اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

ذاکری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس خبر داد

پرتاب ماهواره دانشگاه علم و صنعت در نیمه اول امسال

رئیس دانشگاه علم وصنعت با اشاره به ساخت ماهواره‌ای جدید در این دانشگاه گفت: براساس رایزنی‌های انجام شده با سازمان فضایی و وزارت ارتباطات، این ماهواره پس از انجام کنترل کیفی و نظارت کارفرما در نیمه اول امسال پرتاب می‌شود.

گروه علمی و دانشگاه خبرگزاری فارس- مریم اویسی؛ سال جدید بهترین زمان برای تغییر در برنامه ریزی‌های مدیریتی و جهت گیری مناسب به سمت اهداف کلان کشور است. اهدافی که بدون قرابت با اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی محکوم به شکست خواهند بود. در این میان، دانشگاه ها حرف اول را برای ایجاد سازوکار مناسب بین دستگاه‌های اجرایی و پرورش نیروهای خلاق می زنند؛ چراکه طراحی برنامه های سودمند برای دانشجویان و ایجاد امید و انگیزه در جوانان می تواند در آینده از آنان افرادی خلاق و متعهد و مسئولیت پذیر بسازد که پایه های اقتصاد را محکم و به کاهش واردات کمک کنند.

یکی از دانشگاه های کشور که با قدمت نود ساله، در حوزه حمل و نقل ریلی و خودرو  سرآمد دیگر دانشگاه هاست، دانشگاه علم‌وصنعت است. دانشگاهی که میزبان استعداد هنرمندان، فرهیختگان، محققان و دانشمندانی بوده است که آوازه آنها نه تنها در کشور بلکه در دنیا نیز کنار نام ایران، پیچیده است. از همایون خرم، استاد موسیقی گرفته تا ابراهیم محمدی، پدر علم ماشین‌افزار ایران!

برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این دانشگاه برتر کشور با جبارعلی ذاکری ،سکاندار دانشگاه علم وصنعت، گفت وگو کردیم.

چکیده آنچه در این گفت‌وگو می خوانید:

* ایجاد دو مرکز نوآوری در دانشگاه علم وصنعت

* تحکیم ارتباط صنعت و دانشگاه با ایجاد مراکز نوآوری

*استفاده از سیستم‌های انگیزشی برای بالابردن بهره‌وری دانشگاه

* پرتاب ماهواره علم وصنعت در نیمه اول سال

*پیش به سوی دانشگاه پویا در سال جدید

*حمایت از نشریات دانشجویی، اولویت دانشگاه علم وصنعت

*پیشرفت قطره‌ای طرح‌های کلان

فارس: در ابتدا، فعالیت‌هایی که در سال ۹۷ در دانشگاه علم وصنعت انجام شد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ذاکری: یکی از برنامه‌های دانشگاه، ایجاد مرکز نوآوری و بستر سازی برای پرورش استعداد دانشجویان است.  خوشبختانه از سال ۹۷ توانستیم مراکز نوآوری را در دانشگاه فعال کنیم و برنامه‌ریزی‌ برای ایجاد این مراکز در دانشکده‌های مختلف انجام شده، بر همین اساس یکی از مراکز نوآوری را در بهمن‌ماه سال گذشته افتتاح کردیم.همچنین در سه ماهه اول امسال نیز دو مرکز نوآوری را به بهره‌برداری می‌رسد، این مراکز در داخل دانشگاه است و وجود آن می‌تواند به اشتغال فارغ‌التحصیلان کمک کند. 

تحکیم ارتباط صنعت و دانشگاه با ایجاد مراکز نوآوری

فارس: وجود مراکز نوآوری در دانشگاه چه کمکی به فعالیت‌های تحقیقاتی دانشجویان می‌کند؟

ذاکری: وجود مراکز نوآوری در دانشگاه علاوه بر کارآفرینی، به تحکیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه کمک می‌کند و تحقق دانشگاه نسل سوم را برای ما آسان‌تر می‌کند. البته این طرح با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری انجام شده‌است اما برای انجام چنین فعالیت‌هایی حمایت‌های ارگان‌های دیگر را نیز می‌طلبیم. 

دانشگاه علم وصنعت، پتانسیل این را دارد که با وجود دانشجویان فعال در حوزه‌های گوناگون، نوآوری خلق کند و به کارآفرینی نیز کمک کند. علاوه بر ایجاد مراکز نوآوری، این دانشگاه در زمینه های مختلف نظیر ساخت ماهواره فعال است.

 

 به علت تعهدی که به سازمان فضایی داریم اجازه انتشار نام آن را نداریم اما می‌توانم این مژده را بدهم که این ماهواره در نیمه اول امسال پرتاب می‌شود. البته در دو سه ماه آینده این ماهواره به سازمان فضایی ایران تحویل داده می‌شود تا پس از گذراندن مراحل نظارت و ارزیابی به فضا پرتاب شود.   

فارس: باتوجه به اینکه این دانشگاه در زمینه ساخت ماهواره نیز فعال است، آیا ماهواره‌ای در دست ساخت دارید؟

ذاکری: دانشگاه علم و صنعت از مدت‌ها پیش ساخت ماهواره را آغاز کرده که در حال حاضر مراحل نهایی را طی می‌کند. امیدواریم در نیمه اول امسال ماهواره علم و صنعت به فضا پرتاب شود، چرا که براساس رایزنی‌های انجام شده با سازمان فضایی و وزارت ارتباطات، این ماهواره پس از انجام کنترل کیفی و نظارت کارفرما می‌تواند پرتاب شود. 

فارس: نام این ماهواره  و جزئیاتی از آن را می‌گویید؟

ذاکری:  به علت تعهدی که به سازمان فضایی داریم اجازه انتشار نام آن را نداریم اما می‌توانم این مژده را بدهم که این ماهواره در نیمه اول امسال پرتاب می‌شود. البته در دو سه ماه آینده این ماهواره به سازمان فضایی ایران تحویل داده می‌شود تا پس از گذراندن مراحل نظارت و ارزیابی به فضا پرتاب شود. 

 

موضوع برندسازی و کسب و کار الکترونیکی را در دستور کار داریم، چرا که چنین فعالیت‌هایی می‌تواند منتج به رونق تولید شود.   

فارس: دانشگاه علم وصنعت در زمینه پژوهشی چه اقداماتی را مد نظر قرار داده است؟

ذاکری: علاوه بر ساخت ماهواره، کیفی‌سازی پژوهش‌ها در دانشگاه علم و صنعت دنبال می‌شود. به همین منظور در دو سه سال اخیر کاربردی شدن تحقیقات اهمیت ویژه‌ای در دانشگاه پیدا کرده و با توجه به اهمیت رونق تولید، یکی از دانشکده‌های دانشگاه که در حوزه کسب و کار فعال است، اقداماتی را برای ارتباط بیشتر با صنعت آغاز کرده و هدفگذاری‌ها برای افزایش این ارتباط انجام شده است. 

امیدواریم فعالیت‌های دانشگاه‌ها برای ارتباط بیشتر با صنعت تأثیرگذار باشد و به همین منظور موضوع برندسازی و کسب و کار الکترونیکی را در دستورکار داریم، چرا که چنین فعالیت‌هایی می‌تواند منتج به رونق تولید شود. 

استفاده از سیستم‌های انگیزشی برای بالابردن بهره‌وری دانشگاه

فارس: برنامه های دانشگاه علم وصنعت برای افزایش تولیدات علمی چیست؟

ذاکری: عمق‌ بخشیدن به پژوهش‌های دانشجویی و مقالات علمی از برنامه‌هایی است که در دانشگاه دنبال می‌شود و به همین دلیل این موضوع را پیگیری می‌کنیم که سطح مقالات از Q3  و Q4 به Q1 افزایش پیدا کند. همچنین انتشار مقالات ISI که در مجلات تاپ دنیا چاپ می‌شود، در این دانشگاه نیز اهمیت دارد و به اعضای هیأت علمی و اساتید توصیه جدی داشتیم  که در این زمینه نیز فعال‌تر باشند.

برای افزایش امید و انگیزه بین افراد در دانشگاه از سیستم‌های انگیزشی استفاده می‌کنیم و قوانینی را اعمال کردیم تا موجب تشویق محققان و دانشجویان برای فعالیت پژوهشی باشد. این قوانین از ابتدای امسال لازم الاجرا شده و برای ما اهمیت ویژه ای دارد.

پیش به سوی دانشگاه پویا در سال جدید

فارس: با توجه به اینکه  فعالیت‌های فرهنگی به رشد دانشجویان کمک می‌کند، این دانشگاه چه برنامه هایی برای امسال در نظر گرفته است؟

ذاکری:  سال ۹۷ براساس گزارشی که از معاونت فرهنگی و دانشجویی دریافت شد سال پرتحرکی در حوزه فرهنگی بوده است، چرا که اردوهای جهادی، راهیان نور، مشهد مقدس و بازدیدهای علمی در مجموعه انجام شده و تشکل‌های دانشجویی نیز فعالیت مناسبی داشتند. 

خوشبختانه در این دانشگاه آزادی فکر و اندیشه  وجود دارد و موردی که در فعالیت‌های فرهنگی لحاظ شده، آزادی اندیشه و اظهارنظر، افکار مختلف در مجامع دانشگاهی بوده است. تشکل‌هایی با تفکرهای متفاوت و جهت‌گیری‌های سیاسی مختلف در دانشگاه فعال هستند و با اینکه گاهی چالش هایی بین آنها وجود دارد، ولی باز هم فعالیت‌های مناسب دانشجویی را داشته‌اند. این آزادی عمل به اظهارنظر آزاد و تحرک دانشجویان کمک می‌کند. 

 

  تشکل‌های فرهنگی و مذهبی محلی برای گردهم آمدن دانشجویان با علایق مشترک و در موضوعات خاصی نظیر قرآن و عترت و حجاب و عفاف است این برنامه‌ها به صورت معمول در دانشگاه وجود دارد و همه ساله توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه انجام می‌شود.

حمایت از نشریات دانشجویی، اولویت دانشگاه علم وصنعت

فارس: چه حمایت‌هایی از فعالیت‌های دانشجویی می‌شود؟

ذاکری: حمایت از نشریات دانشجویی و چاپ آنها از اولویت‌های فرهنگی ماست که می‌خواهیم دانشجویان چه در دانشگاه و چه در خوابگاه‌ها فعال باشند و مشکلات صنفی و اخبار خود را در نشریات به چاپ برسانند، همچنین در تمامی دانشکده‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه، تشکل‌های مقتضی با شرایط محیطی وجود دارد و دانشجویان دانشگاه در حوزه‌های فرهنگی و مذهبی فعال هستند. 

تشکل‌های فرهنگی و مذهبی محلی برای گردهم آمدن دانشجویان با علایق مشترک و در موضوعات خاصی نظیر قرآن و عترت و حجاب و عفاف است این برنامه‌ها به صورت معمول در دانشگاه وجود دارد و همه ساله توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه انجام می‌شود. البته  امیدواریم عدم تخصیص کامل بودجه سال ۹۷ بر روی فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی تأثیر منفی نگذارد، چرا که اگر مشکل بودجه دانشگاه برطرف نشود، ناخودآگاه روی فعالیت دانشجویان نیز تأثیر منفی می‌گذارد و ما امیدواریم تا دانشجویان در محیطی شاداب و پرتلاش به تحصیل ادامه دهند و در موضوعات علمی نیز پیشرو باشند. 

 

براساس تفاهم‌نامه انجام شده، طرح کلان ملی قطار سریع‌السیر به راه‌آهن واگذار شده تا بخشی از هزینه‌های آن را تقبل کند که امیدواریم با این کار سرعت آن بیشتر شود و امسال درصد بیشتری از این طرح کلان پیشرفت کند.   

پیشرفت قطره‌ای طرح‌های کلان

فارس: طرح های کلان، چند سالی است که در دانشگاه های مختلف مغفول مانده که عدم تخصیص بودجه یکی از دلایل توقف این طرح هاست، این طرح‌ها در دانشگاه علم وصنعت چه وضعیتی دارند؟

ذاکری: در  ابتدا ۹ طرح کلان ملی برای این دانشگاه در نظرگرفته شد که با توجه به عدم تخصیص بودجه و عدم پذیرش این طرح‌ها توسط نهادهای مرتبط و پیدا نکردن سرمایه گذار، تنها دو مورد از این طرح‌ها توانستند با پیگیری‌های انجام شده، نهادهایی را برای حمایت و سرمایه‌گذاری داشته باشند.

فارس: توضیحاتی درباره این دو طرح می‌دهید؟

ذاکری: براساس تفاهم‌نامه انجام شده، طرح کلان ملی قطار سریع‌السیر به راه‌آهن واگذار شده تا بخشی از هزینه‌های آن را تقبل کند که امیدواریم با این کار سرعت آن بیشتر شود و امسال درصد بیشتری از این طرح کلان پیشرفت کند. 

همچنین، تولید پلتفرم خودرو نیز یکی دیگر از طرح‌های کلان ملی است که هماهنگی‌های اولیه با تولیدکننده داخلی خودرو برای حمایت از آن صورت گرفته ولی هنوز نتیجه‌ای مانند آنچه برای طرح قطار سریع‌السیر به دست آوردیم، برای این طرح به دست نیامده، اما تلاش می‌کنیم تا از همین ابتدای سال حامیانی برای این طرح‌ها داشته باشیم. 

فارس: به نظر شما چرا طرح‌های کلان در معرض توقف کامل قرار گرفتند؟

ذاکری: باید این موضوع را در نظر گرفت تا این طرح‌ها حمایت بیشتری نیاز دارند و نهادهای خصوصی نیز باید برای انجام آنها پای کار بیایند تا شاهد دستاوردهای این طرح‌ها در عرصه‌های اقتصادی باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول