اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی قرقیزستان به قزاقستان لغو شد

پس از مذاکره مقامات دولتی قزاق و قرقیز در شهر «آستانه» محدودیت‌ صادرات محصولات کشاورزی تولید قرقیزستان به قزاقستان لغو شد.

ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی قرقیزستان به قزاقستان لغو  شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، پس از مذاکرات مقامات دولتی قزاق و قرقیز در شهر «آستانه» محدودیت‌های صادرات محصولات کشاروزی تولید قرقیزستان به قزاقستان لغو شد.

بر اساس این گزارش، گفت‌وگوهای مستقیم بین «جنیش رزکاف» معاون نخست وزیر قرقیزستان و «جنیس قاسم بیک» معاون نخست وزیر قزاقستان برگزار گردید.

طرفین در این دیدار مسائل موضوعی مربوط به همکاری دوجانبه را مورد بررسی و ابزارهای مختلف برای تعمیق روابط بین دو کشور را  بازبینی کردند.

علاوه بر این مقامات 2 کشور بر کاهش نظارت در پست‌های مرزی تأکید کردند که قرار است گروه کارشناسان قزاقستان به قرقیزستان برای بررسی وضعیت آزمایشگاه‌ها و مناسب بودن آنان به استانداردهای بین‌المللی سفر کنند.

با تکیه به نتایج بازرسی کارشناسان قزاق، موضوع کاهش نظارت در پست‌های مرزی در قالب نشست شورای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بررسی می‌شود.

همچنین طرفین درباره ساخت مخزن آبی موسوم به «کانال چوی» و استفاده از آب رودخانه این منطقه تبادل نظر کردند.

هئیت قرقیزستان همچنین در شهر آستانه با «عسکر مامین» نخست وزیر جدید قزاقستان دیدار کردند.

در تاریخ 19 فوریه سال جاری دولت قزاقستان به طور یکطرفه واردات میوه‌ها، سیب و سیب زمینی تولید قرقیزستان را به دلیل فقدان کیفیت لازم ممنوع کرد.

به نوبه خود دولت قرقیزستان نسبت به چنین تصمیم همتایان قزاق اعتراض و از نقض شدن قوانین اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز ناراحتی کردند.

به نظر می رسد اقدام دولت قزاقستان در ممنوعیت صدور برخی محصولات کشاورزی قرقیزستان به دلیل تقسیم آب رودخانه‌های مرزی صورت گرفته و آستانه از طریق فشار اقتصادی بر دولت بیشکک در نظر دارد مسئله آب را مورد بازبینی قرار دهد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول