اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس گزارش می‌دهد

خوزستان در حالت فوق‌العاده/ از افزایش حجم سدها تا مقاومت کشاورزان

استان خوزستان پس از بارش‌های اخیر و افزایش حجم سدها در حالت فوق‌العاده قرار گرفت.

خوزستان در حالت فوق‌العاده/ از افزایش حجم سدها تا مقاومت کشاورزان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پس از سفر رئیس جمهور به خوزستان و بررسی مسائل مربوط به سیلاب این استان، همچنین حضور وزیر نیرو در این استان به منظور تحت نظر گرفتن اوضاع سدها و نظارت بر اقدامات دستگاه‌های مرتبط، این استان بار دیگر در آستانه یک بحران آبی قرار گرفته است.

خوزستان در دو روز گذشته دست‌خوش اتفاقاتی بود که در این رخدادها، مسئولان به طور مستمر هشدارهایی را از طُرُق مختلف به اطلاع شهروندان این استان رسانده و آمارهای نگران کننده‌ای نیز در خصوص افزایش حجم سدها مخابره شده است که این افزایش حجم آب، بدان معناست که مناطق پایین دست سدهای خوزستان در خطر سیلابی بزرگ قرار دارند.

افزایش حجم آب سدها

با افزایش سطح آب سدها، ابتدا سوسنگرد نخستین نقطه‌ای از استان بود که پس از سفر رئیس جمهور در محاصره آب قرار گرفت که به دنبال آن، با بالا آمدن آب رودخانه کرخه، پارک سبحانی سوسنگرد به زیر آب رفت و در پی اعلام افزایش رهاسازی آب از سد کرخه، اهالی کوی خزعلیه درحال ایجاد سیل‌بند در اطراف منازل خود شدند.

 

همچنین وزیر نیرو روز گذشته در سخنانی وضعیت حاکم بر استان را تشریح و عنوان کرد که ورودی آب به پشت سدها در سال جاری آبی نزدیک به ۳۵ میلیارد متر مکعب بوده که با محاسبه سهم سدهای خوزستان ۲۳ میلیارد متر مکعب شامل مخازن این استان شده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه در حال حاضر رصد سیل به صورت لحظه‌ای در سازمان آب و برق خوزستان و از آن طریق در خود مرکز ستاد در استانداری مشغول به کار است، توضیح داد: نقشه‌های پهنه‌بندی سیل‌ها، اسامی شهرها و روستاهایی که احیاناً تحت تأثیر سیل قرار می‌گیرند مشخص شده است و آمادگی لازم وجود دارد تا در هر زمان که لازم باشد اطلاع رسانی مناسب انجام گیرد.

ورود سه میلیارد متر مکعب آب به مخازن سدهای خوزستان

وی یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که با هماهنگی هواشناسی انجام گرفته، آخرین بررسی‌ها حاکی از آن است که در پنج روز آینده (یازدهم تا شانزدهم فروردین ماه) در اثر بارش‌هایی که خواهیم داشت، حدود سه میلیارد متر مکعب وارد مخازن سدهای خوزستان می‌شود. 

در همین حین، برخی کشاورزان منطقه دشت آزادگان در تجمعی برابر خواسته مسؤولان برای رهاسازی آب در مزارع آنها برای جلوگیری از زیر آب رفتن روستاها و شهر سوسنگرد مقاومت کردند و اجازه از ورود آب را به زمین‌های زراعی خود ندادند.

بد عهدی دولت دلیل مقاومت کشاورزان

این کشاورزان که بد عهدی دولت را برای جبران خسارات خود در سال‌های گذشته، دلیل محکمی بر عدم تمکین به وعده‌های رئیس جمهور در سفر اخیر به خوزستان می‌دانستند، وعده مسئولان را برای پرداخت خسارات ناشی از روان سازی آب در زمین‌های زراعی را باور نداشتند.

همزمان در دشت آزادگان، در پی بارش‌های اخیر و تکمیل مخزن سد کرخه، به تدریج بر دبی رودخانه کرخه افزوده شد و مناطق مختلف این شهرستان در معرض سیل قرار گرفت.

 


بر این اساس تاکنون زمین‌های کشاورزی بسیاری به زیر آب رفته و دو روستای عصافره و ابورفوش در محاصره سیلاب قرار گرفته‌اند که اهالی اقدام به تخلیه منازل خود کرده‌اند، همچنین در بخش‌هایی از منطقه سبهانیه شهر سوسنگرد، آب وارد منازل مردم شده و در مناطق خزعلیه و بوالش نیز، پارک‌ سبحانی به زیر آب رفته و سیلاب به یک قدمی منازل مردم شهر رسیده است.

کشاورزان نگران غرق شدن مزارع خود نباشند

مدیرکل بحران استان خوزستان نیز در این خصوص به فارس گفت: نجات جان انسان‌ها در اولویت است و روستاهای دشت آزادگان در معرض سیل هستند، کشاورزان نیز نگران زیر آب رفتن مزارع خود نباشند زیرا رئیس جمهور هم دیروز بر پرداخت خسارات تأکید کرد.

همزمان معاون حفاظت و بهره‌برداری سازمان آب و برق خوزستان در خصوص آخرین وضعیت سدهای خوزستان گفت: در سدهای خوزستان ۱.۲ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی داریم و ۱.۸ میلیارد مترمکعب آب وارد رودخانه‌ها می‌شود در حالی‌که براساس برآوردها ۳ میلیارد مترمکعب آورد آب به خوزستان خواهیم داشت.

در اهواز نیز مسئولان به‌طور جدی هشدارهایی را به اطلاع مردم رسانده که این هشدارها حاوی پیام‌های نگران کننده‌ای بود.

دستور تخلیه منازل غیر مجاز در بستر کارون

در حالی که شهرداری اهواز اخطاریه‌ای برای تخلیه منازلی که به‌صورت غیرمجاز و تصرفی در بستر رودخانه کارون ساخته شدند صادر کرده، این دستگاه سایر منازل سطح شهر اهواز را مشمول این اخطاریه ندانسته است.

در همین روز فردی در پارک ساحلی آب گرفته کوت عبدالله بدلیل عدم رعایت نکات ایمنی، غرق شد و جان خود را از دست داد.

رئیس پلیس راهور استان خوزستان نیز، در اطلاعیه‌ای از ممنوعیت تردد در جاده‌های ساحلی غربی و شرقی اهواز به‌ویژه در ورودی پل‌ها تا اطلاع ثانوی خبر داد.

انسداد جاده‌های ساحلی اهواز

منصور جمشیدی در تشریح این اقدام، اظهار کرد: با توجه به افزایش دبی آب رودخانه کارون و آغاز بارش باران، از امشب جاده‌های ساحلی آسیب‌پذیری بالایی دارند به همین دلیل تا اطلاع بعدی و مساعد شدن شرایط جوی، تردد در جاده‌های ساحلی غربی و شرقی به‌ویژه در ورودی پل‌ها ممنوع اعلام شده است.

عالی‌ترین مقام دولت در استان خوزستان نیز در حاشیه سفر وزیر نیرو به استان خوزستان، در توضیح وضعیت استان، نیاز خوزستان را به اعلام حالت فوق‌العاده یک اقدام لازم دانست و گفت: تاکنون با چنگ و دندان از شهرها و روستاها محافظت کرده‌ایم و در حال حاضر نگرانی ما در دز است، چرا که طبق مدل‌های جدید، آورد دز افزایش می‌یابد.

اهواز در معرض خطر

استاندار خوزستان ادامه داد: ممکن است مجبور شویم خروجی دز  را به ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه افزایش دهیم که در این شرایط روستاها و شهرهای بیشتری را تهدید خواهد کرد، ضمن اینکه با خروجی ۱۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه از کارون و خروجی ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه از دز در مجموع ۳ هزار و  ۳۰۰ مترمکعب خروجی در محدوده اهواز است که در این شرایط اهواز در خطر قرار می‌گیرد.

شریعتی یادآور شد: با توجه به بارش‌های یکشنبه و دوشنبه در استان‌های دیگر، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه آورد این آب‌ها به سمت خوزستان می‌آید و حداقل پنج روز به طور حاد گرفتار هستیم و بعد از آن گرفتاری کمتر می‌شود.

همزمان، از آبادان خبر رسید که فرمانداری این شهر با اعلام وضعیت فوق‌العاده، دستور تخلیه به اهالی روستاهای حاشیه رودخانه بهمنشیر و اروندرود که در معرض خطر سیل هستند را صادر کرده است.

دستور تخلیه روستاهای حاشیه اروند و بهمنشیر در آبادان

در این اطلاعیه آمده است: قابل توجه کلیه ساکنین روستاهای حاشیه اروند رود ،بهمنشیر و اروند صغیر با توجه به شرایط ناپایدار جوی و تکمیل ظرفیت مخازن سدهای استان و روان سازی آب‌ها و محتمل بودن افزایش دبی آب رودخانه های شهرستان و رخداد سیلاب به کلیه دهیاران تاکید می شود پس از بررسی میدانی درصورتی که روستایی در معرض تهدید سیل باشد فورا تخلیه شود.

در اهواز نیز به طور همزمان، سه روستا در بخش مرکزی تخلیه شد.

علی بلمچی بخشدار مرکزی اهواز در توضیح این اقدام، اظهار کرد: با توجه به رهاسازی بیش از ۱۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه در رودخانه دز اکنون سطح آب به شکل بی‌سابقه بالا آمده به‌طوری‌که مجبور شدیم از ۱۳ روستای مسیر بامدژ، ۳ روستای سید یدیم، سید ظاهر و سید هاشم  را تخلیه کنیم.

تخلیه 16 روستا در بخش مرکزی اهواز

وی با اشاره به قطع مسیر ارتباطی ۳ روستای بخش مرکزی، افزود: سایر روستاها وضعیت شکننده‌ای دارند و هر لحظه ممکن است با افزایش دبی رودخانه، سیل بندهای بیشتری شکسته شود، البته با همکاری هلال‌احمر استان، محل‌های اسکان اضطراری برای اهالی روستاهای تخلیه در نظر گرفته شد که دو ایستگاه در روستاهای هم‌جوار و یک ایستگاه در اِلهایی قرار دارند و کلیه خدمات بهداشتی، درمانی، آب‌معدنی و روشنایی در اختیار سیل‌زدگان گذاشته شد.

سرپرست فرمانداری خرمشهر نیز همچنین از اهالی روستاهای غرب کارون خواست تا آمادگی لازم را برای شرایط اضطراری احتمالی داشته باشند.

 

کیومرث مودت گفت: دهیاران و اهالی روستاهای غرب کارون لازم است که اموال، ابنیه و احشام خود را ایمن‌سازی کنند و در صورت مشاهده هرگونه شکستگی سیل‌بند یا نفوذ جریان آب در سطح مناطق در معرض خطر، فورا موضوع را به ستاد بحران خرمشهر، بنده یا معاونین، بخشداران مرکزی و مینو اطلاع دهند.

11 روستای شوش در خطر سیلاب

فرماندار شوش نیز در گفت‌وگو با فارس، عنوان کرد: با توجه به افزایش دبی رودخانه دز و کرخه، در حال حاضر ۸ روستا در حاشیه رودخانه‌های دز و ۳ روستا در حاشیه رودخانه کرخه در معرض خطر سیلاب هستند.

پس از صدور اطلاعیه‌های از فرمانداری‌های برخی شهرستان‌ها در استان خوزستان، استاندار این استان با هماهنگی وزیر کشور در خوزستان اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد.

غلامرضا شریعتی در مصاحبه‌ای تلویزیونی، اظهار کرد: وزیر کشور با اعلام وضعیت فوق‌العاده در استان خوزستان موافقت کرد و از سوی ستاد مدیریت بحران کشور ابلاغ شد که تمام دستگاه‌های درگیر در مدیریت بحران موظف هستند تمام‌وقت در محل خدمت خود حضور داشته باشند.

اعلام حالت فوق‌العاده در خوزستان

وی با بیان اینکه در صورت نیاز، طبق دستورالعمل‌ها به اجبار عمل می‌کنیم، عنوان کرد: برخی از اهالی به دلیل اینکه احشام و دام‌هایشان در منطقه است و اینکه سال‌های گذشته نیز چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند، از تخلیه منطقه خودداری می‌کنند.

در اروندکنار نیز، گروه‌های جهادی به کمک مردم محروم منطقه رفته‌اند.

سیدرضا موسوی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه آبادان در این خصوص گفت: پس از طغیان اخیر اروندرود و بازدید از دهستان نوآباد اروندکنار متوجه تخریب پل های مواصلاتی دهستان نوآباد شدیم که جهت ترمیم این پل ها سریعا کمیته مشترک محرومیت زدایی شهدای اروند را با همکاری فرمانداری تشکیل دادیم.

داغ شدن بازار شایعات

همزمان با افزایش حجم سدها، بازار داغ شایعات در استان نیز به راه افتاد.

در اطلاعیه‌ای که به همین منظور منتشر شده بود، آمده است که مردم در مناطق کوی سید خلف، کیانپارس شرقی، کیان‌آباد، ٢٤ متری، کوروش فاز ٣و٤، ملی راه، کوی مجاهد و معین زاده در روز یکشنبه با شروع باران شدید وقوع سیلاب شدید منازل را ترک کرده و به مناطق امن بروند.

فرمانداری شهر اهواز ضمن تکذیب شایعه فوق، اطلاعیه‌ای در این خصوص منتشر و آن را تکذیب کرد.

همچنین بازار داغ شایعات مدیرکل بحران استان خوزستان را به سخن آورد تا کیومرث حاجی زاده، گفت‌وگویی با فارس عنوان کند که در خوزستان برای هیچ شهری به دلیل سیلاب دستور تخلیه صادر نشده است.

وی عنوان کرد: به فرمانداران سطح استان به عنوان رؤسای شورای ستاد بحران اعلام کردیم برای منازلی که در محدوده و نزدیک به رودخانه‌های کارون، دز و کرخه هستند، اگر نیاز بود حکم جابجایی و تخلیه داده شود و این موارد کم و جزئی است.

همزمان با سفر رئیس جمهور و صحبت‌های وی در خصوص جبران خسارات کشاورزان، نگرانی‌هایی به جهت عمل نکردن مجدد دولت به وعده‌های خود در جهت تأمین خسارات کشاورزان به گوش می‌رسید که برخی مسئولان از جمله امام جمعه اروندکنار، از دولت خواست تا وعده خود را در قبال مردم خسارت دیده فراموش نکند.

دولت وعده جبران خسارت به آسیب‌دیدگان را فراموش نکند

امام جمعه اروندکنار گفت: باید خسارت و آسیب‌های وارد شده به مردم اروندکنار به زودی جبران شود و مانند سال‌های قبل به فراموشی سپرده نشود و خوشبختانه مسؤولان دولتی و همچنین سازمان منطقه آزاد اروند وعده ورود و حل این مسئله را داده‌اند.

همچنین با توجه به بالا آمدن سطح آب رودخانه، شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان برای جلوگیری از پس زدگی فاضلاب مکلف به اعزام ماشین آلات در منطقه شده است.

 

به موازات این اقدام، ماشین آلاتی از چند استان از جمله استان مرکزی برای انجام این کار به خوزستان اعزام شده است.

روزهای بارانی در خوزستان

همزمان به افزایش حجم سدها، اداره کل هواشناسی خوزستان، سه روز بارانی را برای خوزستان پیش‌بینی و در اطلاعیه خود عنوان کرد:  آسمان استان در ۲۴  ساعت آینده نیمه ابری تا ابری همراه با بارش‌های پراکنده است و از اواخر وقت امشب تا اوایل روز سه‌شنبه شاهد رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد قابل ملاحظه،گاهی رگبار باران همراه با تگرگ به‌ویژه در نیمه شمالی و شرقی استان خواهیم بود.

همچنین در این اطلاعیه آمده است که با توجه به حجم بارش‌ها در مناطق مذکور انتظار طغیان مسیل‌ها و سیلابی شدن رودخانه‌ها در مناطق شمالی و شرقی، بالا آمدن سطح رودخانه‌ها در مناطق مرکزی و جنوبی  و آبگرفتگی معابر پیش‌بینی می‌شود که در این ایام خلیج فارس مواج می‌باشد و بارش در ارتفاعات به‌شکل برف می‌باشد.

در ایذه نیز، در جلسه فوری ستاد بحران این شهرستان بر آمادگی دستگاه‌های مختلف شهرستان برای مقابله با سیلاب احتمالی روزهای آینده تاکید شد.

همزمان در پی بارش‌های اخیر و رهاسازی آب از سدهای خوزستان، پرورش‌دهندگان ماهی مجتمع آزادگان از به زیر آب رفتن مزارع خود ابراز نگرانی کرده‌اند.

امکان تخریب تأسیسات پرورش آبزی

آنها می‌گویند آب وارد بخشی از مزارع شده و چنانچه دریچه کانال بسته نشود، به سرعت تمامی تاسیسات زیربنایی این مجتمع تخریب می‌شود.

 

در تازه‌ترین اظهارات مدیرعامل سد و نیروگاه دز، وی از افزایش خروجی آب این نیروگاه تا یکهزار و ۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه خبر داد.

مردم پایین دست سدها، از بستر رودخانه فاصله بگیرند

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به رسیدن ارتفاع کنونی سطح آب سد به ۳۴۷ متر، تصریح کرد: وضعیت موجود در حال کنترل بوده و تلاشها در این راستا ادامه دارد، اما همه مردم شهرها و روستاهای پایین‌دست باید از حریم رودخانه دز فاصله بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بدین ترتیب خوزستان در چند روز آینده یکی از سخت‌ترین روزها برای مردم و پرکاترین روزها را برای مسئولان خود متصور خواهد بود.

گزارش: علی دایلی

انتهای پیام/72013/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول