اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

مدارس استعدادهای درخشان مسئولیت نخبه‌پروری برعهده دارد

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی می‌گوید: مدارس استعدادهای درخشان با هدف تربیت استعدادهای برتر ایجاد شده و به نوعی مسئولیت نخبه پروری و توسعه و بروز استعدادهای دانش آموزان خلاق و باهوش را بر عهده دارد.

 مدارس استعدادهای درخشان مسئولیت نخبه‌پروری برعهده دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، مدارس استعدادهای درخشان مدارسی هستند که در بین دانش‌آموزان علاقه‌مندان خاص خود را دارند، ضرورت وجود مدارس استعدادهای درخشان را از سه بعد می‌توان بررسی کرد اول بعد روانشناسی و فردی که نیاز یک فرد را با استعدادهای خاص در نظر می‌گیرد که چگونگی برآوردن نیازهای آموزشی آن فرد را می‌سنجد، بعد دوم عدالت آموزشی و مسئله اجتماعی که افراد نسبت به توانایی‌های خود می‌توانند سطح انتظارات مختلف از نظام آموزشی داشته باشند و بعد سوم مسئله استراتژیک یک کشور است.

سیاست‌گذاری برای پرورش استعدادهای درخشان این افراد باعث می‌شوند دولت‌ها به ایجاد مدارس استعدادهای درخشان مبادرت ورزند.

دانش‌پژوهان جوان با تمرکز بر فعالیت‌های پژوهشی برنامه‌های جامعی را در فعالیت‌های پژوهشی در حال اجرا دارد بدون شک برای اینکه روش‌های صحیح پژوهش و تحقیق به دانش‌آموزان را عملیاتی کنیم باید از همه ظرفیت‌ها بهره گرفت تا شاهد رشد و بالندگی علمی دانش‌آموزان مدارس سمپاد باشیم.

نیروی انسانی در تقویت مدرسه سمپاد بسیار اهمیت دارد و نیروی انسانی کارآمد مهم‌ترین رکن مدارس است و همه تلاش‌ها باید معطوف آموزش و ارتقای دانش روز دبیران و مشاوران باشد، در این رابطه با حیدری معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: ثبت‌نام مدارس درخشان از چه زمانی شروع شده و تا چه زمانی ادامه دارد؟

حیدری: در اجرای تبصره 5 ماده 16 آموزشی دوره متوسطه با هدف تربیت استعدادهای تحصیلی برتر، هر ساله آزمونی در استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود که امسال این آزمون برای مدارس استعدادهای درخشان و مدارس نمونه دولتی برگزار خواهد شد.

ثبت نام این آزمون از 19 فروردین ماه آغاز تا 26 فروردین ماه ادامه دارد، فرایند آزمون به صورت الکترونیکی است، تمامی دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی جاری که در پایه نهم مشغول به تحصیل هستند در این آزمون می‌توانند ثبت نام کنند.

آزمون هم برای مدارس نمونه دولتی است هم برای مدارس استعدادهای درخشان، ولی ثبت‌نام و آزمون در طی دو سال اخیر به صورت همزمان انجام می‌شود، سنوات گذشته آزمون مدارس نمونه و مدارس تیزهوشان جدا بود، ولی طی دو سال اخیر برای کاهش تعدد آزمون‌ها وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت این آزمون هر دو گروه را به طور همزمان برگزار کند.

برای مدارس استعدادهای درخشان دانش‌آموزانی می‌توانند ثبت نام کنند که در پایه هشتم معدل آنها کمتر از 19 نباشد دانش‌آموزانی که در حال حاضر در مدارس متوسطه استعدادهای درخشان مشغول تحصیل هستند بدون آزمون به متوسطه دوم راه پیدا می‌کنند و در آزمون شرکت نخواهند کرد و عده‌ای از دانش‌آموزانی که در مدارس عادی یا مدارس نمونه دولتی یا مدارس شاهد متقاضی ثبت‌نام در مدارس استعدادهای درخشان هستند باید در این آزمون ثبت‌نام کنند و در آزمون شرکت کنند و دانش‌آموزانی که در مدارس استعدادهای درخشان مشغول تحصیل هستند برای ورود نیازی به شرکت در آزمون را ندارند.

فارس: میزان ظرفیت پذیرش این مدارس چه میزان است؟

حیدری: در مدارس نمونه حدود هزار دانش‌آموز در  سراسر استان ظرفیت تعریف شده است.

در 8 شهرستان استان مدرسه نمونه دولتی و 15 واحد آموزشی و در 6 شهرستان مدرسه استعدادهای درخشان فعالیت دارد و ثبت نام انجام می‌شود. 

فارس: تفاوت و مزیت‌‌های تحصیل در این مدارس چیست؟

حیدری: مدارس استعدادهای درخشان با هدف تربیت استعدادهای برتر ایجاد شده و به نوعی مسئولیت نخبه پروری و توسعه و بروز استعدادهای دانش‌آموزان خلاق و باهوش را بر عهده دارد.

در مدارس نمونه دولتی ابتدای تأسیس و اساس‌نامه برای شناسایی دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم ایجاد شد، در حال حاضر ضریب پذیرش در مدارس نمونه دولتی 45 درصد اختصاص به دانش‌آموزان مناطق روستایی دارد و 45 درصد به مناطق شهری و 10 درصد به دانش‌آموزان شاهد، ولی در مدارس سمپاد این تفاوت وجود ندارد، دانش‌آموزان شهری و روستایی از یک امتیاز برخوردار هستند و صرفاً آزمون ملاک است.

فارس: ضوابط پذیرش در این مدارس چیست؟

حیدری: تابعیت ایرانی و داشتن حداقل معدل کل سالانه  19 در پایه هشتم  است، دانش‌آموزان پایه نهم در مدارس نمونه معدلشان نباید کمتر از 17 برای ورود به مدارس نمونه دولتی باشد.

فارس: منابع آزمون مدارس نمونه و مدارس استعدادهای درخشان چیست؟

حیدری: سوالات دو دسته هستند، یک گروه سوالاتی است که استعداد تحلیلی دانش‌آموزان را می‌سنجند و 15 سوال استعداد تحصیلی در نظر گرفته شده برای دانش‌آموزان که 45 نمره دارد و 75 سؤال از استعدادهای تحصیلی که استعداد تحصیلی همان سؤال‌های پایه هستند که پایه هشتم و نهم محتوای آزمون است، یعنی دانش‌آموزانی که در پایه نهم هستند برای شرکت در آزمون هم باید دروس پایه هشتم را مطالعه کنند هم پایه نهم که 75 سوال برای این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

در سنجش استعداد تحصیلی 8 سوال قرآن و معاررف اسلامی است، 15 سوال زبان و ادبیات فارسی و 15 سوال از درس مطالعات اجتماعی، 17 سوال علوم تجربی و 20 سوال ریاضیات همه اینها ضریب 2 دارند بجز مطالعات که ضریب یک دارد و ریاضیات که ضریب 3 دارد.

فارس: سخن پایانی؟

حیدری: استان مرکزی به عنوان چهار استان برتر در زمینه پوشش تحصیلی است، یکی از وظایف و رسالت‌های آموزش و پرورش بحث عدالت دانش‌آموزی است و باید زمینه‌ای فراهم شود که تمام دانش‌آموزان لازم‌التعلیم بتوانند به تعلیم و تربیت رسمی دسترسی پیدا کنند،به همین خاطر با روش‌های بسیار خوبی تعریف شده که بتوان حضور حداکثری دانش‌آموزان را در دوره‌های تحصیلی داشت.

 بیش از 99 درصد دانش‌آموزان دوره ابتدایی زیرپوشش رسمی است، در متوسطه اول 97.3 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش رسمی قرار دارند.

در بعضی مناطق استان گذر تحصیلی دختران به دوره‌های بعد یعنی از دوره ابتدایی به متوسطه اول و از متوسطه اول به متوسطه دوم بعضاً با افت مواجه است دلایل متعددی شناسایی و بصورت اسمی و میدانی ردگیری  شد، عوامل متعددی برای این موضوع وجود دارد مانند بحث ازدواج دختران، انتقال، مهاجرت، اشتغال و مشغول به کار شدن یا همان کودکان کار برای کمک به امرار معاش خانواده که به دنبال راه حل‌هایی برای رفع این چالش هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول