اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نگرانی سناتورهای آمریکایی از همکاری اتمی دولت ترامپ با ریاض

سناتورهای آمریکا ضمن ابراز نگرانی از توافق اتمی واشنگتن و ریاض، تأکید کردند که به دلیل فعالیت‌های مشکل‌ساز عربستان، اطلاعات هسته‌ای نباید در حال حاضر در اختیار این کشور قرار گیرد.

نگرانی سناتورهای آمریکایی از همکاری اتمی دولت ترامپ با ریاض

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ پس از افشای اینکه «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته، مجوز فروش فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی را صادر کرده، سناتورهای آمریکایی دولت این کشور را برای انتشار جزئیات این توافق تحت فشار قرار داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات روز گذشته (سه‌شنبه) از پری، جزئیات صدور مجوز برای شرکت‌ها به منظور فروش فناوری انرژی هسته‌ای به عربستان سعودی را درخواست کردند.

سناتورهای آمریکایی می‌گویند از گسترش احتمالی تسلیحات اتمی نگران هستند.

«باب منندز» سناتور دموکرات و «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌‌خواه در نامه‌ای خطاب به پری که یک نسخه از آن نیز در اختیار رویترز قرار گرفته، اعلام کردند که عربستان سعودی در «بسیاری از اقدامات و اظهار نظرات بسیار مشکل‌‌‌آفرین دخیل بوده است و این زنگ خطری را در کنگره به صدا درآورده است».

این سناتورها تصریح کردند که کنگره ارزیابی مجدد روابط عربستان-آمریکا را آغاز کرده و معتقد است واشنگتن در حال حاضر نباید فناوری یا اطلاعات هسته‌ای را در اختیار عربستان سعودی قرار دهد.

بنا به گزارش رویترز، دولت ترامپ به صورت محرمانه درباره توافقی که به طور بالقوه به عربستان در ساخت دو رآکتور کمک می‌کند، مذاکره کرده‌ است.

اوایل روز پنجشنبه و پیش از جلسه وزیر انرژی در سنای آمریکا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهند آقای پری مخفیانه، شش مجوز فروش فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی را صادر کرده است.

هفته گذشته گزارشاتی منتشر شد مبنی بر اینکه از نوامبر ۲۰۱۷، پری مجوز بند ۸۱۰ قانون انرژی اتمی را صادر کرده که طبق آن شرکت‌های آمریکایی اجازه پیدا می‌کنند تا اطلاعات حساس هسته‌ای را با ریاض به اشتراک بگذارند.

بی‌بی‌سی نیز چندی پیش گزارش کرد که علیرغم آنکه دسترسی عموم به اسناد اعطای چنین مجوزهایی به شرکت‌های آمریکایی در وزارت انرژی آمریکا آزاد است، اما این اسناد از دسترس خارج شده است.

بنا بر این گزارش، پری در توجیه این موضوع ادعا کرده که در این اسناد اطلاعات خصوصی مربوط به شرکت‌ها وجود داشته که هنوز علنی نشده‌ است.

طبق گزارش فوق، پری اطلاعات این مجوزها را در اختیار عموم و کنگره قرار نداده است و به همین دلیل سناتورهای آمریکا از وزیر انرژی این کشور خواسته‌اند تا ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین‌ماه)، جزئیات این مجوز به همراه نام شرکت‌هایی که تأییدیه بند ۸۱۰ را دریافت کرده‌اند، در اختیارشان قرار دهد.

سنا همچنین از پری خواسته است، جزئیات و علت مخفی نگه داشتن جزئیات این مجوز را برای آنها فاش کند.

«برد شرمن» یکی دیگر از سناتورهای دموکرات نیز در نامه‌ای جداگانه، جزئیات این مجوز را از پری خواستار شده است.

آمریکا با کره جنوبی، فرانسه، روسیه و چین در زمینه توافق احتمالی کمک به ساخت رآکتورهایی در عربستان سعودی رقابت داشته است و بنا به گزارش رویترز، عربستان قصد دارد، در سال جاری میلادی، پیروز این رقابت را اعلام کند.

نمایندگان دو حزب کنگره در خصوص تجاوزات ائتلاف تحت رهبری ریاض در یمن که در آستانه قحطی قرار گرفته است و همچنین کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی ساکن آمریکا که اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول