اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناس سیاسی قرقیز در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

برادر رئیس جمهور قرقیزستان دنبال تشکیل حزب جدید در انتخابات پارلمانی 2020

کارشناس سیاسی قرقیز با اشاره به خروج برادر رئیس جمهور این کشور از حزب حاکم گفت: این موضوع از ایجاد قدرت سیاسی جدید به رهبری وی برای حضور در انتخابات 2020 خبر می‌دهد.

برادر رئیس جمهور قرقیزستان دنبال تشکیل حزب جدید در انتخابات پارلمانی 2020

«مارس ساریف» کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به خروج «اصل بیک جین‌بیک‌اف» نماینده پارلمان و برادر «سورانبای جین‌بیک‌اف» رئیس جمهور فعلی قرقیزستان از حزب حاکم موسوم به «سوسیال دموکرات» اظهار داشت: این اتفاق از ایجاد قدرت سیاسی جدید یا ساخت اتحادیه قدرت‌های جدید برای شرکت در انتخابات پارلمانی سال 2020 به رهبری اصل بیک جین‌بیک‌اف خبر می‌دهد.

وی ادامه داد: گام مذکور صحبت‌ها درباره برقراری نظام سیاسی قبیله‌ای در قرقیزستان را برطرف کرده و مواضع رئیس جمهور را تقویت می‌کند زیرا اکنون برادر جین‌بیک‌اف در اکثریت پارلمانی قرار ندارد.

ساریف گفت: همچنین در کشور احزاب جدید تشکیل می‌شوند به عنوان مثال در استان «ایسیک کول» حزب موسوم به «اولو جورت» به رهبری «میدیتکان شیریمکولاف» رئیس سابق پارلمان و «ارگینبک مالابایف» وزیر حمل‌ونقل سابق ثبت شد و در استان «اوش» حزب «اولوتار بیریمدیگی» به رهبری «میلیس میرزاکماتاف» شهردار سابق شهر اوش مجددا به مبارزه‌های سیاسی پرداخت.

این کارشناس تصریح کرد: همچنین دولت فعلی نتوانست «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور سابق قرقیزستان را از ریاست حزب «سوسیال دموکرات» دور کند بنابراین تلاش‌های بسیاری برای تضعیف و کاهش نقش این مؤسسه سیاسی شکل می‌گیرد.

ساریف خاطر نشان کرد: اصل‌بیک جین‌بیک‌اف رئیس یکی از احزاب سیاسی جدید و رئیس اتحادیه قدرت‌های سیاسی خواهد شد.

وی گفت: سوسیال دموکرات به عنوان حزب آتامبایف باقی ماند و رئیس جمهور سابق ابزاری را برای دفاع از منافع خود به دست آورد که به نظر من این هدف اصلی وی بود.

«ادیل عثمان‌بت‌اف» کارشناس مسائل بین‌المللی و عضو شورای امور بین‌المللی و امنیت قرقیزستان نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تصمیم اصل‌بیک درست بود زیرا حضور وی در حزب سوسیال دموکرات عامل بروز شایعه‌های مختلف از جمله نقش کلیدی اصل‌بیک در تضاد فکری داخلی بود.

وی گفت: روز گذشته نشست بخشی از اعضای سوسیال دموکرات‌ها بدون آتامبایف برگزار شد و در تاریخ ششم آپریل سال جاری نشست سوسیال دموکرات‌ها با حضور آتامبایف برپا می‌شود که چنین تحولات از وجود درگیری جدی خبر می‌دهد.

عثمان‌بت‌اف تصریح کرد: اصل‌بیک همچنان نماینده پارلمان قرقیزستان است و با اقدامات اخیر خود به نمایندگان عادی حزب پیام داد که قانون اساسی حزب را تغییر داده و رئیس جدید این مؤسسه سیاسی را انتخاب کنند.

این در حالی است که روز گذشته اصل‌بیک جین‌بیک‌اف به اختیار خود حزب حاکم موسوم به سوسیال دموکرات را ترک کرد.

به گفته وی دلیل چنین تصمیمی تشدید تضاد فکری داخلی سوسیال دموکرات‌ها است و وی در اینگونه پروسه‌ها شرکت نخواهد کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول