اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:

خراسان رضوی به‌شدت در مقابل سیلاب آسیب‌پذیر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: متأسفانه به دلیل تجاوزهای مکرری که به حریم و بستر رودخانه‌های استان شده است، استان خراسان رضوی به‌شدت در مقابل سیلاب آسیب‌پذیر است.

خراسان رضوی به‌شدت در مقابل سیلاب آسیب‌پذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، محمد علایی ضمن بررسی تأثیرات بارش‌های اخیر در مناطق مختلف استان اظهار کرد: آنچه امروز در منطقه زشک به چشم می‌آید این است که باوجودآنکه در این منطقه سیلابی جاری نشده است، اما متأسفانه به دلیل تجاوزهای مکرر به بستر و حریم رودخانه تهدیدهایی برای خانه‌های ساکنین ایجادشده است.

وی بابیان اینکه در خراسان رضوی به دلیل اینکه تکالیف را انجام ندادیم منجر به سوءاستفاده برخی افراد از این شرایط شده است و به همین دلیل به‌شدت در مقابل سیلاب آسیب‌پذیر هستیم، افزود: باید توجه داشت هرکسی که به حریم و بستر رودخانه تجاوز می‌کند علاوه بر اینکه به حقوق همه مردم تجاوز می‌کند، امنیت و سلامت مردم را هم به خطر می‌اندازد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به اینکه رودخانه یک موجود زنده است که بر برابر قانون، تعیین و حفاظت از بستر و حریم رودخانه‌ها به عهده شرکت آب منطقه است، بیان کرد: در 60 سال اخیر این حریم و بسترها یا به‌درستی تعیین  و علامت‌گذاری نشده و یا حفاظت مناسبی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه  برخی افراد از غیبت و حضور کم‌رنگ حاکمیت سوءاستفاده می‌کنند و حریم و بستر رودخانه‌ها را تصرف می‌کنند حتی در مواردی آن‌چنان پیشروی کردند که از رودخانه چیزی باقی نگذاشته‌اند.

علایی با اشاره به اینکه رودخانه ، خانه آب است، ابراز کرد: ما نمی‌توانیم به صاحب‌خانه تکلیف کنیم چرا در خانه خودت هستی. در سیلاب شیراز دیدیم که رودخانه به شهر شیراز تجاوز نکرد اما به دلیل خشک‌سالی چندساله حریم و بستر رودخانه تصرف‌شده بود و وقتی سیلاب جاری شد، دیگر رودخانه‌ای برای مهار آب وجود نداشت.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم برای کمک به حل معضل تجاوز به حریم و بستر رودخانه ادامه داد: مردم نباید تخلف تجاوز به حریم و بستر رودخانه را تائید کنند و به‌عنوان‌مثال  نباید در تختی که در بستر رودخانه گذاشته‌شده  مستقر بشوند. ضمن اینکه ما هم به‌عنوان نماینده حاکمیت با تجاوز به رودخانه‌ها برخورد می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: آنچه طی روزهای گذشته  در زشک قابل‌مشاهده بود این بود که  در این منطقه ما سیلاب نداشتیم بلکه یک آب معمولی بود که به دلیل تجاوز به  حریم و بستر رودخانه ، آب وارد جاده شده بود و منازل مردم را تهدید می‌کرد و جاده بسته‌شده بود.

وی با اشاره به اینکه در استان نقاط بسیار خطرناکی ازنظر جاری شدن سیلاب داریم  افزود: از همه بدتر منطقه ییلاقی  طرقبه و شاندیز  است که به بهانه‌های مختلف به رودخانه تجاوز صورت گرفته است.

علایی با اشاره به ساخت 3 دانشگاه در حریم رودخانه فاروب رومان نیشابور افزود: در دانشگاه مهندسی نیشابور که در بستر رودخانه ساخته‌شده  علوم مهندسی تدریس می‌شود و این قابل‌قبول نیست و اخلاق نیز اجازه چنین حرکتی را نمی‌دهد.

وی بیان کرد: متأسفانه در شهر نیشابور رودخانه بزرگ فاروب رومان پس از ورود به شهر ناپدید می‌شود و   در حد یک کانال آب باقی می‌ماند و ما باید این را بازگشایی کنیم زیرا پتانسیل بالایی برای ایجاد سیل و فاجعه انسانی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه طی سیلاب‌های اخیر خوشبختانه خسارت زیادی ایجاد نشد و این به لطف عملکرد هماهنگ و هوشمندانه همه مدیران مرتبط بود ادامه داد: قبل از وقوع سیلاب‌ها ستاد مدیریت بحران در همه شهرهای استان تشکیل شد و  خوشبختانه باوجود بارندگی‌ها سنگین  حتی یک کشته و مجروح نداشتیم و این موفقیت هدیه تلاش استاندار و فرمانداران و دادستان‌های محترم و مدیران شرکت آب منطقه‌ای به مردم بود.

انتهای پیام/ 70042

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول