اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تحولات جدید لیبی؛ تقلای حفتر برای ورود به طرابلس به هر قیمتی

برخی منابع امنیتی لیبی از دستور ژنرال «خلیفه حفتر» به نیروهای تحت امر خود برای یورش به طرابلس و ورود به آن به هر قیمتی خبر دادند.

تحولات جدید لیبی؛ تقلای حفتر برای ورود به طرابلس به هر قیمتی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، درگیری نیروهای شرق (طبرق) و غرب (طرابلس) لیبی وارد چهاردهمین روز شد.

فرماندهی نیروهای شرق را ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر بر عهده دارد که از حمایت عربستان سعودی و امارات برخوردار است و فرماندهی جبهه غرب را نخست‌وزیر فایز السراج رئیس دولت «وفاق ملی» در طرابلس بر عهده دارد. 

حفتر به پشتیبانی ریاض، ابوظبی و قاهره قصد دارد طرابلس، مقر دولت وفاق ملی را تصرف کند. حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و السراج نیز برای مقابله با این حمله، عملیات نیروهای خود را «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) نامیده است. 

جدیدترین خبرها ؛

برخی منابع امنیتی لیبی می‌گویند، ژنرال حفتر از طریق تماس بی‌سیمی، بامداد امروز چهارشنبه از نیروهایش خواسته است تا به هر قیمتی شده وارد طرابلس شوند.

شبکه الجزیره با اعلام این خبر گزارش داد که نیروهای حفتر سعی داشتند از سمت جنوب وارد طرابلس شوند که نیروهای دولت وفاق ملی با آنها مقابله کرده و آنها را وادار به بازگشت به منطقه قصر بن غشیر کردند.

بر اساس این گزارش، بر اثر اصابت موشک‌های گراد به محله‌های مسکونی، پنج نفر کشته و بیش از بیست نفر زخمی شده‌اند و خسارت‌هایی نیز به برخی خانه‌ها و خانه‌ها وارد آمده است.

ساکنان طرابلس گفتند که دیشب صدای بمباران برخی مناطق پایتخت به گوش می‌رسید.

 

السراج: حفتر تمایلی به صلح ندارد

«فائز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی گفت که تجاوزات خطرناک نیروهای حفتر علیه طرابلس همزمان با سفر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به این شهر بیانگر آن است که حفتر تمایلی به صلح ندارد.

شورای امنیت تشکیل جلسه می‌دهد

سازمان ملل استفاده بیش از حد از سلاح‌های سنگین و بمباران منازل، مدارس و زیرساخت‌ها در طرابلس را محکوم کرد.

 

«استفان دوگاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که «غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل خواهان آتش‌بس انسانی به منظور اعطای فرصت ارائه خدمات اضطراری به غیرنظامیان است.

وی اشاره کرد که در نتیجه درگیری‌ها در طرابلس و حومه آن تا کنون نزدیک به ۲۰ هزار نفر خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند.

از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی قطعنامه مربوط به آتش‌بس فوری در لیبی و ازسرگیری مذاکرات سیاسی، تشکیل جلسه می‌دهد.

پیش‌نویس این قطعنامه که توسط انگلیس تدوین شده است، از کشورهای عضو شورا می‌خواهد که از نفوذ خود در میان طرف‌های لیبی استفاده کرده و آنها را به پایبندی به آتش‌بس و همکاری با تلاش‌های سازمان ملل وادار کنند.

مخالفت دولت وفاق ملی با آتش‌بس

«مصطفی المجعی» سخنگوی عملیات «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) وابسته به دولت وفاق ملی با اشاره به تلاش این نیروها برای پیشروی به سمت جنوب طرابلس تأکید کرد که «منطقه السوانی و الزهراء به طور کامل به کنترل نیروهای ما درآمده است».

وی افزود: «موضوع آتش‌بس دیگر با وجود قربانیانی که دادیم و جسارت (نیروهای حفتر) برای حمله به طرابلس، پذیرفتنی نیست».

المجعی با اشاره به گفت‌وگو با سرشناسان شهر ترهونه که برخی از افراد آنها به نیروهای حفتر پیوسته‌اند، تصریح کرد که برخی فرماندهان ترهونه با تسلیم شدن موافقت کرده‌اند و تنها بحث بر روی برخی شروط از جمله عدم یورش به ترهونه باقی مانده است.

ادعای حمله نیروهای طرابلس به سفارت آمریکا

«خلیفه العبیدی» مدیر دفتر اطلاع‌رسانی «ارتش ملی لیبی» وابسته به حفتر ادعا کرد که نیروهای دولت وفاق ملی به مقر سفارت آمریکا در طرابلس یورش برده‌اند.

طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، العبیدی افزود که اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد «اسامه الجویلی» یکی از فرماندهان گروه‌های وابسته به دولت وفاق ملی به مقر سفارت آمریکا واقع در جاده فرودگاه طرابلس یورش برده است.

به نظر می‌رسد نیروهای حفتر با طرح چنین ادعاهایی قصد دارد واشنگتن را تحریک و بیش از پیش با خود همراه کنند. 

کشف سلاح در مرز تونس با لیبی

«عبدالکریم الزبیدی» وزیر دفاع تونس روز سه‌شنبه (دیروز) از کشف و ضبط مقادیری سلاح و مهمات که اروپایی‌ها از جمله فرانسه قصد انتقال آن از مرز به لیبی را داشتند، خبر داد.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، الزبیدی گفت که یک گروه متشکل از یازده نفر با گذرنامه دیپلماتیک از لیبی سعی داشتند با دو قایق وارد تونس شوند که پس از تعقیب آنها توسط ارتش تونس این افراد خود را به سواحل جربه (جنوب شرقی) رساندند و نیروهای ارتش در آنجا نیز مقادیری سلاح و مهمات کشف و ضبط شد.

* * * 

نیروهای تحت امر حفتر از دو هفته پیش پیشروی به سمت طرابلس پایتخت لیبی با هدف تصرف این شهر را آغاز کرده‌اند اما با مقاومت نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» مواجه شده و هنوز نتوانسته‌اند این شهر را تصرف کنند.

حفتر از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی، مصر، امارات عربی متحده، روسیه و فرانسه برخوردار است و حتی گفته می‌شود خلبانان مصری در برخی از حملات هوایی نیروهای حفتر مشارکت دارند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول