اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

گفت‌وگو اختصاصی فارس با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل

اردبیل ۱۴۰۰ بر فراز قله گردشگری ایران/افتتاح پل معلق تمام شیشه‌ای هیر در اردیبهشت ماه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: گردشگری محور اصلی توسعه استان اردبیل است و طبق افق اردبیل ۱۴۰۰ باید بر فراز قله گردشگری ایران باشد.

اردبیل ۱۴۰۰ بر فراز قله گردشگری ایران/افتتاح پل معلق تمام شیشه‌ای هیر در اردیبهشت ماه

نادر فلاحی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان اردبیل، اجماع مقام عالی استان این است که گردشگری محور اصلی توسعه استان اردبیل باشد.

وی با اشاره به تدوین برنامه افق ۱۴۰۰ برای گردشگری استان اردبیل، افزود: پس از تحقیقات و پژوهش‌های لازم، برنامه جامعی برای افق ۱۴۰۰ استان اردبیل تدوین شده است و برای تحقق شعار "اردبیل ۱۴۰۰ بر قله گردشگری ایران" باید زیرساخت لازم را در استان ایجاد شود.

اردبیل پایلوت گردشگری ورزش‌های زمستانی کشور/آب‌گرم‌های معدنی دارایی بی‌نظیر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از رویکردهای مختلف جهت توسعه و پیشرفت گردشگری استان خبر داد و تصریح کرد: اولین رویکرد ما این است که گردشگری اردبیل را از فصلی بودن خارج کنیم و تمام سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشیم، زمستان بیدار در راستای همین رویکرد است که امیدواریم با تلاش‌های مجموعه نهادهای استان در این مهم موفق باشیم.

وی در ادامه گفت: تلاش‌ها برای احداث ۳ پیست اسکی جهت استفاده در فصل زمستان آغاز شده است که تصمیم استاندار بر تبدیل استان اردبیل به پایلوت گردشگری ورزش‌های زمستانی در کشور است.

فلاحی افزود: خداوند نعمتی بزرگی به ما داده است و وجود بیش از ۱۱۰ آب‌گرم معدنی در مناطق مختلف استان، دارایی بی‌نظیری برای مردمان اردبیل محسوب می‌شود؛ اردبیل سرزمین چشمه‌های بهشتی است، البته باید کاربری استخرگونه این آب‌معدنی‌ها را به آب‌درمانی تغییر دهیم تا میزان ماندگاری مسافران را بالا ببریم به همین دلیل برخی از پزشکان را جهت آموزش آب‌درمانی به خارج از کشور اعزام خواهیم کرد.

لزوم وجود زیرساخت‌های حمل و نقل ایمن

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به لزوم وجود زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله راه‌آهن، جاده ایمن و فرودگاه مجهز اشاره کرد و گفت: با تکمیل تجهیز و توسعه فرودگاه اردبیل در آینده نزدیک، ایمن‌سازی و گسترش بزرگ‌ها تا ۳ سال آینده و البته افتتاح راه‌آهن در سال ۱۴۰۰ یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه گردشگری استان اردبیل تامین خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات موجود راه‌های مواصلاتی و دسترسی به مناطق گردشگری و اماکن تاریخی و عدم وجود هتل‌های گردشگری استاندارد در این مناطق است که اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر در نیر و منطقه نمونه سبلان احداث مجمتع گردشگری استاندارد شروع شده است و در سردابه نیز به‌زودی شروع خواهد شد تا قشر مسافران قدرتمند را هم جذب و تثبیت کنیم.

اردبیل شهر پل‌های معلق ایران/۲۵ فروردین ماه پل معلق تمام شیشه‌ای هیر افتتاح می‌شود

فلاحی اظهار داشت: اردبیل در حال حرکت برای تبدیل‌شدن به شهر پل‌های معلق کشور است، ما در مشگین‌شهر یک پل معلق را داریم و تجربه خوبی را با احداث این مجمتع بدست آوردیم و همین مسئله موجب شد تا گردش اقتصادی این شهر از کشاورزی به گردشگری تغییر رویکرد دهد.

وی از صدور ۲ مجوز برای ساخت پل معلق در سطح استان خبر داد و گفت: در حال حاضر اقدامات عمرانی پروژه پل معلق تمام شیشه‌ای هیر به سرعت پیگیری می‌شود و این پل بی‌نظیر ۲۵ فروردین به بهره‌برداری خواهد رسید و این اتفاق بزرگی است که در کمتر یک سال تصویب، احداث و بهره‌برداری چنین پروژه‌ای صورت بگیرد؛ همچنین مجوز و موافقت اصولی احداث یک پل معلق در ازناو خلخال نیز صادر شده است که به‌زودی پروژه عمرانی آن آغاز می‌شود.

رشد ۳ برابری ضریب اشغال هتل‌های استان اردبیل در زمستان ۹۷

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با توجه به رویکرد معرفی قابلیت‌ها گردشگری استان افزود: ما علاوه بر اینکه جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی داریم، دارای بیش از ۱۰۲۰ آثار ملی به ثبت رسیده هستیم و در راستای معرفی این قابلیت‌ها گام‌های خوبی برداشتیم.

وی ادامه داد: حضور فعال و موثر در نمایشگاه‌ها و برگزاری رویداد‌ها جزو اقدامات این اداره کل بود که در سال ۹۶ تعداد رویدادهای برگزار شده تنها ۶ عدد بود و در سال ۹۷ این عدد به ۵۴ رویداد رسید البته امسال بیش از ۱۰ حضور در نمایشگاه‌ها داشته‌ایم.

فلاحی به ارتباط موثر با رسانه‌ها جهت معرفی قابلیت‌های استان اشاره کرد و گفت: با شبکه‌های تلویزیونی العالم، جام جم، خبر و سحر ارتباط تنگانگ برقرار شده است و اواخر سال ۹۷ نیز به مدت یک هفته از شبکه لیدر آذربایجان مستندهای ۳۰ دقیقه‌ای جاذبه‌های اردبیل پخش شد.

وی در رابطه با خروجی کوتاه‌مدت این اقدامات اظهار کرد: سال ۹۶ ضریب اشغال هتل‌های استان اردبیل در فصل زمستان، ۱۵ درصد بود که این مهم در سال ۹۷ به ۴۵ درصد رسید و رشد ۳ برابری را تجربه کردیم.

ایجاد اولین هتل اِسکول کشور در اردبیل

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: با توجه به اهمیت و ارتباط بسیار ویژه گردشگری و آموزش جهت جذب و رضایت‌مندی مسافران و تامین نیروی آموزش‌دیده و متخصص، تمامی اقدامات لازم جهت ایجاد اولین هتل اسکول کشور را انجام داده‌ایم و قرارداد مابین گردشگری استان، دانشگاه آزاد اردبیل و شرکت توسعه گردشگری ایران با امضاء مستقیم استاندار که به عنوان ناظر هستند، منعقد شده است.

وی اعلام کرد: یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های گردشگری استان، گردشگری سلامت است که متاسفانه ما بهره‌برداری کافی از این ظرفیت را تا به اکنون نداشته‌ایم، امسال بیش از یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر اتباع آذری از مرز بیله‌سوار تردد داشته‌اند که بخشی بزرگی از این مخاطبان برای گردشگری سلامت وارد استان شده‌اند.

فلاحی افزود: تا به امروز استان‌های مجاور بیشتر از ما از این ظرفیت استفاده کرده‌اند و ما وظیفه داریم که بهره‌برداری استان را در این حوزه بالا ببریم و در همین راستا اقدام به ساماندهی اتباع آذری و تشکیل ستاد گردشگری سلامت نموده‌ایم.

تغییر مسیر گردشگری استان و ظهور خلخال به عنوان قطب سوم گردشگری

وی در رابطه با تغییر مسیر گردشگری استان گفت: با دستور استاندار اردبیل مسیر گردشگری استان که از شرق به غرب بود یعنی از حیران و اردبیل شروع و به سرعین و نیر ختم می‌شد به شمال به جنوب تغییر دادیم یعنی از پارس‌آباد و بیله‌سوار شروع شده و به ترتیب در خلخال به پایان رسد.

فلاحی ادامه داد: با همین اقدام شاهد بروز قطب سوم گردشگری استان، یعنی شهر خلخال بودیم که این مهم نوید فردایی بهتر در بخش گردشگری می‌دهد و با توجه مسیر دسترسی خلخال، همسایه بودن با شهرهای مختلف، پیست اسکی، منابع طبیعی بسیار زیبا، منطقه ازناو، روستای کزج و منطقه آق‌داغ خلخال ظرفیت بزرگی دارد و قطعاً با فعالیت بیشتر شاهد رشد و شکوفایی این شهر در بحث گردشگری خواهیم بود.

برنامه‌ریزی بر اساس ظرفیت‌ اختصاصی شهرستان‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به برنامه‌ریزی بر اساس طرح آمایش در شهرستان‌ها اشاره کرد و افزود: در برنامه‌ریزی و تدوین افق اردبیل ۱۴۰۰، برای شهرستان‌ها با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختص خود برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا عدالت را رعایت کنیم نه اینکه به دنبال مساوات باشیم.

وی ادامه داد: طبق شناسایی‌های صورت گرفته، قابلیت و توانمندی‌های مهم را برجسته کرده‌ایم به‌طور مثال در شهرستان نمین منطقه جنگل فندقلو و صنایع دستی را برجسته کرده‌ایم یا در پارس‌آباد و بیله‌سوار همچون سرعین و مشگین‌شهر برنامه‌ریزی نکرده‌ایم و در این شهرستان‌ها روی صنعت گردشگری کشاورزی یا تالاب میل مغان تمرکز کرده‌ایم.

فلاحی به وجود پروژه‌های شاخص در هر شهرستان اشاره کرد و گفت: در پارس‌آباد تکمیل نمایشگاه دائمی صنایع دستی در اولویت است، در بیله‌سوار تکمیل یادمان شهداء سال ۱۳۲۰ برای ما مهم است و برای این شهرها برنامه مشترکی تحت عنوان جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر تعریف کرده‌ایم که ما به دنبال تامین زیرساخت‌ها و اجرایی‌کردن آن هستیم.

احداث بازارچه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار

وی افزود: یکی از دامنه‌های فعالیت این اداره کل بحث صنایع دستی است که ما از دو منظر ایجاد اشتغال پایدار و کمک به اقتصاد خانواده مخصوصا توانمندکردن بانوان در شهرها و روستاها به این حوزه نگاه کرده‌ایم.

فلاحی ادامه داد: صنایع دستی کالای ۱۰۰% ایرانی بوده و نشات گرفته از فرهنگ و رسم و رسومات ما ایرانیان است که در این حوزه دارای بیش از ۶۰ رشته هستیم ولی بازهم با توجه به ظرفیت و پتانسیل شهرستان‌ها برنامه‌ریزی صورت گرفته است تا نمایشگاه‌های دائمی صنایع دستی و آموزشگاه‌ها ایجاد شود.

وی از اقدام ویژه در حوزه صنایع دستی استان اردبیل خبر داد و گفت: برای اولین‌بار در سطح استان بازارچه دائمی و نمایشگاه دائمی صنایع دستی در زمینی به مساحت ۲ هکتار در حال ایجاد و احداث است که با اعتباری بیش از ۱۵ میلیارد تومان در محل روبروی صدا و سیمای اردبیل آغاز شده است تا پل ارتباطی مستحکمی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد شود.

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی خلخال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خبر داد: با مشارکت بخش خصوصی در عید نوروز نمایشگاه صنایع دستی خلخال افتتاح خواهد شد که برای ۳۵ خانوار ایجاد اشتغال به‌همراه دارد، سال‌ها خلخال معطل افتتاح این نمایشگاه بود.

وی افزود: در پارس‌آباد پروژه احداث نمایشگاه صنایع دستی به پیمان کار ارائه شده است، در بیله‌سوار پایانه مرزی را برای این مهم انتخاب کرده‌ایم و البته در مشگین‌شهر نیز مغازه‌های بقعه شیخ حیدر را به این مهم اختصاص داده‌ایم و همچنین با همکاری بسیج و سپاه نیز در نقاط کم‌برخوردار حاضر خواهیم شد تا کلاس‌های آموزشی تولید صنایع دستی برگزار کنیم.

تعهد ۴ برابری ایجاد اشتغال در سال ۹۸

فلاحی گفت: حمام شیخ صفی که در عرصه این بقعه جهانی بود مدت‌ها در بن‌بست یک ملک شخصی قرار داشت و این موجب عدم دسترسی موزه صنایع دستی به عرصه بقعه شیخ صفی شده بود، که ما سال گذشته این ملک را تملک کردیم و دسترسی این موزه را به صحن اصلی بقعه شیخ صفی ایجاد شد و با افتتاح این مکان در اواخر اردیبهشت ماه شاهد زیرساخت مناسبی خواهیم بود.

وی با اشاره به تعهد ایجاد اشتغال این اداره کل در سال ۹۷، تصریح کرد: تعهد این اداره کل ۵۷۲ نفر بود که خوشبختانه با فعالیت همکاران پس از پالایش و راستی‌آزمایی، نزدیک به هزار نفر شغل ایجاد شد و البته ذهنیت این اداره بر این است که باید در زمینه اشتغال جوانان در استان اردبیل کمک حال استانداری باشد و به همین دلیل تعهد خود را ۴ برابر میزان تعهد در سال ۹۸ اعلام کرده است.

افتتاح بقعه شیخ کلخوران در اردیبهشت ۹۸

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به شعارهای داده شده در ابتدای سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: یکی از این شعارها در رابطه با بقعه شیخ کلخوران بود، نظر مقامات استان این بود که اداره کل میراث فرهنگی این مکان را به سایر نهادها تحویل دهد زیرا در نگهداری و مرمت آن ناتوان است اما با ورود محکم میراث فرهنگی مراحل مرمت آغاز شد که در اردیبهشت ماه ۹۸ با هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

وی در رابطه با دروازه عالی‌قاپو اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب و در زمان رژیم طاغوت این سردر تاریخی را از بین برده بودند و به نوعی برای تاریخ‌دوستان و مردم اردبیل احیاء دروازه عالی‌قاپو یک رویا شده بود که عملیات احداث این دروازه را زیر نظر ایکو شروع کرده‌ایم که ۳۰% نیز پیشرفت فیزیکی داشته است.

فلاحی به مجموعه شهریری مشگین‌شهر نیز اشاره کرد و گفت: به لطف خدا و در سایه فعالیت ۱۰ ماهه همکاران و مساعدت استاندار، جهت ساماندهی این مجموعه اقداماتی از قبیل طراحی سایت موزه به مساحت ۴۰۰ هکتار، ثبت پایگاه ملی و پژوهشی، سنگ‌فرش کردن ورودی، آغاز احداث مجتمع خدماتی و پس از ۵ ماه کار کارشناسی و دوندگی احداث سازه تصویب شد و تا تابستان ۹۸ اجرایی خواهد شد یک اقدام دیگر نیز مرمت و بازسازی سنگ‌های از بین رفته با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز است.

برگزاری نمایشگاه جاذبه‌های تاریخی استان در ایام نوروز

وی در رابطه با اقدامات ویژه عید نوروز عنوان کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر ویژه عید نوروز به ریاست استاندار و دبیرخانگی میراث فرهنگی که در ۱۰ کمیته تعریف و تشکیل شده است تا برای میزبانی و کمک به مسافران خدمت‌رسانی‌های لازم صورت دهد.

فلاحی ادامه داد: در ایام نوروز نمایشگاه جاذبه‌های تاریخی استان در نگارخانه خطائی برگزار می‌شود تا تمامی مسافران برای ادامه سفر خود شناخت خوبی از مناطق داشته باشند و تصمیم آگاهانه بگیرند.

وی به مساعدت بخش خصوصی جهت طرح کاهش تصادفات اشاره کرد و افزود: از طریق مساعدت بخش خصوصی و با توجه به وقوع بسیاری از تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها، طرحی را اجرا خواهیم کرد تا راننده‌ها را به استراحت و آرامش دعوت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: خانه تکانی در موزه‌ها انجام شد و محتواهای این اماکن تغییر، بروزرسانی و افزایش یافتند؛ همچنین در ایام نوروز برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع ویژه نوروز را در تمامی شهرستان‌ها با اعلام قبلی برای مردم عزیز خواهیم داشت.

خروجی لازم را از برگزاری جشنواره‌های زمستان بیدار گرفتیم

فلاحی در پاسخ به حواشی و سئوال ایجاد شده برای برگزاری جشنواره‌های زمستان بیدار در شهرستان‌ها، بیان کرد: ما در برگزاری رویدادهای زمستانی ۲ هدف داشتیم، ابتدا معرفی قابلیت‌های شهر مورد نظر و در مرحله بعدی بازتاب رسانه‌ای این رویدادها که نتیجه مثبتی را نیز شاهد بودیم.

وی گفت: امسال شروع کار بود اما با وجود این شاهد افزایش مسافران و افزایش میزان اشغال هتل‌ها در ایام زمستان بودیم که این نشان از تاثیرگذاری اقدامات داشت و البته ما به دنبال تبلیغ اردبیل ۴ فصل نیز هستیم.

انتهای پیام/۳۴۶۳/۴۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول