اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور:

مشکل حاشیه‌نشینی مشهد نسبت به سایر شهرهای کشور بسیار عمیق است/ متوازن نبودن توسعه روستایی در ایران

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: مشکل حاشیه‌نشینی در مشهد نسبت به سایر کلانشهرهای کشور بسیار عمیق بوده و این موضوع نگرانی‌های اجتماعی را به وجود آورده است.

مشکل حاشیه‌نشینی مشهد نسبت به سایر شهرهای کشور بسیار عمیق است/ متوازن نبودن توسعه روستایی در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد امید ظهر امروز در بیست و یکمین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال خراسان رضوی در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه متاسفانه تاکنون آنچه برای توسعه روستاهای کشور انجام گرفته متوازن نبوده است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی اقدامات بزرگی در حوزه روستایی انجام شده که تنها مربوط به این دولت و دولت قبل نبوده و در عرصه بین‌المللی بر توفیق جمهوری اسلامی در مناطق روستایی محروم کشور اتفاق نظر دارند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از اقدامات دولت دوازدهم در مناطق روستایی و محروم طرح اشتغال روستایی و عشایری است که ۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار با پیش‌بینی اشتغال برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر به آن اختصاص یافته، افزود: در ابتدا انقلاب اسلامی، ۵۰ درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن بودند، در حال حاضر جمعیت روستای کشور ۲۲ میلیون نفر است.

وی با بیان اینکه جمعیت روستاها به سمت شهرها مهاجرت کرده‌اند، اضافه کرد: در حال حاضر، زمین‌های تحت اختیار ۷۵ درصد جمعیت روستایی کشور کمتر از پنج هکتار است.

امید با تاکید بر اینکه باید بهره‌وری در کشاورزی روستایی افزایش یابد، متذکر شد: تقریباً از یک هکتار گلخانه نزدیک به ۳۰۰ تن برداشت صیفی انجام می‌شود، این در حالی است که از یک هکتار زمین بین ۲۵ تا ۳۰ تن برداشت انجام می‌گیرد که مصرف آب در اراضی کشاورزی ۱۰ برابر مصرف آب گلخانه‌ای است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور یادآور شد: با عنایت رهبر انقلاب اسلامی و همراهی مجلس و دولت طرح اشتغال روستایی موجب شد که این طرح به خوبی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در کارگروه ملی اشتغال اختصاص سالن ۵۰۰ میلیون دلار به طرح توسعه روستایی تا پایان برنامه ششم توسعه درخواست شده است، گفت: مشکل حاشیه‌نشینی در مشهد نسبت به سایر کلانشهرهای کشور بسیار عمیق بوده و این موضوع نگرانی‌های اجتماعی را به وجود آورده است.

امید با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار واحد بوم‌گردی در روستای کشور شکل گرفته است، اضافه کرد: زیرساخت‌ها در روستاها در حال تکمیل بوده و اقدامات برای توسعه اشتغال روستایی چهارشنبه خود را پیدا کرده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور گفت: تخصیص اعتبارات طرح اشتغال روستایی ضروری بوده و ظرفیت سازمان برنامه و بودجه برای نظارت بر روند تخصیص اعتبارات در این طرح بسیار بالا است.

امید ضمن بیان اینکه در حال حاضر انحراف در اجرای طرح اشتغال روستایی و تخصیص اعتبارات آن در برخی استان‌ها به ۱۵ درصد می‌رسد، خاطرنشان کرد: ۷۶ هزار میلیارد ریال از اعتبارات طرح اشتغال روستایی به استان‌ها ابلاغ شده که اگر اعتبارات پرداختی استان هرچه زودتر جذب شود، پیگیر تخصیص باقی اعتبارات لازم هستیم.

وی اشتغال را پایه و اساس توسعه روستایی دانست و عنوان کرد: تمرکززدایی در طرح اشتغال روستایی حائز اهمیت بوده و استان‌ها می‌توانند تا سقف ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در کارگروه اشتغال استان مصوبه تصویب و اجرا کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول