اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

بودجه‌ای برای قطار شهری کرمانشاه نداریم/ پروژه کاملا دولتی است

سخنگوی شورای شهر کرمانشاه گفت: در شرایط فعلی هیچ بودجه‌ای برای اتمام و یا برچیدن ستون‌های قطار شهری کرمانشاه توسط شورای این شهر در نظر نگرفته شده است.

بودجه‌ای برای قطار شهری کرمانشاه نداریم/ پروژه کاملا دولتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ستون‌های بتونی قطارشهری کرمانشاه بیشتر از طاق‌بستان، سراب نیلوفر، رودخانه قره‌سو و کوه‌های اطراف در منظر شهری کلانشهر کرمانشاه سال‌ها است که خودنمایی می‌کند و خبر از پروژه‌ای می‌دهد که با توجه به تصمیمات شورای شهر کرمانشاه، در یک بن‌بست عمرانی قرار گرفته است.

سخنگوی شورای شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با فارس اخبار مربوط به تصویب بودجه برای جمع‌آوری ستون‌های قطار شهری را تکذیب کرد و اظهار داشت: شورای شهر کرمانشاه از ابتدا در احداث پروژه منوریل و قطار شهری در کرمانشاه نقشی نداشته و این پروژه یک پروژه کاملا دولتی بوده و در شرایط فعلی هیچ بودجه‌ای برای اتمام و یا برچیدن ستون‌های قطار شهری توسط شورا در نظر نگرفته شده است.

سیدحجت‌الله موسوی‌ اجاق خاطرنشان کرد: از ابتدا در تصویب این طرح نقشی نداشته‌ایم و در سال جاری نیز بودجه‌ای در هیچ زمینه ای برای این پروژه تصویب نکرده‌ایم.

این در حالی است که سلیم‌ ساسانی مدیریت قطار شهری کرمانشاه هزینه تکمیل فاز اول قطار شهری از میدان معلم تا میدان آزادی را سالانه 200 میلیارد تومان تعریف کرده است و به نظر می‌رسد دولت نیز علاقه‌ای به تامین این بودجه ندارد.

* احداث قطار شهری کرمانشاه اشتباه بود، جمع‌آوری آن نیز اشتباهی دیگر است

یک کارشناس شهرسازی در خصوص احداث این پروژه در گفت‌وگو با فارس، افزود: تصویب و احداث پروژه قطار شهری در شرایط خاص شهری کرمانشاه کاملا یک تصمیم اشتباه بود و هم‌اکنون رهاسازی و یا جمع‌آوری آن نیز یک اشتباه مضاعف است.

فردین رحیمی گفت: هر پروژه‌ای در سطح شهر برای طراحی و اجرا نیازمند موافقت و همراهی مسؤولان شهرداری و شورای شهر است و اینکه مسؤولان شورای شهر کرمانشاه اعلام می‌کنند در تصویب و اجرای آن هیچ دخالتی نداشته‌اند یک امر غیرقابل قبول است چرا که هر شهروند کرمانشاهی می‌تواند با بررسی نظرات شورا در هنگام تصویب طرح در سال‌های 90 تا 92 از خلاف واقع بودن این نظرات مطلع شود.

وی با اشاره به اخبار زمان تصویب پروژه منوریل در سال‌های آغاز به کار پروژه، یادآور شد: طرح منوریل و قطار شهری در یک بازه زمانی برای چند مرکز استان در نظر گرفته شد و این در حالی بود که برخی از شورای شهر این مراکز استان‌ها با کارشناسی و ارزیابی درست از طرح، از قبول آن امتناع کرده و شهر خود را زیر بار چنین وضعیت نبردند، اما مسؤولان حوزه شهری کرمانشاه علی‌رغم تذکرات متعدد کارشناسان شهری این پروژه را تنها راه حل ترافیک شهری کرمانشاه عنوان کردند.

رحیمی ادامه داد: اما مسؤولان شهر کرمانشاه در شورای شهر و شهرداری با اجرای آن موافقت کرده و در شرایطی اجرای آن را نیز برای کرمانشاه یک امتیاز مثبت قلمداد می‌کردند و همین مساله سبب شد این پروژه به شکل موجود تبدیل شود در حالی که اگر هزینه‌های مربوط به این پروژه صرف چابک‌سازی و مدیریت ترافیک شهری کرمانشاه می‌شد به راحتی مشکل ترافیک شهری در کرمانشاه را بدون تخریب مناظر زیبای بلوار طاق‌بستان برطرف می‌ساخت.

این کارشناس ارشد شهرسازی تصریح کرد: اتمام این پروژه از توان شهرداری خارج است و دولت نیز برای اتمام آن تمایلی ندارد به همین دلیل پیشنهاد می‌شود به مانند شهرهای دانش‌محور دنیا و یا پروژه‌های موفق کشور از توان دانش‌پژوهی دانشگاه استفاده شده و از دانشجویان حوزه طراحی شهری و شهرسازی برای بهره‌برداری از این ستون‌ها دعوت به همکاری شده و زیباترین و کاراترین طرح انتخاب و به مرحله اجرا درآید.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که اتمام این پروژه غیرممکن است و برچیدن زیرساخت‌های اجرا شده نیز صدمات بسیار زیادی وارد می‌کند با استفاده از طراحی زیبای که توسط نخبگان امر و اساتید حوزه شهرسازی ایجاد می‌شود می‌توان این تهدید را به یک فرصت برای شهر کرمانشاه تبدیل کرده و از آن یک جاذبه گردشگری شهری ساخته و آن را تبدیل به یک منبع درآمد برای شهرداری تبدیل کرد.

رحیمی در پایان گفت: البته این مساله نیازمند نظرخواهی از کارشناسان شهرسازی در شورای شهر است و امیدواریم برای نخستین بار این شورا از نظر کارشناسان شهرسازی و طراحی شهری در این حوزه استفاده کند.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول