اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تعامل دانشگاه با جامعه به اقتدار و سرمایه دانشگاه بستگی دارد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه برای تعامل مؤثر با جامعه نیاز به سرمایه دارد که این سرمایه با اقتدار دانشگاه رابطه مستقیم دارد.

تعامل دانشگاه با جامعه به اقتدار و سرمایه دانشگاه بستگی دارد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست هم‌اندیشی وزیر علوم با صاحب‌نظران علمی کشور که در محل وزارت علوم برگزار شد، گفت: اساتید دانشگاه در راس اعتماد پذیری جامعه قرار دارند و باید از وجود آنها برای تعامل بیشتر با جامعه استفاده کنیم؛ همچنین در بخش نخبگانی باید علاوه بر شناخت نوع و میدان فعالیت اساتید دغدغه فردی، نهادی و فرانهادی آنان مورد توجه قرار گیرد زیرا علم با افق‌های پیش رو ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی تاکید کرد:‌ اگر به موضوع تعامل دانشگاه و جامعه توجه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که هر دانشگاه نیاز به سرمایه دارد و این سرمایه برآمده از اقتدار دانشگاه است.اقتداری که بر اساس تولیدات و محصولات علمی دانشگاه ایجاد می‌شود. باید این بررسی انجام شود تا تولیدات دانشگاه در جامعه بازخورد خوبی داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم  اضافه کرد: به همین منظور تغییرات لازم در بازتعریفی تعامل جامعه و دانشگاه باید انجام شود که البته این تغییرات تنها به حوزه اجتماعی محدود نمی‌شود و در بعد علمی نیز باید وجود داشته باشد.

غفاری با بیان اینکه نحوه مواجهه با چالش‌های علمی توسط نخبگان می‌تواند منجر به خلق سرمایه شود، گفت: دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها باید به لحاظ شهروندی و حضور در جامعه بلوغ نظری لازم را داشته باشند. همچنین در زمینه دانشگاه اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه اگر نگاهی به دانشگاه‌های پیشرفته بیندازیم  متوجه می‌شویم که این موضوع آنقدر برای آنها اهمیت دارد که بررسی‌های زیادی روی آن انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: وقتی سخن از اهداف دانشگاه به میان می‌آید باید قابلیت شهروندی دانش‌آموختگان بررسی شود و باید متوجه شویم این افراد تا چه اندازه قابلیت گفت‌وگو با نسل‌های بعدی خود را دارند. متقاعد سازی جامعه برای خلق جامعه‌ای بهتر از الزاماتی است که دانشگاه‌های حساس به مسائل اجتماعی به آن توجه می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: در بیرون و درون دانشگاه تجربه‌هایی داشتیم و شاهد افت و خیزهایی بودیم که بر اساس این تجارب می‌توان گفت که رشد دانشگاه‌ها زیاد بوده ولی باید توجه کنیم اقتدار دانشگاه پیوند وسیعی با سرمایه و تعامل  دانشگاه با جامعه دارد که برای تحقق آن نیازمند مشارکت اساتید و ارائه نظرات کارشناسی آنها هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول