اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رئیس جمهور بلاروس:

همکاری‌ در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی مهم‌ترین مسیر پیش رو است

رئیس جمهور بلاروس گفت: همکاری‌های نظامی- سیاسی در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی مهم‌ترین مسیر پیش رو است.

همکاری‌ در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی مهم‌ترین مسیر پیش رو است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس در نشستی خبری در ارتباط با حضور در ساختارهای همگرایی و همکاری‌ با سازمان‌های اروپایی اظهار داشت: همکاری‌های نظامی- سیاسی در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی مهم‌ترین مسیر است.

وی تاکید کرد: این موضوع پس از اینکه هر 2 ابرقدرت‌ هسته‌ای یعنی آمریکا و روسیه از قرارداد لغو تولید موشک‌های برد متوسط و کم خارج شدند، بسیار مهم است.

به گزارش فارس، پست دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی پس از اینکه ارمنستان در ماه نوامبر سال 2018 میلادی «یوری خاچاتوراف» نماینده خود را پیش از موعد احضار کرد، خالی شد.

پس از آن رئیس جمهور بلاروس طرح سازمان پیمان امنیت جمعی را در مورد تعیین «استانسلاو زاسیا» به عنوان دبیرکل امضا کرد.

انتخاب بلاروس با قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و روسیه هماهنگ شده و فقط همکاری‌های متقابل با ارمنستان همچنان مانده است.

در ماه فوریه سال 2019 میلادی وزارت امور خارجه بلاروس اعلام کرد طولانی شدن تعیین دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی به نفع سازمان نیست.

سازمان پیمان امنیت جمعی در سال 1992 و با مشارکت کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان تشکیل شد.

این کشورها در سال 2002 تصمیم گرفتند، این سازمان را به یک ائتلاف نظامی تبدیل کنند. بعدها کشورهای گرجستان، آذربایجان و ازبکستان از آن جدا شدند. این سازمان در دوم دسامبر 2004 به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

اهداف تشکیل این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش ناتو و نفوذ آمریکا در حوزه کشورهای همسایه است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و کاهش توان سیاسی، اقتصادی و نظامی فدراسیون روسیه به منظور متحد نگهداشتن کشورهای عضو اتحاد و بالا بردن ظرفیت‌های نظامی و سیاسی آنها ایجاد شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول