اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

به منظور مقابله با ریزگردها صورت گرفت

مالچ پاشی بیش از 400 هکتار از پهنه‌های ماسه‌ای مناطق بیابانی در دهلران

پدیده گرد و غبار یا همان ریزگردها در سال‌های اخیر به عنوان یک معضل زیست محیطی مشکلات بسیار زیادی را برای مردم استان‌های جنوبی کشور به ویژه استان ایلام به وجود آورده است.

مالچ پاشی بیش از 400 هکتار از پهنه‌های ماسه‌ای مناطق بیابانی در دهلران

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، پدیده گرد و غبار یا همان ریزگردها در سال‌های اخیر به عنوان یک معضل زیست محیطی مشکلات بسیار زیادی را برای مردم استان های جنوبی کشور به ویژه استان ایلام به وجود آورده است. کانون‌های ریزگردها به ‌علت تخریب محیط‌زیست و فرسایش خاک به‌وجود آمده‌اند و گرد و غبار ناشی از آ‌ن‌ها بر سلامت و اقتصاد جامعه تأثیرات بسیار مخربی بر جای می‌گذارد.

 برای مقابله با فرسایش بادی شدید و تثبیت پهنه‌های ماسه‌ای، از پوشش‌هایی استفاده می‌شود که مالچ نام دارد و به دو روش کلی طبیعی، یعنی استفاده از لاشه برگ‌ها و خاک‌ اره، و مصنوعی شامل مالچ نفتی و معدنی به کار گرفته می‌شوند.

با توجه به اینکه مالچ نفتی یکی از فرآورده‌های نفتی بوده و کشورمان از تولیدکنندگان نفت در جهان است، مالچ پاشی به عنوان موثرترین روش برای کاهش ریزگردها و تثبیت شن‌های روان می‌تواند هم به لحاظ اقتصادی و هم زیست محیطی مقرون به صرفه باشد.

چند سالی است که منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران اقدام به تثبیت شن‌های روان برای کاهش پدیده گرد و غبار می‌کند.

براساس این گزارش، سید علی حسینی مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان دهلران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: شهرستان دهلران با دارا بودن حدود 260 هزار هکتار اراضی بیابانی، 60 درصد کل اراضی بیابانی استان ایلام را در خود جای داده است و تنها کانون بحران فرسایش بادی در استان به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی عین خوش، ابوغویر و حسن قندی در حوزه این شهرستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه اجرای عملیات بیابان زدایی جزء اولویت‌های نخست فعالیت‌های این اداره بوده و هر ساله متناسب با اعتبارات تخصصی، اقدامات مختلفی در این راستا انجام می گیرد، افزود: در همین راستا و در سال 96 برای اولین بار عملیات مالچ پاشی پهنه‌های ماسه‌ای منطقه ابوغویر از محل اعتبارات ملی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران ادامه داد: تا پایان خرداد ماه سال 97  در سطح 370 هکتار از پهنه‌های ماسه‌ای بیابان‌های منطقه ابوغویر عملیات مالچ پاشی و میزان 600 هکتار نیر نهال‌کاری انجام شد.

حسینی تصریح کرد: همچنین در سال گذشته عملیات مالچ پاشی پهنه‌های ماسه‌ای منطقه حسن قندی واقع در کانون بحرانی فرسایش بادی و در سطح 500 هکتار و از محل اعتبارات ملی آغاز و نهال‌کاری نیز در سطح 270 هکتار انجام پذیرفت که در حال حاضر عملیات مالچ پاشی این منطقه از  پیشرفت 80 درصدی برخوردار است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته میزان 700 هکتار پروژه بیان زدایی یا مالچ پاشی در سطح شهرستان دهلران مصوب شد که تاکنون 400 هکتار آن انجام شده است.

حسینی خاطر نشان ساخت: در مجموع از بهمن سال 96 تا اسفندماه سال 97 بیش از  770 هکتار از پهنه‌های ماسه‌ای شهرستان دهلران مالچ پاشی که با تکمیل عملیات مصوب سال 97 به سطح 870 هکتار می‌رسد. 

وی یادآور شد: هدف از اجرای این طرح فوق مقابله با پدیده بیابان زایی، جلوگیری از اثرات مخرب گرد و غبار و ریزگردها، تثبیت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی و منشاء گرد و غبار منطقه‌ای، احیاء پوشش گیاهی مناطق بیابانی، کاهش اثرات نامطلوب بلایای طبیعی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان است.

انتهای پیام/970810/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول