اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

با اعلام مدیرکل محیط زیست صورت گرفت

آماده‌باش 65 محیط‌بان کهگیلویه و بویراحمد در موج بارش‌های جدید

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد جهت پیشگیری از خسارات احتمالی ناشی از بارندگی دستور آماده‌باش به ادارات تابعه داد.

آماده‌باش 65 محیط‌بان کهگیلویه و بویراحمد در موج بارش‌های جدید

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج محسن جعفری‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در نخستین روز بازگشایی ادارات در سال 98 در این خصوص گفت: در پی هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های شدید باران طی 48 ساعت آینده در استان نیروهای ستادی و اجرایی این اداره کل در 8 شهرستان با تمام تجهیزات برای مقابله با بحران ناشی از باران آماده و‌ پای کار هستند.

وی با اعلام آماده‌باش 65 محیط‌بان اظهار داشت: علاوه بر نیروهای اجرایی به نیروهای ستادی نیز اطلاع رسانی شده است که تا پایان بارش در 48 ساعت آینده حاضر به خدمت و در آماده باش کامل برای پیشگیری از هرگونه خسارات احتمالی باشند.

معرفی داشته‌ها و قابلیت‌های زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحت 16264 کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان بین دو مدار 30 درجه 9 دقیقه و 31 درجه و 32 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 57 دقیقه تا 50 درجه و 42 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است.

از شمال با استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری، از شرق با فارس و اصفهان، از جنوب با بوشهر و از غرب با خوزستان همسایه است.

سرزمینی کوهستانی و تقریباً مرتفع می باشد که کوه های زاگرس با رشته های موازی، سراسر شمال و شرق و کوه های سیاه و سفید، خومی، خائیز و نیزجنوب شرقی آن را در برگرفته اند. بلندترین نقطه استان قله دنا با ارتفاع 4409 متر و پست ترین ناحیه آن لیشتر به ارتفاع 500 متر ازسطح دریا می باشد.

رودخانه های مارون، بشار، زهره، خرسان و نازمکان از این استان عبور می کنند. ارتفاعات آن، سرچشمه تعدادی ازرودخانه ها است.

چهار پنجم مساحت استان از ارتفاعات و تپه ماهورها تشکیل شده است. در مناطق سردسیر، ارتفاعات بلندتر و تپه ماهورها کمتر و در مناطق گرمسیر ارتفاعات کوتاه تر و تپه ماهورها نیز بیشتر است.

دشت ها نیز حدود یک پنجم از مساحت استان را تشکیل می دهند و معمولاً عمده اراضی کشاورزی در دشت ها واقع گردیده است. اختلاف ارتفاع از 1000 تا 4400 متر در سطح استان باعث ایجاد تنوع آب و هوایی و اقلیمی گردیده است که به دلیل همین اختلاف ارتفاع اختلاف دمایی بین 20 – تا 40 درجه سانتیگراددر سطح استان وجود دارد.

این اختلاف دمایی باعث ایجاد تنوع زیستی سطح استان گردیده است و تنوع گونهای و اکوسیستمی بسیار زیبایی را در سطح این استان میتوان مشاهده کرد.

آب و هوای استان به دلیل کوهستانی بودن و امتداد این کوه ها از شمال غربی به جنوب شرقی و بلندی آن ها، همچون سدی در مقابل توده های فعال جوی مقاومت می کنند.از اینرو در تنوع آب و هوایی استان مؤثر واقع شده اند و دو نوع آب و هوای سردسیری گرمسیری به وجود آمده است

 برخی ویژگیها و مناطق محیط زیستی استان کهگیلویه و بویراحمد

ویژگی پوشش گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط خاص اقلیمی و توپوگرافی در برگیرنده قریب به 20 درصد از گونه های کشور و وجود حدود 95 تیره گیاهی در خور توجه جدی است. این استان از تنوع بسیار غنی از رستنی‌های علفی، درختی و درختچه‌ای برخوردار است.

به طوری که بیش از یک چهارم فلور ایران را در خود جای داده است. در راستای شناسایی فلور استان حدود 8000 نمونه گیاهی از سراسر استان جمع آوری شده که قریب به 95 تیره گیاهی، 350 جنس و حدود 1700 گونه گیاهی می‌رسد، که در واقع در مساحتی کمتر از 1 درصد مساحت کشور قریب به 28 درصد فلور را به خود اختصاص داده است.

وجود بیش از 20 قله بالاتر از 3000 متر در کوه‌های( دنا، ساوزر، نیل، اشکورز و غیره در افزایش گونه‌ها و تنوع فلور نقش بسزایی داشته است

 مراتع

مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر اینکه یکی از مهم ترین منابع تأمین علوفه روستانشینان و عشایرند، در تأمین فرآورده های دارویی، صنعتی و خوراکی نیز نقش مهمی دارند. مساحت مراتع استان 487000 هکتار است که حدود سی درصد از سطح مراتع دارای وضعیت خوب با پوشش متراکم، سی درصد دارای وضعیت متوسط با پوشش نیمه متراکم و چهل درصد دارای وضعیت ضعیف یاکم تراکم است.

گونه‌های مهم مرتعی شامل جاشیر خوراکی و دامی، بیلهر، آنغوزه، کنگر، گل نرگس، تره وحشی، گون های مختلف، ماش گل خوشه (کالو)، موسیر، گل ختمی، لاله واژگون، آویشن، شیرین بیان، چویل، خاری، بومادران (برنجاس)، گل پر، بابا آدم،
پونه وحشی، استبرق، شقایق و پنیرک (توله) می‌باشد که نقش مهمی در جذب گردشگر و تولید علوفه مورد نیاز دام های استان و تولید مواد دارویی دارد.

 جنگل

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از 874000 هکتار جنگل و بیشه زار است؛ و همچنین بیش از 2000 هکتار جنگل دست کاشت در این استان وجود دارد. گسترده ترین جامعه جنگلی که بخش عمده‌ای از سطح این استان را در بر می گیرد، درختان بلوط است (حدود 80 درصد) که در مناطق سردسیر و معتدل استان قرار دارد. در استان گونه هایی از پوشش گیاهی زاگرس، خلیج عمانی کاسا دیده می‌شود که شامل درختان بلوط ایرانی بنه (پسته وحشی)، افرا یا کیکم، زبان گنجشک (ون)، داغان (تاگ)، کلخونگ (کله خونگ)، مهلب (زیتون) با درختان سوزنی برگ مانند ارس زربین، مورد، کنار، رملک، کهور، انار شیطان، بادام و بادامک، انجیر وحشی و بید دنایی و زالزالک و صنوبر می باشد که از ارتفاعات 2700 متری از سطح دریا تا پست ترین نقاط استان ( 180 متر در گچساران) دیده می شود.

برخی از مناطق حفاظت شده استان «منطقه حفاظت شده دنا» 

منطقه حفاظت شده دنا یک منطقه کاملاً کوهستانی است که همچون موزه ای بزرگ تنوع گیاهان، جانوران و پدیده های طبیعی را به نمایش گذاشته است.

با توجه به مجموعه درختان و گیاهان جنگلی، مرتعی، دارویی، خوراکی و تزئینی، این منطقه سرمایه ژنتیکی باارزشی به حساب می آید.

در ارتفاع 2500 متری، جنگل های بلوط دامنه های جنوبی دنا را پوشانده است. در میان درختان بلوط،گونه های مختلف جنگلی نظیر بن، کیکم، ارژن و زالزالک دیده می شود.

از ارتفاع 3500 تا 4000 متر، انواع گونه ها و گیاهان علفی و بوته‌ای سطح زمین را فرا گرفته است. از ارتفاع 4000 متر به بالا نیز گیاهان کوچک و زیبایی در شکاف سنگ ها و صخره ها روئیده‌اند.

همچنین بعضی گل‌های لاله که در دنا می روید، ویژه این منطقه است و در جای دیگری دیده نمی شود. حیات وحش دنا در واقع سیمای تنوع جانوری زاگرس می‌باشد و خرس‌های قهوه ای بزرگ، کبک دری، انواع عقاب، پلنگ، گرگ و انواع گربه‌های وحشی در این منطقه زندگی می کنند.

در این منطقه امکان تماشای پرنده بسیار زیبا و کمیاب هما، بیش از هر نقطه دیگری در ایران است. همچنین پرندگانی نظیر شاهین، کبک، سنگ چشم، کمرکلی و انواع چکاوک‌ها و سهره‌ها در دامنه‌های دنا زندگی می‌کنند.

جانورانی همچون سمور، راسو، سنجاب ایرانی که از زیباترین سنجاب های جهان است و در احیای جنگل بلوط نقش بسیار مؤثری دارد، به وفور در دنادیده می شوند.

این منطقه دارای ذخایر آب فراوان بوده که سرچشمه رودخانه های جنوب ایران است. علاوه بر اهمیت زیست شناسی، این منطقه از نظر پدیده های زمین شناختی نیز مورد توجه پژوهشگران زمین شناسی می‌باشد و از نظر ورزش های کوهستانی قابل توجه است بهترین زمان بازدید از این منطقه در فصول بهار و تابستان است.

 منطقه حفاظت شده خائیز 

این منطقه یکی از مهم‌ترین زیستگاه های حیات وحش کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد می باشد که در حوزه شهرستان های کهگیلویه، گچساران و بهبهان (در استان خوزستان) واقع شده است.

این منطقه با مساحت 33 هزار هکتار که در سال 1377 به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد، محلی مناسب برای طبیعت دوستان و دوستداران حیات وحش می باشد. در حال حاضر سه پاسگاه محیط بانی، حفاظت از این منطقه را به عهده دارند که با اعمال تدابیر لازم به میزان 70 درصد به جمعیت کَل و بز در این منطقه افزوده شده است.

گونه‌های غالب این منطقه عبارتند از کل، بز، گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش)، پلنگ، کبک،تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط خوار، سارگپه، انواع کلاغ، کبوتر، سنجاقک و انواع خزندگان. پوشش گیاهی با گونه غالب بلوط و وجود گیاهان ارزشمند همچون بنه، بادام کوهی، ارژن، زالزالک، افرا (کیکم)، انواع درختچه های کوچک و گیاهان دارویی بر تنوع پوشش طبیعی و زیبایی این منطقه افزوده است با اعمال تمهیدات لازم، این منطقه در ایام نوروز پذیرای گردشگران خواهد بود.

انتهای پیام/82009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول