اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی خبر داد

افزایش 32 درصدی ذخایر سدهای آذربایجان‌غربی/ تراز دریاچه ارومیه نیم متر افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی از افزایش 32 درصدی میزان ذخایر آب در سدهای استان خبر داد و گفت: میزان ذخایر آب پشت 13 سد استان با افزایش 345 میلیون مترمکعبی به یک میلیارد و 423 میلون مترمکعب رسیده است.

افزایش 32 درصدی ذخایر سدهای آذربایجان‌غربی/ تراز دریاچه ارومیه نیم متر افزایش یافت

کیومرث دانشجو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با بیان اینکه میزان بارش‌ها در این استان 37.2 درصد نسبت به سال آبی گذشته رشد داشته است، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به میزان 296.2 میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی اتفاق افتاده که در سال آبی گذشته این رقم در مدت مشابه 215.9 میلی‌متر گزارش شده بود.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی مدت زمان مشابه سال آبی سطح استان در دراز مدت 182.4 میلی‌متر بوده است، اضافه کرد: میزان بارندگی‌های سال آبی جاری 62.4 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه درازمدت نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سه حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و زاب در آذربایجان‌غربی قرار گرفته‌اند، افزود: بیشترین بارش‌ها در حوضه‌های آبریز زاب با 714 میلی‌متر و دریاچه ارومیه با 298.9 میلی‌متر بوده است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری 298.9 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و درازمدت به ترتیب رشد قابل توجه 38 و 55 درصدی را نشان می‌دهد و تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر با افزایش 26 سانتی‌متری نسبت به روزهای مشابه سال گذشته و افزایش 56 سانتی‌متری نسبت به اول مهرماه امسال به میزان 1270.83 متر رسیده است.

دانشجو وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر را به صورت تقریبی دو هزار و 380 کیلومترمربع عنوان و تصریح کرد: حجم آب موجود در دریاچه هم اکنون 2.20 میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به روزهای مشابه در سال گذشته 580 میلیون مترمکعب و نسبت به اول مهرماه امسال یک میلیارد و 150 میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

وی افزایش 32 درصدی ذخایر سدهای آذربایجان‌غربی را از دیگر نتایج مثبت بارندگی‌های اخیر در استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر با افزایش 345 میلیون مترمکعبی ذخایر ۱۳ سد مخزنی استان طی سال آبی جاری، ذخیره آب این سدها در مجموع یک میلیارد و 423 میلیون مترمکعب بوده که بیشترین ذخیره‌سازی در سدهای بوکان با 633 میلیون مترمکعب، مهاباد با 162 میلیون مترکعب و آغ چای با 212 میلیون مترمکعب اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به سد جدید سیلوه نیز گفت: ذخیره آب در پشت سد سیلوه در سال آبی جاری با توجه به بارش‌های خوب منطقه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و از 19 میلیون مترمکعب در مدت مشابه سال قبل به 72 میلیون مترمکعب در روزهای فعلی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های کوهستانی در شمال‌غرب کشور است که همواره به عنوان یکی از استان‌های پرآب قلمداد می‌شد، اما با کاهش بارندگی در 20 سال اخیر و عوامل انسانی همچون افزایش کشاورزی، سدسازی و احداث پل میانگذر دریاچه ارومیه، یکی از مظاهر کم‌آبی در خشکی دریاچه ارومیه به وقوع پیوسته و تبعات زیست محیطی گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/ 1310/ پ/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول