اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

آب سنندج سالم و بهداشتی است/تکذیب آلودگی آب سد وحدت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شایعات فضای مجازی مبنی بر آلودگی آب سنندج را تکذیب کرد.

آب سنندج سالم و بهداشتی است/تکذیب آلودگی آب سد وحدت

فرزام بیدارپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج در خصوص آلودگی آب شرب سنندج که در فضای مجازی مطالبی پخش شده بود، اظهار کرد: آبی که از لوله‌های شهری برای استفاده‌های مختلف در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد همان آبی است که ما هم در محیط کار و منزل برای امور مختلف استفاده می‌کنیم و بر اساس استانداردها از لحاظ شیمیایی و میکروبی، آلودگی آب کاملا سنجیده می‌شود.

وی با تاکید بر سالم‌بودن آب شرب سنندج، ادامه داد: در طول سال قریب به یک هزار و ۶۰۰ مورد شکستگی لوله آب پیش ‌می‌آید که در چندین ایستگاه از لحاظ میکروبی، کلرسنجی و ورود مواد شیمیایی، آب را مطابق استانداردهای مربوطه آزمایش می‌کنیم بعد از اطمینان از سالم بودن آب مجددا وارد لوله‌های شهری می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، آب شرب سنندج از سد وحدت تامین می‌شود که ۵۰ سال عمر دارد لذا به همین دلیل برخی اوقات طبیعی است که کیفیت آب پایین باشد اما از لحاظ نیترات، موادآلی و سنگین، آلاینده‌ها و مواد میکروبی استاندارد، نرمال و بدون مشکل است.

بیدارپور با اشاره به سرازیرشدن فاضلاب در آب سد وحدت بیان کرد: هر آبی چه از طریق فاضلاب و چه آب باران و نزولات جوی وارد سد وحدت سنندج شود، تصفیه می‌شود چراکه شبکه فاضلاب روستاها خود  پالایندگی دارند و به سدی که حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد، وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه 99.5 درصد فاضلاب از آب تشکیل شده است، افزود: فاضلابی که وارد سد می‌شود رسوب می‌کند و اکسیژن می‌گیرد بعد وارد تصفیه‌خانه می‌شود که در آنجا بعد از کم و اضافه‌ شدن موادی بر آن وارد شبکه ‌آب شهری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تصفیه فاضلاب نه تنها در استان کردستان بلکه در تمام دنیا اجرا می‌شود، افزود: فاضلاب‌ها در طول مسیر ته‌نشین شده و باکتری‌ها و میکروب‌ها از آن جدا می‌شوند لذا آبی که از شیر آب خارج می‌شود توسط کارشناسان ما بررسی و مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر آلودگی آب سنندج که منجر به بیماری‌های خونی، قلبی و سرطان می‌شود، این امر را تکذیب کرد و افزود: اگر آب شهری که وارد منازل شهروندان برای مصرف می‌شود آلوده باشد بیمارستان‌ها به دلیل مراجعه بیماری مشکوک در این زمینه در مدت زمان کوتاهی همهمه می‌شود ولی این‌طور نیست، متاسفانه عده‌ای به غلط در فضای مجازی اظهارنظر علمی می‌کنند و اذهان عمومی را تشوبش می‌کنند.

بیدارپور با اطمینان کامل خطاب به شهروندان سنندجی اعلام کرد: ما به عنوان سیستمی نظارتی در خصوص آلودگی آب شرب مسوول پاسخگویی به شهروندان هستیم و اگر مشکلی احساس کنیم با شبکه آب و فاضلاب شهری آن را رفع و رجوع و یا به شهروندان اعلام  می‌کنیم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول