اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

روش اکتشافی بهترین نوع آموزش به کودکان

مهد کودک‌ها به عنوان محلی برای نگهداری کودکان باید از روش‌های آموزشی مطلوب مفاهیم به این رده سنی نیز برخوردار باشند.

روش اکتشافی بهترین نوع آموزش به کودکان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کودکان خلاق‌ترین ذهن را دارند و با تجربه کردن مفاهیم می‌توانند برای یک عمر آنها را به خوبی یاد بگیرند و در زندگی به کار ببندند. امروز که برای بازدید به یک مهد کودک با فضای بزرگ و روش‌های مختلف آموزشی با بازی و اکتشاف رفتم واقعا دوست داشتم یک بار دیگر کودک باشم تا آموزش را با روش‌های جدید و شخصی خودم تجربه کنم.

اهمیت آموزش در مهدهای کودک

مدیر بهزیستی شهرستان شیراز با اشاره به روند آموزشی که در مهدهای کودک این شهرستان در پیش گرفته شده است، به خبرنگار فارس می‌گوید: آموزش‌های تخصصی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ... به کودکان به طور مستمر در این مراکز ارائه می‌شود.

حمید آزرمی می‌افزاید: بر این اساس فرهنگ‌سازی در حوزه شهری، مبلمان و نظافت شهری به کودکان آموزش داده می‌شود تا شهروندان مسوولی برای آینده باشند.

 

وی با مهم دانستن اهمیت آموزش صرف‌جویی در این مراکز اعلام می‌کند: به منظور بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف منبع آب، برق و ... به کودکان در مهدهای کودک، این آموزش لازم نیز ارائه می‌شود.

آزرمی تصریح می‌کند: آموزش کودکان 3 تا 6 سال وظیفه بهزیستی است اما متاسفانه انجام برخی موازی‌کاری‌ها در ارائه خدمات آموزشی به این گروه سنی، مشکلاتی برای کودکان و خانواده‌ها ایجاد می‌کند.

فراتر از نگهداری

مسوول امور اجتماعی مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز با تاکید بر اهمیت نقش آموزشی مهدهای کودک اظهار می‌کند: کودک با رفتن به مهد کودک، دروس پایه همچون ریاضی، علوم تجربی، خواندن، نوشتن و مطالعات اجتماعی را می‌آموزد.

سامیه بانو جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: کودکان در مهد کودک با آشنا شدن با کودکان دیگر یاد می‌گیرند چطور با دیگران ارتباط برقرار کنند و برای سال‌های بعدی مدرسه نیز آماده می‌شوند.

وی معتقد است: تقویت روابط اجتماعی در سنین پایین از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هر چه زودتر کودک ارتباط برقرار کردن با دیگران را یاد بگیرد، از روابط اجتماعی بهتری برخوردار خواهد شد و همچنین تا پایان عمر در حوزه روابط اجتماعی قوی عمل می‌کند.

 

جلالی با وصف روش تدریس دروس مهد کودک عنوان می‌کند: آموزش در این مقطع معمولا هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است و کودکان تشویق می‌شوند تا دانش‌آموزان فعالی باشند و به یادگیری علاقه نشان بدهند.

فرصتی برای اکتشاف کودکانه

مدیر یک موسسه مرتبط با آموزش کودکان با اشاره به اهمیت اکتشاف در آموزش به کودکان به خبرنگار فارس می‌گوید: در نظر گرفتن رویکرد اکتشافی بهترین روش برای ارایه آموزش به کودکان است تا با درک و کشف یک مساله آن را به خوبی بیاموزند.

فاطمه دستغیب ادامه می‌دهد: در این مرکز با اعمال روش «استیم» که از زیرشاخه‌های رویکرد آموزشی اکتشاف است برای نخستین بار در کشور استفاده می‌شود.

وی، استیم را بیشتر توصیف و بیان می‌کند: این عبارت مخفف علوم، تکنولوژی، مهندسی، هنر و ریاضی است و روشی است که با تلفیق این علوم با یکدیگر در بستر زندگی اتفاق می‌افتد و یادگیری موثری برای کودک را محقق می‌کند.

 

آزمایشگاه کودکانه

دستغیب، روش‌های آزمایشگاهی را برای اکتشاف کودکانه موثر می‌داند و اظهار می‌کند: در این مرکز رفاهی کودک از آزمایشگاه مجهز کودکانه استفاده شده تا کودک بتواند علوم را با انجام آزمایش‌های ساده یاد بگیرد.

وی تجربه‌محوری را در علاقمند کردن کودکان به یادگیری بسیار موثر عنوان می‌کند و می‌گوید: در طراحی کتاب‌ها برای کودکان در این مرکز سعی کرده‌ایم تا کودک با خلاقیت خودش و استفاده از برچسب‌هایی که در اختیار وی قرار می‌گیرد، مفهوم آموزشی را شخصا خلق کند.

مدیر این موسسه ادامه می‌دهد: با در نظر گرفتن سالن مشاغل برای کودکان نیز فرصت ایفای نقش در مشاغل به کودک داده‌ایم تا نقش دندانپزشک و ... را با دوستان و همسالان خود بازی کنند و با اشیاء و لوازم کار و وظایف هر شغل آشنا شوند.

دستغیب با تاکید بر وسعت این مجموعه که به عنوان معدود مراکز نگهداری مطابق با نیاز کودکان در کشور فعالیت می‌کند، می‌افزاید: این مرکز با 6 هزار متر زیربنا، 5 طبقه و ظرفیت 700 کودک در بخش کودکان به صورت 2 شیفت به ارائه آموزش‌ها با روش جدید و موثر به کودکان می‌پردازد تا برای ورود به مقطع تحصیلی بعدی از دانش کافی برخوردار باشند.

وی اضافه می‌کند: برای رفاه کودکان، کارگاه هنر، زمین بازی استاندارد و ایمن، سالن یخ مصنوعی، استخر کودکان و ... نیز در طبقات مختلف در نظر گرفته شده است تا ضمن آموزش از فعالیت جسمی و ذهنی مطلوبی نیز برخوردار شوند.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول