اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس گزارش می‌دهد

احیا آثار ناملموس زمینه‌ساز ثبت ملی روز داراب است

احیا آثار ناملموس میراث فرهنگی با تکیه بر سنت‌ها و رسومی که از گذشته در داراب وجود داشته، مسیر ثبت ملی روز دارابگرد را هموار می‌کند.

احیا آثار ناملموس زمینه‌ساز ثبت ملی روز داراب است

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، پنجم فروردین ماه از دیرباز برای مردم داراب روزی شاخص و متفاوت بوده و در واقع روز طبیعت در داراب پنجم فروردین است از این رو مردم این خطه از دیار فارس به این روز بیش از سیزده به در اهمیت می‌دهند.

نشاط و اشتیاق طبیعت‌گردی در این روز با سنن و آداب و رسوم مردم شهرستان داراب گره خورده و معجونی قابل توجه ایجاد کرده است. پنجم فروردین در نقاط مختلف شهرستان و جاذبه‌های طبیعی قابل توجه نظیر چشمه گلابی، سد رودبال، آبشار فدامی، تنگه رغز، دره کاسه‌رود، دره آکواریم، روستای نوایگان، لایزنگان و... با حضور مردم داراب، منظره‌ای چشم‌نوازتر از همیشه ایجاد می‌شود.

برپایی جشن بزرگ روز داراب با اجرای برنامه‌های متنوع و متناسب با آداب بومی محلی از دیگر شاخصه‌های این روز است.

مدتی است که ثبت ملی روز دارابگرد در محوریت حوزه میراث فرهنگی داراب قرار گرفته و پیگیری‌های لازم در این زمینه ادامه دارد.  

با توجه به المان‌های فرهنگی با پشتوانه باستانی همچنین جاذبه‌های متنوع طبیعی، تاریخی، مذهبی، بومی و ایلیاتی و... در این شهرستان، ثبت ملی روز داراب مطالبه‌ای به حق و شایسته است.

به گفته اساتید علم تاریخ ضعف تاریخ‌نگاری در داراب، این شهرستان را از جایگاه سزاواری که در این زمینه داشته محروم ساخته و ضرورت پرداختن به ثبت ملی روز داراب باید از طریق مجموعه میراث فرهنگی و رسانه‌ها دنبال شود.

به طور حتم برون‌رفت از شرایط موجود و حرکت به سمت مطلوب نیازمند نگاه کلان و همه‌جانبه است و چنان چه هدف غایی از ثبت ملی روز داراب، ارتقا صنعت گردشگری در سطح شهرستان باشد، شایسته است که برنامه‌های لازم جهت زیباسازی و بازسازی ظرفیتهای گردشگری در داراب اعم از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی  اجرا و در کنار آن حوزه مردم‌شناسی و توجه به آداب و سنن گذشتگان نیز می‌تواند به ارتقا صنعت توریسم در داراب کمک کند.

 

ردپای روز داراب در جشن‌های باستانی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داراب می‌گوید: جهت ثبت ملی روز دارابگرد تمهیداتی نظیر ثبت آثار ناملموس با تکیه بر احیا سنن و آداب و رسومی که از گذشته در این شهرستان وجود داشته، مورد توجه و تاکید اداره میراث فرهنگی است.

داوود مرادی در گفت‌وگو با فارس ادامه می‌دهد: یکی از موضوعاتی که در جلسه فرمانداری با محوریت ثبت ملی روز داراب مصوب شد، دعوت از مدیرکل میراث فرهنگی فارس و مسئول ثبت آثار ناملموس برای حضور در جشن روز داراب است.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی و مستنداتی که منجر به نامگذاری روز داراب شده است، تصریح می‌کند: مطابق تحقیق‌های انجام شده و آنچه از شواهد تاریخی و جشن‌های باستانی قابل استناد است، از دیرباز پنجم فروردین در داراب به عنوان روز طبیعت شناخته میشد و مردم داراب پس از قرنها هنوز این روز را گرامی می‌دارند.

 مرادی خاطرنشان می‌کند: جشن بزرگ روز دارابگرد با اجرای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی نظیر بازی‌های بومی، پخش کلیپ آثار باستانی و گردشگری داراب، عرضه خوراکی‌های محلی داراب در نمایشگاه، اجرای بازی های محلی، اجرای موسیقی بومی منطقه، برپایی سیاه چادرعشایری و... با حضور مردم داراب و مسافران نورزوی برگزار می‌شود.

 

داراب در تبدیل منابع به جاذبه‌های گردشگری کم‌توان ظاهر شده است

یک پژوهشگر دارابی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه برای تبدیل منابع موجود به جاذبه‌ گردشگری فاصله زیادی در شهرستان داراب وجود دارد، می‌گوید: همه آثار باستانی و گردشگری داراب قابلیت دیده شدن و تبدیل به جاذبه گردشگری را دارند اما چالش موجود این است که بین منابع و جاذبه‌ها فاصله وجود دارد و در تبدیل منبع بکر به جاذبه اقدامات موثری صورت نگرفته است.

غلامحسین مهرابی با اشاره به زمینه‌سازی جهت ثبت ملی دارابگرد بیان می‌کند: روز دارابگرد  میراث گذشتگان بوده و منحصر به شهر تاریخی و باستانی داراب است بنابراین انتظار می‌رود که اداره میراث فرهنگی و رسانه‌ها برای ثبت این عنوان، اقدامات لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان می‌کند: تعداد زیادی از کشورها و شهرهای دنیا، روزی را تحت عنوان منطقه خود دارند و با تکیه بر المان‌های فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری، به جذب توریست می‌پردازند.

این مدرس تاریخ با اشاره به پتانسیل‌های متعدد و متنوع داراب در حیطه گردشگری طبیعی و تاریخی، تصریح می‌کند: ضعف تاریخ‌نگاری در داراب، این شهرستان را از حق طبیعی خود محروم ساخته در حالی که داراب با اثار تاریخی فراوان و بعضا منحصربه‌فرد، شایسته جایگاه برجسته‌تری در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

مهرابی تاکید می‌کند: شهرهای با قدمت تاریخی کهن نظیر داراب با سمبل معینی شناخته می‌شوند و در این شهرستان نیز مجموعه دارابگرد به عنوان نماد اصلی پیشینه تاریخی شناخته می‌شود.

وی اضافه می‌کند: همچنین آتشکده آذرجو که در دوران ساسانی، محل عبادت و نیایش روحانیون زرتشتی بوده نیز از نمادهای شاخص تاریخی در داراب است.

این مدرس تاریخ با تاکید بر ایجاد راه دسترسی برای آثار شاخص تاریخی داراب، تاکید می‌کند: تنوع آثار تاریخی، آداب، سنن و اقوام در داراب بسیار است که معرفی صحیح و کارآمد آنها  ارتقا سطح گردشگری در شهرستان کمک کند.

 گزارش: سمیه انصاری‌فرد

انتهای پیام/76020

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول