اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فارس گزارش می‌دهد

رکوردزنی اصفهان در ایجاد باشگاه‌های کتاب‌خوانی

در همایش فروغ صبح دانایی 3 از 85 عنوان کتاب نویسندگان شهرضا رونمایی شد.

رکوردزنی اصفهان در ایجاد باشگاه‌های کتاب‌خوانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، اصغر مختاری شامگاه چهارشنبه در آئین رونمایی از 85 عنوان کتاب مؤلفان شهرضایی با عنوان همایش فروغ دانایی 3 با بیان این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای کتاب‌خوانی و افزایش مطالعه چهار اقدام اساسی را انجام داده است، اظهار داشت: نخستین اقدام برگزاری جام باشگاه‌های کتاب و کتاب‌خوانی است که استان اصفهان در سومین دوره آن با تشکیل 2 هزار و 159 باشگاه در کشور رکورد زد و مقام اول را کسب کرد و 4 باشگاه آن نیز کشوری شدند.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان این‌که دومین طرح وزارت ارشاد طرح فروش فصلی کتاب بود، افزود: استان اصفهان در این طرح نیز در کشور در تعداد کتاب‌فروشی‌ها، کتاب‌های فروخته شده و میزان استفاده از یارانه رکورد دار است.

وی با اشاره به روستای دوستدار کتاب به عنوان سومین طرح وازرت ارشاد و صعود 4 روستای استان اصفهان به مراحل بالا گفت: طرح پایتخت کتاب ایران چهارمین طرح وزارت ارشاد است که امسال پنجمین سال این طرح است و شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان و یزد تاکنون عنوان پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

مختاری با اشاره به این‌که تعداد ناشران استان اصفهان دارای مجوز 515 نفر است که از این تعداد 304 نفر فعال هستند، بیان کرد: از این تعداد 252 ناشر در شهرستان اصفهان و 53 ناشر در بقیه شهرستان‌ها هستند که سهم شهرستان‌ها نباید حداقل از اصفهان کمتر باشد.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به صدور 12 پروانه نشر در سال جاری در استان اصفهان، تصریح کرد: استان اصفهان در سال گذشته با چاپ 2 هزار و 92 عنوان کتاب بالاترین عنوان نشر کتاب را در کشور کسب کرد و امسال نیز تاکنون هزار و 183 عنوان کتاب چاپ شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که وضعیت سرانه مطالعه در کشور مناسب نیست، ادامه داد: سرانه مطالعه کتاب از 2 تا 18 دقیقه در کشور اعلام می‌شود و اگر 18 دقیقه را بپذیریم، در مقایسه با کشورهای دیگر عدد خوبی نیست.

پیشتازی روستاهای شهرضا در تألیف کتاب

فاطمه پورخاقان در ادامه این همایش با بیان این‌که امسال در همایش فروغ دانایی 3 از 85 عنوان کتاب از 34 نویسنده مرد و 8 نویسنده زن رونمایی می‌شود، اظهار داشت: 33 اثر از این تعداد مربوط به روستاهای  شهرستان شهرضا است که 30 اثر مربوط به روستای اسفرجان و 3 اثر روستای اسفه است.

رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرضا با بیان این‌که در اولین همایش از 50 عنوان کتاب در دومین همایش فروغ صبح دانایی 40 عنوان کتاب نویسندگان شهرضا رونمایی شد، عنوان کرد: در گنجینه آثار مؤلفان شهرضا تاکنون 496 کتاب از 307 نویسنده شهرضایی که 255 نفر از آن‌ها مرد و 52 نفر زن هستند، گردآوری شده است.

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد نیز در این همایش با تأکید بر این‌که رشد و توسعه هر تمدنی ریشه در رشد و توسعه فرهنگ آن جامعه دارد، خاطرنشان کرد: تولید اندیشه و دانش و ریشه فرهنگی هر جامعه ریشه در عادت مطالعاتی هر جامعه دارد.

فرماندار شهرضا با بیان این‌که یکی از اثرات کتاب‌خوانی آفت‌زدایی از جهل است، گفت: رونمایی از 85 عنوان کتاب نویسندگان شهرضا نشان از توانمندی و ظرفیت بالای شهرستان شهرضا است.

وی با بیان این‌که شهرستان شهرضا دارای 11 باب کتاب‌خانه است و در اوایل سال 98 یک کتاب‌خانه افتتاح و دو کتابخانه دیگر در حال احداث است، ادامه داد: کتابخانه‌های شهرستان شهرضا دارای یک میلیون و 300 هزار جلد کتاب هستند و مردم به عنوان خیران فرهنگی کتاب‌هایی که در منازل مورد استفاده نیست را به کتابخانه‌ها اهدا کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، در این آئین از 85 عنوان کتاب از 42 نویسنده شهرضایی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/63101/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول