اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

پایان خلوت با خدا

اعتکاف مراسمی از زمان حضرت ابراهیم تا امروز

استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مراسماتی که ریشه تاریخی دارد، مراسم اعتکاف است که با در نظر گرفتن آیات نورانی قرآن کریم و روایات آل‌لله (ع) این‌گونه به نظر می‌رسد که سابقه اعتکاف به دوران حضرت ابراهیم (ع) برمی‌گردد.

اعتکاف مراسمی از زمان حضرت ابراهیم تا امروز

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عید نوروز امسال و خانه‌تکانی‌ها هم‌زمان‌شده با خانه‌تکانی دل‌ها و تعمیق پیوند با پروردگار که فوج فوج از پیر و جوان عاشقانه سه روز از تعلقات زندگی و روزمرگی به مساجد که خانه خدا هستند پناه برده و روزه می‌گیرند به امید آنکه بر سر خان لطف و عنایت الهی افطار کنند.

از اعمال روز آخر اعتکاف، اعمال ام داوود است که در 15 رجب، عموم مردم هم به جمع معتکفان در مساجد می‌روند و در ماهی که در روایت به ماه خدا تعبیر شده، نظر لطف الهی را طلب می‌کنند.

لازم به ذکر است اعتکاف مختص ایام البیض ماه رجب نیست و بعضاً در ماه شعبان و رمضان هم به‌صورت محدود برگزار می‌شود اما پیرامون سندیت اعتکاف و اعمال مربوط به آن همچنین زمان و مدل اجرایی آن شبهاتی مطرح است که در همین خصوص به سراغ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه رفته‌ایم تا به بررسی و تبیین اعتکاف و اعمال مربوط به آن بپردازیم.

حجت‌الاسلام جواد حیدری بابیان ریشه تاریخی مراسم اعتکاف و اعمال ام داوود اظهار داشت: یکی از مراسماتی که ریشه تاریخی دارد، مراسم اعتکاف است؛ با در نظر گرفتن آیات نورانی قرآن کریم و روایات آل لله (ع) این‌گونه به نظر می‌رسد که سابقه اعتکاف به دوران حضرت ابراهیم (ع) برمی‌گردد و بعد از ایشان در بعضی از شریعت‌ها و اعمال برخی از صالحان ازجمله حضرت مریم (س) و حضرت زکریا (ع) به چشم می‌خورد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 125 سوره بقره افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «ابراهیم و اسماعیل را امر کردیم که خانه من را برای طواف کنندگان، مجاوران، رکوع کنندگان و سجده کنندگان پاک و پاکیزه کند»، اعتکاف به معنا توقف درجایی است و در اصطلاح فقه مطرح است که انسان حداقل 3 روز در مسجد به‌قصد عبادت خدا و با اعمال خاصی توقف داشته باشد.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: اسلام علاوه بر اهمیت بر جسم انسان، نسبت به معنویت و روح انسان هم اهتمام ویژه‌ای دارد، جعل و تشریع اعتکاف هم در همین راستا است، بدان معنا که انسان فرصتی برای عبادت باخدا، تفکر و تعقل پیدا می‌کند.

حیدری در ادامه ابراز داشت: امروز به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی، اعتکاف یک جلوه و رونق خاصی به خود گرفته است و جوانان ما در دانشگاه‌ها و مساجد جامع شهرها سه روزبه دور از هیاهو و روزمرگی‌ها به عبادت، تفکر، تعقل می‌پردازند و فرصت پیدا می‌کنند که به تهذیب نفس بپردازند.

کارشناس مجموعه فرهنگی ندای شیعه بابیان سند اعمال ام داوود اذعان داشت: مرحوم شیخ عباس قمی اعمال و دعای ام داوود را از اعمال بسیار بابرکت ماه رجب در پایان مراسم اعتکاف را مطرح می‌کند؛ ام داوود کنیه همسر «حسن مثنی» است که برای آزادی فرزند خود از زندان «منصور دوانیقی » از امام صادق (ع) این دعا را می‌آموزد که مرحوم شیخ طوسی هم این دعا را « مصباح المتهجد» نقل می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتکفان و افرادی که می‌خواهند این اعمال را به‌جا بیاورند باید در ظهر سومین روز اعتکاف غسل کرده و پس از نماز ظهر و عصر«صد مرتبه سوره حمد، صد مرتبه سوره اخلاص، ده مرتبه آیه‌الکرسی و پس‌ از آن قرائت سوره‌های انعام، بنی‌اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافات، سجده، شوری، دخان، فتح، واقعه، ملک، قلم، انشقاق و مابعدش را تا آخر قرآن تلاوت کنند و در پایان دعای استفتاح مشهور به دعای ام داوود بخواند.

به گزارش فارس، اعمال ام داوود بعد از نماز ظهر و عصر در تمامی مساجد از جمله مسجد امام، مسجد جامع، مسجد حکیم، مسجد رکن الملک و مسجد دانشگاه اصفهان که مراسم اعتکاف را برگزار کرده اند، انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 63106/ک10/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول