اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

اجاره منزل مبله حتی برای یک شب!/ اماکن: برخورد کردیم و می‌کنیم

این روزها آگهی‌هایی منتشر می‌شود که خبر از اجاره یک روزه آپارتمان و سوئیت مبله را می‌دهد، موضوعی که می تواند توجه همه را به خود جلب کند، آگهی که شاید کم، اما شاید زنگ خطری برای آینده شهر باشد.

اجاره منزل مبله حتی برای یک شب!/ اماکن: برخورد کردیم و می‌کنیم

خبرگزاری فارس، گروه استان‌ها- زهرا رسولی: از آنجایی که مسکن و قیمت خانه و اجاره بها در ایران همیشه بازار داغی دارد و اجاره‌نشین‌ها هم طیف وسیعی از اقشار جامعه ایران را رقم می‌زنند، به همین خاطر نوشتن در این باره همواره تازگی خاص خود را داشته است.

اما در این گیر و دار قیمت مسکن و بالا و پایینی که اغلب اقشار جامعه چه به عنوان موجر و چه به عنوان مستأجر درگیر آن هستند، این روزها آگهی‌هایی منتشر می‌شود که خبر از اجاره یک روزه آپارتمان و سوئیت مبله را می‌دهد، موضوعی که می‌تواند توجه همه را به خود جلب کند چه برسد به کسی که کارش پیدا کردن سوژه و نوشتن گزارش باشد.

از همین رو دیدن چنین آگهی‌هایی در فضای مجازی من را بر آن داشت که گزارشی در این باره داشته باشم، با کمی تحقیق متوجه می‌شوم که اجاره این خانه‌ها هم از آب خوردن ساده‌تر است.

با ارائه یک مدرک شناسایی به راحتی می‌توانی خانه‌ اجاره‌ای در اختیار بگیری، زوج و فرد فرقی نمی‌کند، چون کسی از شما سوال نمی‌کند که چه نسبتی باهم دارید.

اجاره آپارتمان هم توافقی است، هرچند که برخی از موجران برای اطمینان مبلغ کمی ودیعه نیز دریافت می‌کنند تا اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند.

*تخفیف برای دانشجو

موضوع قابل توجه دیگر این است که اگر به موجر اعلام کنید که منزل یا آپارتمان را برای مهمانی اجاره می‌کنید، گزینه‌های دیگری برایتان رو می‌کنند.

قیمتی که برای من به عنوان یک شخص دانشجو با تخفیف اعلام می‌کنند، شبانه 50 هزار تومان است، هرچند که با اصرار برخی تخفیف بیشتری هم می‌دهند.

حال اینکه یک موجر و یا صاحب ملک تا چه حد مختار است، ملک شخصی خود را اجاره ماهیانه را روزانه بدهد، سوال اینجاست چرا اخیرا این آگهی‌ها و اینطور اجاره دادن منزل در شهر مذهبی همچون زنجان زیاد شده است؟ موجری که ملک شخصی خود را اجاره می‌دهد با ارائه یک کارت شناسایی از کجا مطمئن به نسبتی هستند که مستأجر اظهار می‌کند؟

اگر مستأجر اظهار می‌کند که آپارتمان را برای یک یا دو نفر اجاره می‌کند، از کجا می‌توان تشخیص داد، که همان شب تعداد افراد بیشتری در آن منزل بیتوته نکنند، آیا هویت شخص یا اشخاصی که شبانه آپارتمان اجاره می‌کنند برای مالک مشخص است و از نظر امنیتی نمی‌تواند برای شهر تهدیدی باشد؟

از سوی دیگر رواج فعالیت این نوع اماکن، می‌تواند به سرمایه‌گذاران هتل‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و سایر اماکن اقامتی قانونی لطمه وارد کرده و این صنف را با ورشکستی مواجه سازد.

در حالی این آگهی‌های اجاره روزانه و یا شبانه منتشر می‌شود که صنعت هتل‌داری در زنجان آنچنان صنعت پولسازی نیست و درصد اشغال هتل‌ها در طول سال تعریف چندانی ندارد.

*ظرفیت اشغال مسافرخانه‌های زنجان تعریفی ندارد

رئیس اتحادیه هتل و رستوران‌داران زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: ظرفیت اشغال هشت مسافرخانه زنجان در طول سال تعریف چندانی ندارد و با توجه به شرایطی که اماکن اقامتی شهر دارد نیازی به اجاره شبانه منازل نیست.

محمد بازرگان افزود: این مسافرخانه‌ها اکثرا خالی است و مسافر چندانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه اجاره شبانه منازل قطعا به مسافرخانه‌ها ضربه می‌زند، اضافه کرد: جدا از مباحث اقتصادی امنیت این منازل را چه کسی تامین می‌کند و اگر اتفاقی رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

رئیس اتحادیه هتل و رستوران‌داران زنجان با اشاره به اینکه نظارتی بر منزلی که شبانه اجاره داده شده، نیست، گفت: این در حالی است، که مسافرخانه کاملا قانونی است و نظارت‌های لازم بر آن انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده چنین مواردی قطعا به اماکن اطلاع داده شده و برخورد لازم انجام می‌شود.

بازرگان در پاسخ به سوالی درباره نرخ منازل شبانه در مقایسه با نرخ مسافرخانه‌های زنجان گفت: نرخ مسافرخانه‌ها با اینکه قانونی هستند و نرخ منزل‌های اجاره‌ای در مقایسه با این اماکن کمتر است، پس برای امنیت بیشتر هم که شده عاقلانه‌تر این است که مسافر به مسافرخانه مراجعه کند.

 

*اجاره شبانه منزل یک نوع مداخله صنفی است

رئیس سابق اتحادیه مشاورین املاک زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: قرارداد یک روزه و یا چند روزه هیچ صرفه‌ای برای مشاورین املاک ندارد که بخواهند آن را انجام دهند.

احمد نوروزی گفت: البته اراده طرفین قانونی است و می‌توانند این کار را انجام دهند اما این اتفاق از طرف مشاورین املاک رخ نداده است، چون بحث مرسوم اجاره دادن منزل 6 ماه و یک سال است.

رئیس سابق اتحادیه مشاورین املاک زنجان به گلایه برخی از اصناف از انجام این کار نیز اشاره کرد و افزود: جدا از مباحث دیگر اجاره شبانه منزل در واقع یک نوع مداخله صنفی محسوب می‌شود و به فعالان سایر صنوف ضربه می‌زند.

وی با اشاره به اینکه اماکن به قرارداد مشاوران املاک نظارت دارد و حتی لیست مستاجران به اداره اماکن داده می‌شود، گفت: در این شرایط اگر کسانی شبانه منزل را اجاره دهند از نظر قانون اماکن ایراد دارد.

 

*شهروندان موارد مشکوک را اطلاع دهند

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی انتظامی استان زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: از مردم می‌خواهیم اگر مواردی در زمینه اجاره شبانه منازل و یا موارد مشکوک را مشاهده کردند به نیروی انتظامی اطلاع دهند.

علی کریمی ضمن اشاره به نظارت کامل اماکن بر تخلفاتی که در این حوزه صورت می‌گیرد، گفت: پیش از این چند مورد مشابه در این زمینه مشاهده شده و برخورد لازم با خاطیان انجام و محل‌های مربوطه پلمب شد.

وی تصریح کرد: از این پس نیز اگر مواردی در این زمینه مشاهده شود برخوردهای لازم با متخلفان انجام می‌شود.

اجاره روزانه ملک نه تنها موجب ایجاد تنش و یا تلاطم در بازار اجاره خواهد شد بلکه خود می‌تواند عاملی برای رواج بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود.

از این‌رو انتظار می‌رود مسؤولان امر اقدامات لازم برای برخورد با این دسته از افراد را داشته باشند، چرا که نبود چارچوب مناسب و مشخصی برای تعیین نرخ‌گذاری بر خانه‌هایی که به ‌صورت روزانه به اجاره می‌روند نیز جای بسی تامل دارد، چرا که در بیشتر موارد موجران تنها به سلیقه و خواست خود نرخ تعیین می‌کنند، موضوعی که حتی تعادل بازار مسکن را بهم می‌ریزد.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول