اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جوانانی در تراز خط اهل بیت(ع)

انسان‌ها برای داشتن یک زندگی سالم و راحت، به سبک و الگوی خاصی از زندگی نیاز دارند که به نظر می‌آید در دین اسلام بیش از هر آیین دیگری به این مسئله توجه شده است،

جوانانی در تراز خط اهل بیت(ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، امروز روز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) است که در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز جوان نامگذاری شده، روز جهانی جوانان در تقویم میلادی ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد) تعیین شده است.

به هر حال سالگرد ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان در ایران را بهانه قرار دادیم که در تحلیلی به سبک زندگی امروز جوانان سرزمین‌مان ایران بپردازیم و در واقع در این نوشتار در پی پاسخ به نقش و جایگاه الگوهای سبک زندگی اسلامی، در سبک‌های زندگی مدرن جوانان امروزی هستیم؟

در واقع برای رسیدن پاسخ به پرسش‌هایی از این جنس که سبک زندگی در جوامع ما تحت چه عواملی قرار دارد؟ چگونه شکل می‌‌گیرد؟ چه دست‌هایی هدایتگر پنهانی آن را مدیریت می‌کند؟مطرح است.

واقعیت این است؛ سبک زندگی نوجوانان و جوانان امروز ایران با توجه به جهانی شدن عصر ارتباطات و مدرنیته، در حال دگرگونی است ضمن اینکه نباید فراموش کرد در کنار این عده شاید قلیل، هستند خیل عظیم نوجوانان و جوانانی که با سرلوحه قراردادن دستورات دین و راه و رسم شهدا و ایثارگری، شگفتی آفریده و الگویی ماندگار در جهان شدند.

با این وصف، به نظر می‌آید در سال‏‌های اخیر با توجه به پدیده ارتباطات الکترونیک و رسانه‏‌ای، سبک زندگی برخی نوجوانان و جوانان ایران دگرگون شده و بر همین اساس هم هر روز شاهد اعتراض و هشدار خانواده‌ها، مراجع و علما به این نوع وضعیت و سبک زندگی آنان روبه‌ رو هستیم.

بنابراین باید توجه داشت، پدیده تقابل سنت و مدرنیته، منحصر به جامعه ایرانی نبوده، بلکه اغلب کشورهای در حال توسعه و پیشرفته هم با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند، به طوریکه در حال حاضر به راحتی می‌توان نمود آن را در بین کلان‌شهرها از جمله تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و ... بیش از سایر شهرهای ایران به راحتی مشاهده کرد.

از این رو و با این وضعیت جامعه به نظر می‌آید در سال‌های اخیر گرایش برخی نوجوانان و جوانان ایرانی به سرگرمی‌هایی چون پارتی‌ها، مد و مارک،گوش دادن به موسیقی پاپ خارجی و ایرانی، سفرهای سیاحتی خاص، تلفن همراه، اتومبیل شخصی، غذاهای سریع، شب‌ نشینی پای ماهواره، وبگردی و ... نگران‌کننده شده است.

به هر حال آنچه در این راستا مهم به نظر می‌رسد، اینکه جامعه شناسان، روان‌شناسان و کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی بر این باورند که سبک‌های زندگی در دوران مدرن به نوعی شکل‌دهنده هویت شخصی و اجتماعی افراد هستند.

با این حال، همین سبک‌ها متاثر از عوامل بسیاری چون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و همین‌طور مذهب‌اند، از این رو نیز در جامعه ایرانی مذهب رکن اساسی زندگی فردی و اجتماعی تلقی می‌شود، با توجه به نظرات "پیر بوردیو"، دین به عنوان یک سرمایه موثر بر سبک‌های زندگی جوانان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

در این میان باید گفت، انسان‌ها برای داشتن یک زندگی سالم و راحت، به سبک و الگوی خاصی از زندگی نیاز دارند که به نظر می‌آید در دین اسلام بیش از هر آیین دیگری به این مسئله توجه شده است، چرا که با بررسی منابع اسلامی موجود که قرآن جزو اصلی‌ترین منبع و مرجع این موضوع است، سبک زندگی بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی بوده است.

از این رو، اسلام به عنوان کامل‌ترین و جامع‌‏ترین دین الهى شفاف‌ترین حق و حقوق، خوشبختى و رستگارى انسان‌ها را در قرآن بیان کرده است و در آیات متعددى به این موضوع پرداخته است.

با این وصف، قرآن کریم کتابى است که در تمام شئون زندگی انسان‌ها؛ از مبدا، معاد، خلق و ایجاد در باره فضائل اخلاقى و عمومى ‌انسان‌ها نظر دارد، قوانین اجتماعى و فردى حاکم بر نوع انسان را به وضوح بیان کرده و هیچ مطلب کوچک و بزرگی از نظرش مخفى نمانده است.

بدون تردید؛ نوجوانان و جوانان هم برای داشتن زندگی خوب و ایده‌آل همچنین برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی  به یک سبک زندگی نیاز دارند که در این میان به یقین قرآن بهترین شیوه و سبک زندگی را برای تمامی جوامع بشری معرفی کرده است.

به بیان دیگر، قرآن کریم کتاب راهنمای بشر، با نزول تدریجی در طول مدت 23 سال با یک سبک خاص از زمان نزول آن تاکنون منشأ خیرات و برکات الهی بر انسان‌ها بوده و هست، به‌طوریکه تدبر و تامل در قرآن و  بهره گرفتن از آیات آن از مهم‌ترین تاکیداتی است که هم در خود قرآن و هم از قول پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین (ع) بدان اشاره و سفارش بسیار شده است.

همچنین در این راستا بزرگان و کارشناسان دینی ما معتقد هستند، جوانان در گذشته با مسائل اعتقادی، دینی و به ویژه با قرآن پیوند ویژه‌ای داشته‌اند، ولی متاسفانه از زمان گسترش شبکه‌های مجازی، ماهواره، اینترنت، فرهنگ غرب و مدرنیته، سبک زندگی برخی نوجوانان و جوانان عوض شده که این امر مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها و جامعه ایجاد کرده است.

به هر حال، سوال مهمی که امروزه ذهن بسیاری از خانواده‌ها، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و دست‌اندرکاران بررسی مسائل آسیب‌های اجتماعی را به خود مشغول کرده، اینکه علت گرایش برخی نوجوانان و جوانان به فرهنگ غرب و مدرنیته در دهه‌های اخیر چیست و چرا برخی جوانان ایرانی گرفتار سلطه فرهنگ غرب و شرق شده‌اند و راه چاره در این زمینه چیست؟

 نکته مهم این است که قرآن کریم، سفره گسترده فیض‌الهى و کلام نورانى پروردگار انسان و جهان است. این منشور آسمانى، معیار و محک درستى و نادرستى اندیشه‌ها، احکام و رفتار به شمار مى‌آید و هر چه با رهنمودهاى آن ناهماهنگ باشد، فاقد ارزش و اعتبار است.

 از آنجا که براى شناخت درست از نادرست در هر موضوعى به «معیار» و «میزان» نیاز است، رجوع به این کتاب الهى در هر زمینه، به ویژه اخلاق و خودسازى و هنجارهاى رفتارى یک ضرورت است.

این سند نبوت و معجزه جاوید حضرت رسول ـ صلى الله علیه وآله وسلم ـ در صورتى مى‌تواند در زندگى و اخلاق فردى و اجتماعى ما تأثیرگذار باشد که «امامت قرآن» را بپذیریم؛ به هدایت آن گردن بنهیم و آن را به عنوان «الگو» قبول و خود را به آن عرضه کنیم و ارزیابى اخلاق و عمل خویش را با این «میزان» انجام دهیم. آنگاه روشن مى‌شود که چه کسى «اخلاق قرآنى» دارد و چه کسى از چنین تربیتى دور شده است.

* نگارنده: موسی کاظم‌زاده

انتهای پیام/ 60023 / 40/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول