اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با فارس:

تعارض منافع در حق‌ بیمه قراردادها نتیجه انحصار تامین اجتماعی

یک عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در موضوع حق‌ بیمه قرارداد در شرایط فعلی بخش‌نامه حرف اصلی را می‌زند؛ برای اصلاح این رویه سازمان تامین اجتماعی باید قانون‌ ­محور شود.

تعارض منافع در حق‌ بیمه قراردادها نتیجه انحصار تامین اجتماعی

خبرگزاری فارس، گروه اقتصادی: موضوع حق‌ بیمه قرارداد همواره یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان بخش خصوصی کشور بوده است؛ یکی از مهم‌ترین آسیب‌های حق بیمه قرارداد، زمینه‌سازی برای فساد اداری و قائل به شخص بودن این روش است که در نهایت به کاهش رقابت‌پذیری و عدم امکان رقابت تولید داخل که نتیجه آن ورشکستگی تولیدی‌ها و بیکاری کارگران خواهد شد.

علی نقیب، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با فارس درباره رفتارهای خلاف قانون تامین اجتماعی با پیمانکاران گفت: این قبیل رفتارها فقط در حوزه قرارداد با پیمانکاران نیست. در حقیقت برداشت­‌هایش با شرکت­ها خارج عرف و قانون جاری کشور است و در خیلی از موارد خلاف قانون رفتار می­کند. دوره قبل جلسات خوبی با بیمه‌­ها گذاشته شد و بسیاری از مسائل مورد بررسی قرار گرفت و حل شد. واقعیت امر این است که قانون شفاف است و اگر مطابق اصول عمل شود هم حقوق بیمه و هم حقوق فعال اقتصادی و کارگران رعایت خواهد شود.

حرف اصلی را مدیر سازمان می‌زند نه قانون

وی در رابطه با بخش‌نامه محور شدن سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در شرایط فعلی بخش‌نامه حرف اصلی را می‌زند و بخش‌نامه را هم شخص می‌نویسد، بنابراین سازمان باید قانون‌­محور شود که این مساله امروزه رعایت نمی­شود. همچنین باید قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را که چند سال قبل به تصویب رساندیم، مورد استفاده قرار بگیرد. در آن تاکید شده بود که تنها منبع اخذ حق بیمه، خوداظهاری حقوق کارگر است. این موضوع می­تواند به فعال اقتصادی کمک بسیاری کند. براین اساس ما تلاش می­کنیم این مسائل محقق شود تا رونق اقتصادی شکل بگیرد.

تامین اجتماعی راه فساد را باز گذاشته است

وی درباره فسادزا بودن شیوه تعیین ضرایب به وسیله کارشناسان اظهار داشت: مسلما ممکن است قانون فعلی فساد هم داشته باشد، به خصوص که فرد با سلیقه شخصی این ضرایب را تعیین می‌کند.

نقیب در خصوص تاثیر منفی سپردن تعیین ضرایب به افراد بر رقابت­‌پذیری تولید تصریح کرد: در این روش تولیدکننده بخش خصوصی دچار معضل می­شود. زیرا وقتی سلیقه شخصی شد، ممکن است یک تولیدکننده فقط یک حقوق را پرداخت کند و تولیدکننده دیگر بیشتر از حقوقش پرداخت کند چون قانون مشخصی ندارد و به شخص وابسته است؛ چون شفاف هم اعلام نمی‌کنند، مشخص نیست.

انحصار و مدیریت دولتی موجب تضییع حقوق کارگر و کارفرما

این عضو اتاق بازرگانی در مورد انحصار تامین اجتماعی و آثار این انحصارگری بیان کرد: این موضوع انحصار یک موضوع قدیمی است و سالهاست که مورد بررسی قرار دارد. در واقع به جز مساله انحصاری بودن تامین اجتماعی، از نظر ما باید این نهاد، یک نهاد خصوصی باشد. دولت نمی­تواند مدیریت آن را تعیین کنند و دستورات و فرمایشات خود را بدهند. این مساله موجب چالش سازمان در برابر بیمه­‌گذارانش می­شود. از این رو امیدواریم زمانی این مشکل حل شود تا خدمات بهتری به کارفرما و کارگر ارائه شود.

انتهای پیام/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول