اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

نماینده عراقی: لغو معافیت تحریمی ایران باعث ایجاد بحران‌های بزرگ در منطقه می‌شود

عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق گفت که «اگر آمریکا بر مواضع خود در خصوص لغو معافیت‌ها برای خرید نفت ایران اصرار کند، بحران بزرگی در منطقه ایجاد می‌شود و ممکن است منطقه دچار جنگ‌های نیابتی شود».

نماینده عراقی: لغو معافیت تحریمی ایران باعث ایجاد بحران‌های بزرگ در منطقه می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مثنی امین» عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق دیشب در پی بیانیه کاخ سفید درباره عدم تمدید تحریم‌های نفتی ایران توسط آمریکا، گفت که «دیپلماسی عراق همه تلاش خود را برای استثنای این کشور از تحریم‌های نفتی ایران تا قبل از زمان اجرای آن در ماه می، به کار خواهد گرفت».

وی گفت: «اگر آمریکا از مواضع خود در قبال عدم تمدید تحریم‌های نفتی ایران برای هیچ کشوری کوتاه نیاید، دچار بحران بزرگی خواهیم شد و ممکن است منطقه به جنگ‌های نیابتی دچار شود».

نماینده پارلمان عراق تاکید کرد که «دیپلماسی عراق تلاش خواهد کرد تا قبل از آغاز اجرای عدم تمدید این تحریم‌ها در ماه می، مستثنی شود؛ زیرا عراق نمی‌تواند از داشتن روابط با ایران به صورت کامل بی‌نیاز شود».

به گزارش السومریه نیوز، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق تصریح کرد: «ایران و عراق روابط قوی و تنگاتنگی دارند و کنار گذاشتن این روابط، آنطوری که آمریکا تصور می‌کند، آسان نیست».

وی افزود: «عراق چند کالای ضروری مانند برق را از ایران وارد می‌کند. علاوه بر آن، حجم تبادل تجاری بغداد و تهران بیش از ده‌ها میلیارد دلار است».

وی اظهار داشت: «اگر بین ایران و آمریکا درگیری نظامی صورت بگیرد، گروه‌هایی مسلح در عراق وجود دارند که بی‌طرف نخواهند بود و ممکن است کشور به جنگ و درگیری علیه آمریکا کشیده شود. ما خواهان این مساله نیستیم و سعی خواهیم کرد عراق را از این درگیری‌ها دور نگه داریم».

کاخ سفید روز دوشنبه دوم اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است معافیت‌های نفتی ایران را دیگر تمدید نکند.

آمریکا روز گذشته اعلام کرده که معافیت سایر کشورها برای خرید نفت ایران را لغو کرده است تا به هدف ادعایی خود درباره به صفر رساندن صادرات نفت ایران دست یابد.

در همین ارتباط، «جوی هود» کاردار آمریکا در عراق امروز به دیدار «عمار الحکیم» رئیس ائتلاف «الاصلاح و الاعمار» (اصلاح و سازندگی) رفت.

الحکیم با بیان اینکه «سیاست تحریمهای اقتصادی و گرسنه نگه داشتن ملتها، سیاست بی‌فایده‌ای است»، تأکید کرد که در حل اختلافات نمی‌توان از سیاست تحریم استفاده کرد و گفت‌وگو بهترین راه برای حل این اختلافات است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول