اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

مدیرکل قطار شهری مشهد

خط 3 قطار شهری مشهد تا سال 1400 وارد مدار مسافرگیری خواهد شد

مدیرکل قطار شهری مشهد با اشاره به‌اینکه تاکنون حدود 10 کیلومتر از خطِ سه حفاری شده است؛ گفت: برنامه ریزی می‌کنیم این خط را تا سال 1400 در مدار مسافرگیری قرار دهیم.

خط 3 قطار شهری مشهد تا سال 1400 وارد مدار مسافرگیری خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، کیانوش کیامرز امشب در برنامه تلوزیونی «اشاره» در خصوص وضعیت قطار شهری مشهد، گفت: مشهد یکی از شهرهای پس از تهران در ساخت و ساز قطار شهری  و پیشتاز در این عرصه است.

مدیرکل قطار شهری مشهد با اشاره به‌این نکته که در حال حاضر حدود 150 تا 170 هزار شهروند را در خط یک جابه‌جا می‌کنیم؛ بیان کرد: همچنین در خط دو که 14.5 کیلومتر طول دارد و سال گذشته تا ایستگاه شریعتی آن به‌بهربرداری رسید روزانه حدود 50 هزار مسافر جابه‌جا می‌شود.

وی به‌اقدامات ویژه شهرداری و شورای شهر مشهد در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را کرده‌ایم که برای سال 98، منابع مالی خط سه را تامین کنیم تا پیشبُرد خوبی در احداث خط سه داشته باشیم.

می‌کوشیم مهر ماه، خطِ سه به‌بهره‌برداری برسد

کیامرز در خصوص آخرین وضعیت خط دوی قطار شهری تصریح کرد: نگاه ویژه شهرداری به‌تکمیل این خط است و امید است تا خرداد ماه بتوانیم ایستگاه «شهید کاوه» را احداث و مهر ماه این خط را کامل کنیم.

مدیرکل قطار شهری مشهد به‌جذب 30 میلیون یورو برای تکمیل این پروژه اشاره و ابراز کرد: خوشبختانه باوجود تمام مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها توانسته‌ایم اجناس مورد نیاز را تامین کنیم.

وی در پاسخ به‌این پرسش که در صورت جدی شدن بحث سیل، خطری قطار شهری را تهدید خواهد کرد؟؛ گفت: قطار شهری مشهد در خط یک شش تا 10 متر عمق دارد و در خطِ دو این عمق بیش از 10 متر است.

کیامرز ادامه داد: البته چنانچه سیلی بیاید که ارتفاعش 70 سانت باشد، وارد قطار خواهد شد، هرچند که جای نگرانی نیست؛ چراکه در صورت ورود آب به‌سیستم، برق قطع و مسافران از قطار خارج خواهند شد.

مدیرکل قطار شهری مشهد در ادامه سخنان خود در رابطه با جت‌ون‌ها و نقش آنان در قطار شهری؛ عنوان کرد: خارج کردن دود و مهار آتش یکی از اقدامات این این جت‌ون‌ها است.

وی تاکید کرد: البته سیتم‌های ما ضد حریق هستند و شعله ایجاد نمی‌کنند و تنها به‌ایجاد دود می‌پردازند که این جت‌ون‌ها با خارج کردن دود از قطار، مسیر را برای ورود باز می‌کنند.

کیامرز در خصوص خط سه گفت: خط سه یکی از بزرگترین خطوط قطار شهری کشور است، که حدود 30 کیلومتر طول دارد که از شمال غربی از انتهای امیریه آغاز و تا شهرکت ابوذر کشیده می‌شود.

مدیرکل قطار شهری مشهد  با اشاره به‌‌این موضوع که سال 94 استارت این خط از میدان فردوسی زده شد؛ ابراز کرد: تی.بی.ام (دستگاه حفاری) امشب از میدان بسیج گذشت و این میدان ایستگاهی است که در دو طبقه دارای قطار شهری است.

10 کیلومتر از خطِ سه حفاری شده است

وی ضمن بیان اینکه تاکنون حدود 10 کیلومتر از خطِ سه حفاری شده است؛ تصریح کرد: برنامه ریزی می‌کنیم این خط را تا سال 1400 در مدار مسافرگیری قرار دهیم.

کیامرز در بخش دیگری از سخنان خود به‌وجود چهار سیستم حمل و نقل  در دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: تراموا، ال.آر.تی، مترویی و منوریل از جمله این سیستم‌ها هستند که در این بین منوریل باتوجه به‌اینکه تعداد مسافر کمتری را جابه‌جا می‌کند و قطارهای آن در کشور تولید نمی‌شود، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

30 کیلومتر از خط گلبهار روسازی شده است

مدیرکل قطار شهری مشهد در ادامه در خصوص خط گلبهار، بیان کرد: در حال حاضر شهرک‌های اقماری از نظارت ما خارج شده؛ اما زمانی که احداث آن به‌اتمام برسد، تحویل مشهد می‌شود.

وی با اشاره به‌این موضوع که از 45 کیلومتر این قطار، 30 کیلومتر روسازی انجام شده است؛ اضافه کرد: خوشبختانه در تملک‌ها و روسازی کار خوبی انجام شده است.

کیامرز در ادامه سخنان خود به‌خط چهار قطار شهری اشاره کرد و گفت: این خط 17.5 کیلومتر طول دارد که از «خواج ربیع» شروع و به‌«میدان شهدا» می‌رسد و در نهایت به‌شهرک «باهنر» ختم می‌شود.

مدیرکل قطار شهری مشهد ضمن بیان اینکه به‌دنبال این هستم که حفاری این خط تاپایان سال 98 آغاز شود؛ اظهار کرد: استاندارد وجود تعداد خطوط قطار شهری در کلان شهرها چهار به‌همراه سه خط دیگر است که به‌تصمیم دولت بستگی دارد.

وی در خصوص گلایه شهروندان در خصوص تعداد واگن‌های خط یک، گفت: خط یک باید 120 واگن داشته باشد که در حال حاضر 60 واگن آن تامین شده است که با همین 60 واگن تا 200 هزار مسافر را می‌توانیم جابه‌جا کنیم.

کیامرز اعلام کرد: در صورت تامین بودجه مد نظر، 60 واگن دیگر را نیز تامین خواهیم کرد.

علت نشست زمین در «چهاراه فرامرز»

مدیرکل قطار شهری مشهد در پایان در رابطه با نشست خیابان «چهار راه فرامز عباسی»؛ گفت: سه قنات از چهار راه فرامز عباسی عبور می‌کند که به‌دلیل بارندگی‌های اخیر و ورود آب، قنات خاک این منطقه را بلعیده و همین امر سبب نشست شده که طی مدت شش ساعت، مشکل رفع شد.

انتهای پیام.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول