اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ابتلای ۴۰ هزار نفر به بیماری «التهابی روده» در ایران

رئیس انجمن متخصصان گوارش و کبد با اشاره به عوامل دخیل در ایجاد بیماری التهابی روده، گفت: ۴۰ هزار نفر در ایران مبتلا به بیماری التهابی روده هستند.

ابتلای ۴۰ هزار نفر به بیماری «التهابی روده» در ایران

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، نشست خبری کنگره بیماری‌های التهابی روده امروز در بیمارستان شریعتی برگزار شد.

همایون واحدی فوق تخصص گوارش و عضو کمیته علمی کنگره بیماری التهابی روده اظهار داشت: کنگره بیماری التهابی روده در روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه در رشت برگزار می‌شود.

وی با اشاره  شرایط نقش تمدن شهری و تجهیزات رفاهی در ایجاد بیماری التهابی روده، گفت: نگهداری غذا در یخچال به مدت طولانی و مصرف غذای مانده باعث رشد میکروب‌هایی می‌شود که ممکن است در ایجاد بیماری التهابی روده نقش داشته باشد. 

وی با اشاره به میزان شیوع بیماری التهابی روده در ایران، گفت:  اگر این بیماران درمان شوند افراد مبتلا طول عمر برابری با افراد سالم دارند و این بیماری قابل کنترل است.

 این  متخصص گوارش و کبد با تأکید بر پرهیز مصرف سیگار و نقش موثر آن در ایجاد بیماری التهابی روده، افزود: کسانی که زایمان طبیعی دارند احتمال ابتلا به این بیماری در آنها کمتر از کسانی است که با عمل سزارین بچه‌دار می‌شوند.

واحدی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده این بیماری در نوزادی و بچه‌دار نشدن افراد نقشی ندارد، یادآور شد: از زمانی که انقلاب صنعتی ایجاد شد و تحرک افراد کمتر شده و چاقی شیوع  پیدا کرد، این بیماری زیادتر شده است؛ ضمن اینکه مصرف فست‌فود در ایجاد این بیماری موثر بوده و هرچه از مصرف چربی و گوشت  قرمز پرهیز کرده و میوه سبزی بیشتری مصرف کنیم در عدم ایجاد بیماری موثر بوده است.

 رضا ملک‌زاده رئیس انجمن متخصصان گوارش و کبد نیز با اشاره به بیماری التهابی روده و عوامل دخیل در آن، اظهار داشت: در این افراد بیمار دچار اسهال خونی می‌شود؛ ضمن اینکه بیماری در ایران نادر بوده اما در سال‌های اخیر شیوع پیدا کرده و اکنون نزدیک به ۴۰ هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا هستند.

 وی یادآور شد: با وجودی که این بیماری مادام‌العمر هست و افراد مبتلا باید تا پایان عمر دارو مصرف کنند اما قابل درمان است؛ به شرط اینکه بیماری به موقع تشخیص و درمان شود.

 رئیس انجمن متخصصان  گوارش و کبد با بیان اینکه بیماری می‌تواند در نوزادان و کودکان ایجاد شود، یادآور شد: شیوع زیاد این بیماری بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال است؛ ضمن اینکه یکی از دلایل اصلی ایجاد این بیماری نتیجه پیشرفت های زندگی انسان و به معنای دیگر بهداشتی شدن بیش از حد است.

 وی اشاره به عوامل دیگر این بیماری خاطرنشان کرد: بعضی از افراد به دلیل ژنتیکی مستعد این بیماری هستند؛ ضمن اینکه این بیماری با میکروب‌های طبیعی موجود در روده مرتبط است.

ملک زاده با اشاره به ضرورت پرهیزهای غذایی برای مبتلا به بیماری التهابی روده افزود: افراد مبتلا باید شیر، سر شیر، خامه و بستنی کم مصرف کنند اما می‌توانند ماست را مصرف کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول