اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مهاجرت معکوس و افزایش درآمد روستائیان با کشت «پالونیا»/ «پالونیا» سریع‎الرشدترین درخت جهان با چوب‎دهی بالا

یک استاد دانشگاه و محقق در صنعت پالونیا گفت: گسترش کشت پالونیا»می‎تواند به بسیاری از چالش‎ها در کشور پایان دهد و مشکل بیکاری را حل کند و موجب مهاجرت معکوس به روستا و افزایش درآمد روستائیان ‎شود.

مهاجرت معکوس و افزایش درآمد روستائیان با کشت «پالونیا»/ «پالونیا» سریع‎الرشدترین درخت جهان با چوب‎دهی بالا

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، نوروزعلی عباسی بعد از ظهر امروز در نخستین همایش نخستین همایش ملی «کاشت و صنعت پالونیا؛ فرصت‎ها و چالش‎ها» در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار کرد: به دلیل کمبود اعتبارات و پرسنل فنی، برخی برنامه‎ها در حوضه‎های بالادست و آبخیز کمرنگ شد و در نتیجه آن شاهد مشکلاتی از جمله سیل ویرانگر بودیم که این حادثه تلخ معلول علت‎هایی است و این خاصیت طبیعت است که اگر ما کار درست و یا غلط انجام دهیم نتیجه آن را شاید نسل بعدی تجربه خواهد کرد.

وی بیان کرد: متأسفانه کمبود اعتبارات و بودجه‎ها، فقدان تشکیلات وزین و کارهای پرهزینه اغلب طرح‎های جنگلداری ما را با مشکل مواجه کرده است و امروز مشکلات کوچک تلنبار شده در ادوار مختلف به این شکل درآمده است.

یک محقق در صنعت پالونیا یادآور شد: یکی از برنامه‎هایی که به موضوع روز تبدیل شده زراعت چوب است و چندسالی است که زراعت پوب در بستر زمین‎های زراعتی رواج یافته اما اغلب کارهای مشکلی بوده و گونه غیربومی اکالیپتوس در شرایطی مانند شمال کشور در سرما و یخ‌بندان از بین می‎رود و زارعین دچار خسارت می‎شوند.

عباسی با بیان اینکه توقع آبی «اکالیپتوس» بسیار بالا است و معمولاً برای خشک کردن فاضلاب‎ها و تالاب‎ها استفاده می‎کنند، تصریح کرد: از بین گونه‎های فراوان اکالیپتوس که 18 تا 24 گونه از آن در کشورمان کشت شده کشت برخی از آنها موفق بوده اما در مجموع نتوانست در کشورمان سازگاری داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در مجموع 27 گونه از «پالونیا» وجود دارد و این گیاه متعلق به کشور چین است، ابراز کرد: پالونیا قابلیت‎های بالایی دارد و موفق شدیم توسط محقق اصلی این گیاه در کانادا، سه گونه از آن را وارد کشورمان کنیم و تاکنون در تحقیقات ما یک گونه از «پالونیا» موفق بوده است.

وی با اشاره به اینکه «پالونیا» درختی است که بدون زیان به محصولات زراعی می‎تواند در متن زمین‎های زراعی کشت شود، گفت: همچنین این گیاه رشد بسیار سریعی دارد و غیر از گیاه بامبو که گیاه چوبی نیست پس از آن «پالونیا» سریع‎الرشدترین درخت جهان با حجم چوب‎دهی بالا است و می‌تواند بخشی از چالش‌های ما را برای تأمین مواد اولیه، سبز شدن کشور و ایجاد اشتغال برطرف کند.

یک محقق در صنعت «پالونیا» بیان کرد: «پالونیا» بازدهی سریع دارد و چوب بسیار سبک با مقاومت نسبی بالا است و در تمام بخش‎های صنعت قابل استفاده است.

عباسی با اشاره به اینکه «پالونیا» گیاهی است که تکثیر و رشد سریع دارد و گیاهی چندمنظوره است، گفت: «پالونیا» محصولات اصلی و فرعی تولید می‎کند، گرچه محصول اصلی آن چوب است اما در تولید دارو، علوفه و کنجاله دام مورد استفاده قرار می‎گیرد و در برابر فلزات سنگین و سمی مانند سرب، تشعشعات رادیواکتیو، گردوغبار و ریزگرد و بادهای تند مقاوم است.

وی با بیان اینکه می‎توان از آب خام فاضلاب برای آبیاری «پالونیا» استفاده کرد، یادآور شد: «پالونیا» در شرایط مختلف اقلیمی و در هر خاکی قابلیت رشد و سازگاری دارد و در گرگان، زابل و بابل قابل کشت است.

یک استاد دانشگاه و محقق در صنعت «پالونیا» خاطرنشان کرد: گرچه «پالونیا» گیاه غیربومی و خارجی است اما ما دانش و این گونه را بومی کردیم و نزدیک به چهار دهه است که وارد کشور شده است و در مدت هشت سال در استان گلستان کشت و بهره‎برداری می‎شود و مانند برنج، بومی کشورمان شده است.

عباسی با بیان اینکه صنوبر برای ایتالیا و برنج، سویا و مرکبات برای چین است، افزود: هرگونه مهاجری، مهاجم نیست و «پالونیا» می‎تواند به بسیاری از چالش‎ها در کشور پایان دهد و مشکل بیکاری را حل کند و درآمد روستائیان را افزایش دهد و استاندارد زندگی کشاورزان را تغییر دهد و موجب مهاجرت معکوس به روستا می‎شود.

این محقق در صنعت پالونیا تصریح کرد: در ۱۰ سال نخست درباره «پالونیا» تحقیقات انجام شده و سپس در امامزاده‎ها، پارک‎ها، مراکز اداری و آموزشی کشت کردیم و امروز برخی درختان «پالونیا» در مناطقی مانند سبزوار با سابقه هشت ساله بیش از 40 سانتی‎متر قطر دارند.

وی ابراز کرد: «پالونیا» از کاربردهای متنوعی برخوردار است و در زراعت  و دامپروری بیشترین استفاده را دارد و تنوع محصول آن بالا است.

انتهای پیام/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول