اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

طرح مقابله با بیابان‎زدایی در 15 هزار هکتار اراضی گلستان اجرا شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: در سه سال گذشته طرح مقابله با بیابان زدایی در 15 هزار هکتار از اراضی استان گلستان اجرا شد.

طرح مقابله با بیابان‎زدایی در 15 هزار هکتار اراضی گلستان اجرا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ابوطالب قزلسفلو صبح امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم گلستان در ایستگاه تولید بذر «چپرقویمه» گنبدکاووس اظهار کرد: اراضی کم‎بازده مناطق شمالی گلستان زیر 200 میلیمتر بارش سالانه دارند و کشت غلات در این اراضی مناسب نیست، این اراضی باید تبدیل به مرتع خصوصی برای پرورش دام شده و یا گیاهان دارویی کشت شود.
وی افزود: 350 هزار هکتار از اراضی شمال گلستان دارای پوشش گیاهی ضعیف بوده و در معرض بیابانی شدن هستند، در سه سال گذشته طرج مقابله با بیابان‎زدایی در 15 هزار هکتار از این اراضی اجرا شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان داشت: زراعت در اراضی کم بازده شمال گلستان آسیب جدی به این اراضی وارد کرده و سبب خطر ریزگرده‎ها در این منطقه شده است.
وی ادامه داد: در سه گذشته پروژه هایی مانند تولید یک میلیون بوته مرتعی، احداث بند خاکی برای جلوگیری از بیابانی شدن و احیای مراتع انجام شده است.

* تهدیدات زیست محیطی،توسعه بیابان و ریزگرده‎ها سه چالش جدی در استان است
قزلسفلو گفت: تهدیدات زیست محیطی،توسعه بیابان و ریزگرده‎ها سه چالش جدی در استان است که اگر مدیریت نشود در سال‎های آینده شاهد تخلیه روستاهای مرزی و مهاجرت مردم این مناطق و حاشیه‎نشینی آنها می‎شود.
وی یادآور شد: ما آمادگی داریم تا به صورت رایگان اراضی کم‎بازده که کشت زراعت در آنها مناسب نیست را تبدیل به مرتع خصوصی و یا گیاهان دارویی کشت کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: تنها تخصیص اعتبار برای جلوگیری از بیابانی شدن این اراضی کافی نیست و باید در این امر مهم همه ادارات، سازمان‎ها و مردم مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس اظهارداشت: به منظور بهبود وضعیت معیشتی مردم مناطق مرزی گنبدکاووس 8 هزار نهال گیاهان دارویی سازگار با این محیط مانند گل خطمی، گل مریم و دیگر انواع گیاهان دارویی بین مردم به صورت رایگان توزیع شد.
قربانعلی گرایلو افزود: تغییر الگوی کشت در اراضی شمال گنبدکاووس علاوه بر جلوگیری از بیابانی شدن آن به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه بوده و اشتغال پایداری ایجاد می‎کند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس بیان داشت: به مناسبت هفته منابع طبیعی اعضای شورای پیشگیری از جرم استان از پروژه‎های منابع طبیعی و آبخیزداری و اراضی خلع ید شمال این شهرستان بازدید کردند.
وی ادامه داد: به منظور ترغیب دانشجویان رشته‎های کشاورزی و منابع طبیعی به اجرای پروژه‎های تولید گونه‎های مرتعی بومی، در هفته منابع طبیعی کاروانی از دانشجویان گنبدکاووس از پروژه‎های منابع طبیعی بازدید می‎کنند.

انتهای پیام/83002/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول