اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر مطرح کرد

رشد چشمگیر صادرات در پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر/مبادلات اقتصادی ایران و عراق افزایش یافت

مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر گفت: افزایش چشمگیر صادرات و همچنین تردد مسافر از طریق پایانه مرزی تمرچین نشان از رونق در تبادلات دو کشور ایران و عراق است.

رشد چشمگیر صادرات در پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر/مبادلات اقتصادی ایران و عراق افزایش یافت

رحیم غلامیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، از میزان تردد مسافران و همچنین صادرات و واردات صورت گرفته توسط پایانه مرزی تمرچین گفت و اظهار داشت: در سال گذشته 766 هزار و 536 نفر مسافر از پایانه مرزی تمرچین با میانگین روزانه دو هزار و 100 نفر تردد داشته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال 96 به میزان 86 درصد رشد دارد.

وی بیان کرد: از این تعداد مسافر 41 درصد ایرانی و 59 درصد خارجی بوده‌اند.

مدیر پایانه مرزی تمرچین گفت: در سال 97 تعداد چهار هزار و 914 دستگاه اتوبوس با میانگین تردد روزانه 13 دستگاه از مرز تمرچین عبور کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44 درصد رشد داشته است.

غلامیان با اشاره به تردد خودروهای سواری تصریح کرد: در سال گذشته 11 هزار و 277 دستگاه خودروی سواری از مرز تمرچین با میانگین روزانه 31 دستگاه تردد داشته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 31 درصد رشد دارد.

16 هزار دستگاه کامیون ترانزیتی در گمرک تمرچین تردد کردند

وی میزان تردد کامیو‌ن‌های ترانزیتی خروج از این گمرک را نیز به خبرگزاری فارس اینگونه اعلام کرد: در سال 97، 16 هزار و 25 دستگاه کامیون‌ ترانزیتی خروجی توسط این گمرک ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد با رشد همراه بوده است.

مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر خاطر نشان کرد: عمده کالاهایی که این کامیون‌ها حمل کرده‌اند و از طریق پایانه مرزی تمرچین به خارج از کشور هدایت شده عبارت است از اتومبیل سواری، کود اوره ، انواع تخته، مواد سوختی، کامیونت ، روغن موتور بوده است.

غلامیان همچنین افزود: در سال 97، هشت هزار و 173 دستگاه کامیون به عنوان ترانزیت، وارد کشور شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال 96، به میزان 241 درصد رشد داشته است که انواع قیر، مازوت، آلومینیوم، قراضه‌های فلزی، انواع حلال، کاغذ باطله، عمده کالاهای وارداتی توسط این کامیون‌های ترانزیتی به کشور بوده‌اند.

افزایش صادرات در پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر

وی به میزان کالاهای صادراتی نیز اشاره کرد و گفت: هزار و 700 دستگاه کامیون‌ حامل مواد صادراتی در سال 97 در سامانه این پایانه ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال 96، به میزان 92 درصد رشد داشته است که عمده کالاهای صادراتی این کامیون‌ها شامل مواد سوختی، خرما، هیدروکربن، سیلندر گاز و شیشه بوده است.

غلامیان گفت: در مدت سال گذشته 144 هزار و 925 دستگاه کامیون صادراتی به صورت صادرات تخلیه در مرز فعالیت داشته‌اند که با رشد 175 درصدی نسبت به سال 96 همراه بوده و مصالح ساختمانی و انواع تره‌بار عمده کالاهایی که در سایت تخلیه و بارگیری این پایانه ثبت شده است.

مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر همچنین یادآور شد: براساس توافق‌نامه به امضا رسیده ریاست جمهوری کشورمان با کشور عراق و افزایش سطح تبادلات از 12 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار، انتظار می‌رود که تبادلات از طریق این پایانه نیز افزایش پیدا کند ضمن اینکه در سال 98 این پایانه به دستگاه ایکس ری مجهز خواهد شد.

انتهای پیام/1041/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول