اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

تغذیه مصنوعی مزارع دشت ورامین از طریق سد ماملو/ 84 درصد سد ماملو تکمیل شد

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: متوسط آب ورودی به سد ماملو حدود 40 متر مکعب برثانیه می باشد که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در حال حاضر 28 متر مکعب در ثانیه آب جهت تغذیه مصنوعی و تامین بخشی از نیازآب کشاورزی پاکدشت و ورامین تخلیه می‌شود.

تغذیه مصنوعی مزارع دشت ورامین از طریق سد ماملو/ 84 درصد سد ماملو تکمیل شد

محمد شهریاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در پاکدشت با اعلام تغذیه مصنوعی مزارع دشت ورامین از طریق سد ماملو اظهار داشت: در حال حاضر حدود 211 میلیون متر مکعب آب در مخزن سد ماملو وجود دارد در حالی که ظرفیت سد 250 میلیون متر مکعب است که ذخیره آبی سد نسبت به روز مشابه سال گذشته 40 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سد ماملو هیچگونه تخصیص آب برای مصارف کشاورزی ندارد، گفت: با توجه به بارش های اخیر و به منظور استفاده بهینه از منابع آبی و مدیریت مخزن، بخشی از آب برای مصارف کشاورزی پایین دست و بخشی دیگر نیز برای تغذیه مصنوعی آبخوان‌های دشت ورامین اختصاص یافته است.

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای تهران یادآور شد: خروجی آب سد ماملو برای مصارف کشاورزی و تغذیه دشت ورامین به صورت پلکانی از 1.5 مترمکعب بر ثانیه در اوایل اسفند به 28 متر مکعب بر ثانیه در انتهای فروردین رسیده است.

شهریاری افزود: متوسط آب ورودی به سد ماملو در فروردین ماه سال‌جاری حدود 40 متر مکعب برثانیه بوده که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در حال حاضر 28 متر مکعب بر ثانیه آن برای تغذیه مصنوعی و تامین آب کشاورزی خارج می شود که حجم آب خروجی به صورت کنترل شده از طریق کانال‌های آبیاری و حوضچه های تغذیه مصنوعی به سمت اراضی کشاورزی و آبخوان‌های دشت ورامین هدایت می شود.

وی با تاکید بر اینکه آب خروجی سد ماملو کاملا تحت کنترل است، افزود: این آب از طریق مسیرهای مشخص شده به صورت ایمن به اراضی کشاورزی و سفره های زیرزمینی دشت ورامین می رسد.

احتمال انتقال آب سد لتیان به ماملو

شهریاری با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وجود تداوم سامانه های بارشی در اردیبهشت ماه گفت: به منظور مدیریت مخزن و ایجاد امکان ذخیره سازی و مهار سیلاب های احتمالی در آینده، آب سد ماملو برای تغذیه دشت ورامین و تامین آب کشاورزی تخلیه می شود و در این بین هیچ آبی هدر نمی رود چراکه برنامه ریزی منظمی برای استفاده بهینه از این منابع انجام شده است.

وی از احتمال افزایش تراز آب سد ماملو طی روزهای آینده خبر داد و افزود: اگر حجم ذخیره آب سد لتیان به حداکثر خود برسد، بخشی از آب این سد نیز به سد ماملو انتقال خواهد یافت که در این صورت با توجه به بارش های پیش رو و آورد رودخانه‌های منتهی به سد، احتمال افزایش خروجی جهت تغذیه آبخوان ورامین و رهاسازی آب جهت کنترل سیلاب‌های محتمل در سد ماملو وجود دارد.

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای تهران در پایان خاطرنشان کرد: اگر دخل و تصرف در بستر طبیعی رودخانه و مسیر عبور آب صورت نگرفته باشد، رهاسازی آب و سرریز آب از سدها مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. همچنین لازم‌است با توجه به ماهیت بارشی فصل بهار و سیلابی بودن رودخانه ها، هموطنان گرامی ضمن توجه به هشدارها، از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه اکیدا خودداری کنند.

انتهای پیام/الف/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول