محیط‌های اجتماعی هم تربیت می‌شوند اما نقش تأثیرگذار معلم بی‌بدیل است؛».

با نگاه فرمایشات مقام معظم رهبری به جایگاه معلم و نقش تربیتی آنان، در می‌یابیم که نگاه به جایگاه معلم و نقش تربیتی آنان نگاهی است که فراتر از حوزه کاری او، اصل اساسی تعلیم مبتنی بر تربیت را درنظر داشته و متوقع است.

برای این‌که ما بتوانیم به آینده‌های مطلوب برسیم، احتیاج به نسل جوان باهمت پرانگیزه‌ مؤمن تلاش‌گر کاردان راه‌بلد داریم و برای رسیدن به این مهم، باید همت معلمان تربیتی این باشد که در آموزش و پرورش کسانی را تربیت کنند که آن‌ها به حد لازمی از فرزانگی و دانایی و معلومات دست پیدا کنند که در هر جایی که انسانی مشغول کار هست، از این حد از دانش و فرزانگی برخوردار باشد.

اگرچه شرایط جامعه امروز با دهه اول و دوم انقلاب متفاوت است و باید واقع‌بین بود ولی واقع‌بینی به معنای کمرنگ شدن آرمان‌ها و ارزش‌ها نیست، بلکه واقع‌بینی یعنی به کارگیری سازو‌کار‌های جدید، فضاسازی مناسب، بازنگری برنامه‌ها و پیش‌بینی اعتبارات لازم متناسب با نیازهای امروز به منظور انجام موفقیت‌آمیز رسالت امور تربیتی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

بنابراین مهم‌ترین اهداف تشکیل امور تربیتی را حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزش‌های انقلاب در مدارس باید دانست، چرا که انگیزه‌های انقلابی و اسلامی همراه با شعار «مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند» موجب تأسیس این نهاد انقلابی شده است.

حمید یوسف زاده

انتهای پیام/1054/ پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول